TheIlluminated Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hei! Etter å ha reist rundt i USA med DSLR har jeg blitt helt ekstremt lei av størrelse og tyngden. Dermed er jeg ute etter et mFT-kamera, men ettersom jeg ikke har noen god peiling på det lurer jeg hva som er greiest av E-P2 eller GF1? Hittil ser GF1 + 20mm pancake-komboen ganske flott ut, også i forhold til prisen, så er det noe spesielt som gjør at jeg burde vurdere E-P2? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 E-P2 er nok et bedre kamera enn GF1, særlig nå ISO 1600 og ISO 3200. Den har også innebygget bildestabilisering og gir autofokus på alle Olympus ZD objektiver. Minus er treg autofokus og litt lav oppløsning på skjermen bak. Jeg selv endte opp med å velge GF-1 da jeg liker brukergrensesnittet bedre, samt raskere autofokus på de objektivene den har autofokus på. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Du taler en god sak for E-P2, men er autofokusen merkbart treg i forhold? Innebygget stabilisator er en meget god sak generelt sett samt ISO, men vil skjermen bakpå også være ødeleggende? Kan jo alltids kjøpe viewfinder, dog er det lite interessant ettersom man leter etter et merkbart lite system med lite tilbehør. Ser for meg behov for en vidvinkel, generell walk-around zoom og pancake for lomma. Jo mindre, jo bedre. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Regner også med at jeg kan bruke objektiver fra Panasonic på Olympus og vice versa, men trenger nødvendigvis ikke å få autofokus? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Alle µ4/3-objektiver kan brukes på alle µ4/3-kamera, merke/modell spiller ingen rolle. Ellers mener jeg at dpreview gjorde en kjapp test etter siste firmware-oppgradering fra Oly, som viste at forskjellen i AF-hastighet under normale forhold nå var neglisjerbar. Vil likevel anta at GF1 har et overtak på E-P2 i dårlig lys, rett og slett fordi GF1 har AF hjelpelys. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Alle µ4/3-objektiver kan brukes på alle µ4/3-kamera, merke/modell spiller ingen rolle. Ja det stemmer. Det at Panasonic ikke vil autofokusere med alle Olympus-objektivene, gjelder kun 4/3 obejktiver og kun de som er beregnet til CDAF. Mest en problemstilling for oss med Olympus fra før. Ellers mener jeg at dpreview gjorde en kjapp test etter siste firmware-oppgradering fra Oly, som viste at forskjellen i AF-hastighet under normale forhold nå var neglisjerbar. Vil likevel anta at GF1 har et overtak på E-P2 i dårlig lys, rett og slett fordi GF1 har AF hjelpelys. Det er delte meninger om akkurat det. Men autufokus har blitt mye bedre på Olympus, det stemmer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Du taler en god sak for E-P2, men er autofokusen merkbart treg i forhold? Innebygget stabilisator er en meget god sak generelt sett samt ISO, men vil skjermen bakpå også være ødeleggende? Skjermen vil jeg ikke vektlegge tungt, men de to andre tingene bør du undersøke nærmere hvis du har enmulighet for det. Det kan godt hende at du synes at Olympus er mer enn rask nok til å fokusere. Eller så synes du muligens at begge er for trege. Kan jo alltids kjøpe viewfinder, dog er det lite interessant ettersom man leter etter et merkbart lite system med lite tilbehør. Ser for meg behov for en vidvinkel, generell walk-around zoom og pancake for lomma. Jo mindre, jo bedre. Viewfinder er ikke en erstatning for skjermen egentlig. Den er mer beregnet for vanskelige lysforhold. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Hei! Etter å ha reist rundt i USA med DSLR har jeg blitt helt ekstremt lei av størrelse og tyngden. Dermed er jeg ute etter et mFT-kamera, men ettersom jeg ikke har noen god peiling på det lurer jeg hva som er greiest av E-P2 eller GF1? Hittil ser GF1 + 20mm pancake-komboen ganske flott ut, også i forhold til prisen, så er det noe spesielt som gjør at jeg burde vurdere E-P2? Har et EP2 og er veldig fornøyd. Det er nok 14-42 objektivet til olympus som gjør autofokusen treg i forhold til panasonic. Har ei vennine som har panasonic G1 og har prøvd panasonic objektiver på EP2 og da blir det ikke store forskjellen på EP2 og G1. Og når jeg setter 14-42 objektivet på panasonic G1 får den dårligere fokushastighet. Men nu kommer jo olympus med noen nye objektiver som er raskere en 14-42 objektivet. Selv om Ep2 med 14-42 er tregere enn G1 oppleves fokushastigheten som mye raskere enn et kompaktkamera og er skjelden til irritasjon. Men det kommer jo ann på motivet. Autofokus blir nok for treg til f.eks hunder i fullt firsprang. Endret 4. juni 2010 av rumattso Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Har et EP2 og er veldig fornøyd. Det er nok 14-42 objektivet til olympus som gjør autofokusen treg i forhold til panasonic. Har ei vennine som har panasonic G1 og har prøvd panasonic objektiver på EP2 og da blir det ikke store forskjellen på EP2 og G1. Og når jeg setter 14-42 objektivet på panasonic G1 får den dårligere fokushastighet. Men nu kommer jo olympus med noen nye objektiver som er raskere en 14-42 objektivet. Selv om Ep2 med 14-42 er tregere enn G1 oppleves fokushastigheten som mye raskere enn et kompaktkamera og er skjelden til irritasjon. Det kan forklare forskjellen i opplevd fokushastighet. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Det er nok helt ekstremt sjeldent at jeg kommer til å få bruk for rask AF ved tanke på raske motiver. Så alt i alt burde jeg rett og slett gå etter E-P2 sammen med Panasonic sin 20mm f/1.7 først og senere vente litt med zoom til utvalget det blir bedre? Tilleggspørsmål: Hvilket av dem er mest robust generelt sett, er det noe merkbart forskjell der? Endret 4. juni 2010 av TheIlluminated Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det er nok helt ekstremt sjeldent at jeg kommer til å få bruk for rask AF ved tanke på raske motiver. Så alt i alt burde jeg rett og slett gå etter E-P2 sammen med Panasonic sin 20mm f/1.7 først og senere vente litt med zoom til utvalget det blir bedre? Gå for E-P2, du. Men jeg tror jeg ville ha kjøpt en modell med zoom. Selv om den er "treg", så er den uansett nyttig. Vanligvis så er også prisen mellom kun hus og hus med kit såpass liten at det ikke er noen grunn til å spare. Tilleggspørsmål: Hvilket av dem er mest robust generelt sett, er det noe merkbart forskjell der? Begge to er meget solide. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det er nok helt ekstremt sjeldent at jeg kommer til å få bruk for rask AF ved tanke på raske motiver. Så alt i alt burde jeg rett og slett gå etter E-P2 sammen med Panasonic sin 20mm f/1.7 først og senere vente litt med zoom til utvalget det blir bedre? Tilleggspørsmål: Hvilket av dem er mest robust generelt sett, er det noe merkbart forskjell der? Vet ikke noe om GF1, men EP2 er et veldig robust kamera. Ikke noe "plasthus". Må si meg enig med tomsi42. Nyttig med zoom, men det er jo blender 1.7 også. Ikke sikker at kit med 14-42 og panasonic 20mm blir så mye dyrere enn bare huset og 20mm. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Da kaster jeg meg rundt og satser på EP2 kit med 20mm i tillegg. Takker så meget for flotte innspill og hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå