Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er du nødvendigvis psykisk syk vis du vil ta ditt eget liv?

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Ser jo ikke ut som du har noen grunn til å ta ditt eget liv. Tolker det du skreiv som at du er en sosial og oppegående person. Virker mer som om du har begynnt å tenke litt for mye på det her og kansje overanalysere litt for mye, i tillegg til at du mangler den lille "punchen". Hva med å prøve det vidor nevner over her. Virker som du er litt likegyldig til det meste, noe som kan være en årsak av flere ting. For eksempler mangler på noe.

Det siste jeg skreiv der var litt mer vissvass for å prøve å snu litt på tankegangen din, men virker som du har kjørt deg fast på et spor her og har en klar mening om hvordan ting er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Om du virkelig ikke har lyst til å leve, ser jeg ikke problemet i å ta ditt eget liv. Om du er psykisk syk vet jeg ikke, men det er veldig unormalt å ville ta selvmord ihvertfall.

De fleste mennesker vil på et eller flere tidspunkt ha en suicidal atferd, så det blir litt feil. Selvmord tar flere liv en trafikk ulykker synes jeg og huske, så unormalt er det langt ifra - depresjon er noe de fleste vil oppleve gjennom livet.

Lenke til kommentar

Hei

Det stemmer ikke at de fleste mennesker på ett eller annet tidspunkt har suicidal adferd. Få av oss har det. Men ca 600 dør ved egen hjelp hvert år. Her er det selvsagt store mørketall.

Ikke er det sånn at de fleste vil oppleve depresjon heller, ca 25% av befolkningen vil i løpet av livet ha så store psykiske vansker at vi burde hatt behandling. Det er en firedel av oss, og ca 5 % har til enhver tid en depresjon. Her er det også mørketall, naturligvis.

Jeg tror fremdeles du er deprimert, og ser at du er en ganske smart person, men jeg er ikke betrygget av din selvdiagnostisering. Man skal alltid være forsiktig med å stille psykiatriske diagnoser på seg selv. Å være smart er ikke alltid en fordel, desverre.

Jeg synes du skal gå og få deg noen profesjonelle å prate med om disse avgjørende og dype spørsmålene, og ikke kast vekk tiden og kreftene dine på alle mulig utspill fra tilfeldige mennesker på nettet. Men kanskje det er akkurat det du ønsker. Det er noe i den argumenterende stilen din som får meg til å fornemme det.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Ifølge forumets policy stenges tråder som dette.

Trådstarter anmodes på det sterkeste å kontakte fastlegen og få hjelp til å diskutere dette med noen som er kvalifisert til å svare, hvis problemet skulle bli mer akutt så kontakt legevakten. Trenger man noen å prate med om dette så kan man ringe Krisetelefonen til Kirkens SOS i Norge: 815 33 300 (Teksttelefonen for døve tlf. 55 32 56 97.)

Noen andre linker finner du her: Link

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...