Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Midlertidlig ansettelse: Ikke aktuelt

reven90

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en arbeidskontrakt der det er skrevet i et punkt:

Midlertidlig ansettelse

Ikke aktuelt.

Stusser litt på dette punktet etter som det muntlig på jobbintervjuet ble sagt at det bare va en midlertidlig ansettelse og at de ville se hvor lenge de trengte meg. Har jobbet her i over 3 måneder som er prøveperijoden.

Hadde vert veldig nyttig for meg å vite dette med tanke på å få lån i banken osv...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper på fast jobb ja, uten det kan jeg bare glemme å få lån... i såfall må jeg nesten begynne å se etter en ny jobb før jeg kan tenke på å få flyttet hjemmefra:)

Endret av reven90
Lenke til kommentar

Kor lang oppsigelsestid har du? Går du på prøvetid?

Så lenge du ikkje har så kort oppsigelsestid at det vil bli umogleg å skaffe seg ny jobb med ein gong om du bedrifta ikkje lenger trenger deg så burde dette ikkje være eit stort problem.

Ein anna ting du kan gjere er å forhandle om å få fast ansettelse. Spesielt når du villig til å seie opp jobben for å finne deg ein fast jobb så har du ingen ting å tape.

Lenke til kommentar

Jeg håper nå egentlig på å beholde denne jobben jeg har nå:)

Det jeg egentlig lurer på er hva: Midlertidlig ansettelse Ikke aktuelt egentlig betyr. Etter som det strider litt med hva som ble sagt på jobbintervjuet.

Men uansett kotrakten sier:

Oppsigelse

- Oppsigelsesfrist i medhold Arbeidsmiljølovens paragraf 58. Etter prøvetid er oppsigelsesfrist 3 måneder.

- Arbeidstaker er ansatt med en prøvetid på 2 måneder. I prøvetiden er oppsigelsestiden 2 uker.

Har jobbet her nå i 4 måneder.

Lenke til kommentar

Då ser eg eigentleg ikkje den store forskjellen mellom fast og midlertidig ansettelse.

Du er ferdig med prøvedtida slik at du har no 3 månders gjennsidig oppsigelsesfrist som er det samme som mange i fast stilling har.

I tillegg så ser det ikkje ut som at det er bestemt ei tidsramme for kor lenge du skal jobbe midlertidig.

Å være middlertidig ansatt på unestemt tid er i praksis å være fast ansatt.

Ser her ut som at det berre er på papiret at du er midlertidig ansatt, i praksis ser det ut som at du er fast ansatt.

Lenke til kommentar

Har ingen anelse korleis banken ser på dette.

Anbefaler deg uansett å sjå om du får rydda opp i dette på arbeidsplassen din, er du organisert?

Det seier seg sjølv at det å jobbe som midlertidig ansatt der du risikerer å miste jobben på 3 månders varsel og som i tillegg gjer at du kanskje ikkje får ta opp lån i banken gjer at denne jobben ikkje er noke du kan sattse på med mindre du får fast ansettelse.

Lenke til kommentar

Hei jeg har en arbeidskontrakt der det er skrevet i et punkt:

Midlertidlig ansettelse

Ikke aktuelt.

Da tolker jeg det som at du har du fast jobb. Hadde du vært midlertidig ansatt, skulle det der stått at arbeidsforholdet varer fra dato til dato, og en begrunnelse for at jobben er midlertidig, f.eks. vikariat, sesongarbeide etc.

Jobben kan selvsagt allikevel være usikker i den forstand at både du og sjefen vet at du sannsynligvis vil være den første som blir sagt opp pga kort ansiennitet når de ikke har bruk for deg lenger, og om du bør ta opp boliglån i din nåværende og framtidige økonomiske situasjon er opp til deg, og banken som skal gi deg lån, å vurdere. Ansettelseskontrakten vil i seg selv neppe være noe hinder.

Her er litt lesestoff:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78162

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#14-9

(Jeg er ikke jurist, men har hatt mange midlertidige jobber, og også vært med på ansette folk på sesongarbeide.)

Lenke til kommentar

Det seier seg sjølv at det å jobbe som midlertidig ansatt der du risikerer å miste jobben på 3 månders varsel og som i tillegg gjer at du kanskje ikkje får ta opp lån i banken gjer at denne jobben ikkje er noke du kan sattse på med mindre du får fast ansettelse.

Fast ansatte kan sies opp på tre måneders varsel de også, eller den oppsigelsesfrist som står i kontrakten. En "fast" stilling er ikke uoppsigelig. Forskjellen mellom fast og midlertidig går på om man gjør firmaets vanlige type arbeide på ubestemt tid, eller om man er ansatt som vikar eller på et ekstraordinært prosjekt eller oppgave hvor man vet at jobben opphører når jobben er gjort - jordbærplukking og å gjøre en doktoravhandling som stipendiat ved universitet er gode eksempel.

Å ha midlertidig arbeide behøver ikke være noen hindring for å få lån. Jeg kjenner flere stipendiater som har tatt opp boliglån - da har banken vurdert at sannsynligheten for at de får ny jobb og fortsatt kan betjene lånet etter stipendperioden er stor.

Lenke til kommentar

Er sant det Svinks, men du har vell litt meir usikkre arbeidsforhold som midlertidig ansatt sidan det er lettare å begrunne ein oppsigelse av ein midlertidig ansatt en ein som er fast ansatt.

Ein middlertidig ansatt kan seiast opp (her med 3 månders oppsigelsestid) på den bakgrunn at det ikkje lenger er behov for en person i den stillinga.

Skal du seie opp ein i fast stilling så må det begrunnast nærmare, enten ved at vedkommande har visst uforstand i jobben eller på grunn av økonomiske forhold, men skal bedrifta bruke økonomiske forhold som begrunnelse så må dei også vise til at dei har prøvd å spare inn pengar også på andre områder før dei starter med oppsigelser.

Men det er ingen ting som er ei 100% fast stilling lenger, sjølv ikkje offentlege stillingar.

Lenke til kommentar

Er sant det Svinks, men du har vell litt meir usikkre arbeidsforhold som midlertidig ansatt sidan det er lettare å begrunne ein oppsigelse av ein midlertidig ansatt en ein som er fast ansatt.

Ein middlertidig ansatt kan seiast opp (her med 3 månders oppsigelsestid) på den bakgrunn at det ikkje lenger er behov for en person i den stillinga.

Dette er da vitterlig tilstrekkelig grunnlag for å si opp en fast ansatt også.

Lenke til kommentar

Ta det med ro. Du er fast ansatt med mindre du oppfyller en av kriteriene under.

§ 14-9. Midlertidig ansettelse

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

c) for praksisarbeid,

d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten,

e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten.

Dette medfører at arbeidsgiver trenger en saklig begrunnelse for oppsigelse. Det vil si at enten må du drite deg ut eller så må stillingen du fyller forsvinne pga innskrenkinger.

Edit: Presisering

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

"Ikke aktuellt"..

Jeg leser det punktet som at det er en standardkontrakt, og at akkurat den delen ikke er relevant å fylle ut noe som helst på :).

Altså at det kunne feks stått "Fra xx til yy" om dette var snakk om en midlertidig ansettelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...