Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kaustisk soda til rense eksosanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke så stort peiling på det, da jeg aldri har vært borti det. Men, er vel bare å blande som det står på flaska, plugge igjen den ene enden og fylle i?

 

Vil heller anbefale deg å skaffe deg noe halvgrov stålvaier, som du fliser i den ene enden, og teiper i den andre. Deretter fester du den på en drill og kjører den inn og ut av potta. (Husk å kjøre drillen i revers, så vaieren ikke fliser seg mer enn nødvendig!) Meget effektiv metode!

Lenke til kommentar

Er det utsiden eller innsiden du tenker på, og er det 2-takt eller 4-takt?. Hvis 4-takt, glem innsiden, der er det som oftest nærmest umulig å få renset og normalt ryker anlegget før det blir for mye dritt inni der. Hvis du ikke har et effektanlegg som kan demonteres da, selvfølgelig.

 

På utsiden avhenger det av flere ting; materialet det er laget av, eller om det er lakkert. Hva du ønsker å ha bort er minst like viktig.

 

Her må man først finne noe som ikke skader selve anlegget/lakken, og så hva det du ønsker bort er laget av. Hvis anlegget ikke er lakkert, kan man prøve mange ting, som: WD40, bensin, motorolje, tynner, kaustisk soda (godt blandet med vann) etc. Her kan man prøve seg fram. Ta f.eks. et hånkle fuktet i en renseveske og tvinn det rundt anlegget over natta. Prøv gjerne først på et lite område som ikke syns så mye bare for å sjekke at det ikke blir skade på anlegget.

 

Kaustisk soda er veldig effektivt, og fjerner/oppløser (og korroderer) mye, inkludert oljebaserte "flekker", veiskitt, asfalt flekker etc!! Også brukt til å rense avløp. ...og er veldig ubehagelig og farlig å jobbe med. Siste løsning!

 

Har du en 2-takter, da forstår jeg at du vil rense den innvendig da det ofte danner seg en del karbonrester fra oljen (eller var det bensinen det kommer fra?) som blir brukt i motoren. Det kommer vel fra oljen, anntar jeg, mest logisk. Vel, samme det...

 

Lærte et par triks for mange år siden for å fjerne slikt innvendig karbon fra 2-takts-potter. Det ene er å bruke en gassbrenner el.l. (helt noe med en stor flamme) og varme opp anlegget så mye at karbonet brenner opp. Man kan visst varme det opp for mye og ødelegge delene på innsiden. Gjelder å følge med, virker det som. Noen anlegg skal visst ikke egne seg til dette i det hele tatt, i følge han som tipset meg.

 

Det neste trikset han kom med, var det du nevnte, å bruke kaustisk soda. Det blandes da i vann, husker ikke blandingsforhollet helt, men siden kaustisk soda er så kraftig (reagerer skikkelig med vann), kanskje 200 gram (eller mindre)per liter vann. Hørte også at effekten kan bli bedre hvis denne blandingen blir oppvarmet en del, da endres egenskapene og blandingen vil ta til seg ytterlige stoffer (i tillegg til tidligere egenskaper). Om dette vil hjelpe eller er nødvendig for å fjerne karbonet, vet jeg ikke. Husker ikke temperaturen, men langt fra kokepunktet ville jeg i hverfall holdt meg, det er sikkert. Prøv evt. uten oppvarming først. Kanskje heller øke doseringen, opp mot 200 gram per liter vann, eller mer (men følg nøye med på hvordan reaksjonen blir, så ikke bare hiv oppi noe.

 

NB! Kaustisk soda skal blandes i vann, ikke motsatt. Vannet må være temperert, ikke for kalt eller for varmt, og rolig (ikke plaske rundt, hvis jeg husker rett) før Kaustisk soda pulveret helles i. Husk også at temperaturen på blandingen øker når dette blandes. Derfor er temperaturkontroll viktig. Men, jeg tror dette spesielt gjelder større konsentrasjoner, og hvis man skulle være så dum å helle 200gram rett opp i kokende vann el.l. uten å vite hva man gjør. Vet ikke hva som hadde skjedd, men ville ikke prøvd det :) Ved en eventuell oppvarming av blandingen, skal den da altså først være blandet, så kan man prøve å varme den op rolig. Uten å være sikker på dette (mottar gjerne feedback), kan den temeraturendringen som skjedde ved blanding være stabil, og ikke vil endre seg ved oppvarming. Altså, at man ikke vil få noen "overaskelser" som plutselig oppstår. Men som sagt, jeg er ikke sikker, så det er bedre å spørre en som vet, bare for å være på den sikre siden.

 

Fyll anlegget med denne blandingen og la det stå en stund, eller over natten, men prøv først med kortere perioder pga. korroderingsrisikoen. Forsiktig riste/beveg litt på anlegget av og til for evt. hvis du ønsker. Hvordan du fyller anlegget har du kanskje noen gode ideer om selv, men man kan kanskje tre over den ene enden med noe kraftig plast og teipe skikkelig rundt, snu anlegget, fyll på blandingen forsiktig og gjenta første steg. Sørg for at det er skikkelig tett. Anlegget kan sikkert legges i et kar med blandingen, men regner med at du må bruke en hel del ekstra kaustisk soda.

 

Han jeg fikk disse tipsene fra, hadde brukt begge metodene ofte, og begge fungerte veldig bra, men til forsjellige 2-takts anlegg. Kanskje fordi (som nevnt) noen anlegg ikke tålte "gassbrenner"-metoden, eller motsatt. Hvilken av metodene som var mest effektiv, kan jeg ikke huske han nevnte. Men, han sa at de rensemidlene som (etter hva som sto på etiketten) var laget spesielt for denne rense jobben, ikke var spesielt effektive. Men, han hadde jo sikkert ikke prøvd alle merkene... Men kanskje logisk, sikkert ikke mange produsenter som hadde tørt å levere et produkt som inneholdt noe så kraftig som kaustisk soda, og i så store mengder, av sikkerhetsgrunner.

 

Advarsel: Kaustisk soda er eksremt farlig. Skikkelig brannsår kan oppstå hvis det kommer i kontakt med huden, vet ikke om det avgir farlig damp, men vet at det i hvertfall kan være irriterende. Alt dette står jo sikkert på boksen (det jeg hadde for en stund tilbake kom i en metallboks). Mener også at hvis det blandes med enkelte andre syrer, kan farlige reaksjoner oppstå (som varme), så ikke bland noe mer i blandingen uten at du vet hva du gjør. Husk FULL beskyttelse på alle utsatte steder; Vernebriller, solide gummihansker som tåler kjemikalier, maske (antar jeg) etc.

 

Kaustisk soda er forresten veldig korroderende, det er jeg sikker på, og spesielt mot aluminium, visst (hvis jeg husker rett). Så, er nok lurt å få så mye av denne kaustisk sodaen ut av potta som mulig etter at du er ferdig. Kanskje heller ikke så lurt å bruke blandingen for å rense utsiden av aluminium eller lakkerte anlegg.

 

Som nevnt flere ganger, har jeg personlig liten erfaring med bruken av disse to metodene, bortsett noe rensing med kaustisk soda (blandet med vann, men en del høyere konsentrasjon, og det gikk fint). Mye av dete er informasjon jeg har fått fra EN person, en god stund tilbake. Noe av informasjonen kjenner jeg, som også nevnt, men er ikke noen ekspert innen området. Dette er farlige greier, så (igjen) sjekk gjerne med andre for å dobbeltsjekke det jeg har nevnt, evt. om de har bedre råd. Spør også de i butikken, f.eks. om anbefalt blandingsforhold og nytten (og om risikoen øker) ved oppvarming av blandingen før bruk, og beste måten dette kan gjøres på.

 

Man skal alltid være litt forsiktig med å ta imot og bruke informasjon man får eller finner på nettet (som denne posten) uten at man stoler på kilden. Mange farlige råd og veiledninger der ute, mange temaer, inkludert motorsykkel teknikk etc. Et eksempel: Noen i et chatrom spurte om han kunne øke dimensjonen på dekkene foran og bak, En gikk god for en større kombinasjon, men det viste seg at fordekket i visse situasjoner ble kuttet opp av forskjermen, eller noe. Det endte godt, men kunne gått ille. Babbler igjen :)

 

Håper jeg har svart på det du spør om, og om det var til noe hjelp. Fint om du kunne gi tilbakemelding om hvilken metode du brukte, blanding/teknikk og om det hjalp.

 

Lykke til, men vær forsiktig! ;)

 

EDIT!

Gjorde noen endringer, inkl. ang. blandingsforholdet (endret til gram per liter).

 

En liten advarsel til, selv om den burde være temmelig klar nå:

Ikke la deg friste til å fylle anlegget ved å hive pulveret nedi først, og så helle på med vann. Dette kan føre til en eksplosiv reaksjon og blandingen kan sprute ut temmelig kraftig.

Endret av Inocybe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...