sinnaelgen Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 @Elgen: Jeg har ikke kommet med noe vagt svar om feilen. Jeg har til og med pinpointa hva Komplett må korrigere for at utskrift skal bli rett i Firefox. Til og med skrevet koden. Jeg har til og med forklart hvorfor feilen bare er i Firefox. Og det kan fint være feil både i en nettleser og i kodinga av siden. Dersom en nettleser har en kjent feil eller avvik i implementeringen av hvordan vise elementer på nettsider og utviklerne av sidene ikke korrigerer for dette, så gjør man en feil i implementeringa. Korrigering for kjente feil er noe vi alle gjør. Og folk klarer seg glimrende med en nettleser - og den trenger ikke å være IE. De som bruker Mac og Linux klarer da seg fint. Godt bevis på at man faktisk ikke trenger IE - eller tror du at disse har helt andre surfevaner enn deg. Folk flest bruker faktisk bare en nettleser - uansett om det er IE, Firefox, Opera etc. Så når du prøver å generere generelle sannheter ved hjelp av problem med utskrift i Firefox på Komplett så er det en håpløs generalisering. Så før du fortsetter debatten, kom med minst 10 nettsider som ikke virker i annet en IE og som vanlige folk må besøke. Først da kan man begynne å antyde generaliseringer om at folk trenger IE. Og hvilke påstander om IE har jeg som ikke stemmer - kan du konkretisere de. Og, ja jeg ønsker Internet Explorer ditt peppern gror. Rett og slett fordi den hindrer utviklingen av bedre nettsider for oss som brukere. jeg har bedt om hjelp for å få det til å fungere med firefox , uten å bruke IE elle andre nettlesere. du avfeier med at det ikker er noen problem for meg selv om jeg ikke får til rett utskrift når jeg faktisk skal gjøre en utskrift. det du i realiteten sier er at jeg trenger ikke å skrive det ut for da er det ikke noen problem . da må jeg spørre deg hvordan kan man da ta med seg disse side å vise dem til slektninger eller venenr som ikke har internett ja, problemet er ikke stor , men trenger alle problemer å være så stor før det blir et problem. skal man vente til små problem blir stor før de blir løst ? skal jeg vente å snakke om problemet til mer en 100 stykker opplever problemer ? hvorfor skal man hele tiden snakke om f.eks 10 siden som bare virker IE når når man kun trenger å ordne opp i de få sidene som ikke virker selv om det er bare f.eks 3-4 sider eller bare en eneste side ? hvis jeg mener at du har snakke vagt om hvor feilen ligger så er det fordi du delvis sier at den ligger i koden på nettsiden delvis i koden til firefox . hadde det ikke vær for den lille feilen så hadde nok jeg også klart meg med en nettleser. selv om du ikke liker det så er nok sannheten at ikke alle klare seg med bare en nettleser , nettopp fordi det er noen lesere elle nettsider som har feil. Jeg har til og med pinpointa hva Komplett må korrigere for at utskrift skal bli rett i Firefox. Til og med skrevet koden. Jeg har til og med forklart hvorfor feilen bare er i Firefox. har du sendt henvendelse til komplett ? hvis du har skrevet koden , har du da sent den til komplett. no sin webmaster slik at de kan krigere ? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 ja, problemet er ikke stor , men trenger alle problemer å være så stor før det blir et problem.skal man vente til små problem blir stor før de blir løst ? Korrekt, det er optimal ressursbruk å prioritere uregelmessighetene som påvirker flest. All programvare har bugs og slik vil det alltid være, gjerne som et aktivt valg. hvis jeg mener at du har snakke vagt om hvor feilen ligger så er det fordi du delvis sier at den ligger i koden på nettsiden delvis i koden til firefox. Det sier han siden hvem som har feilen er et definisjonsspørsmål. Hvordan ting skal oppføre seg på WWW er definert i en salig blanding av W3C-standarder i et titalls versjoner over minst like mange år, IEEE-standarder, mer eller mindre reviderte og respekterte RFCs, WHATWG har også noe og si og til slutt har du historiske propritære standarder, de facto standarder, i-utvikling propritære implementasjoner av by-demand standardforslag med status draft og til slutt forskjellige tolkninger av standarder, feil tolkninger av standarder og selvsagt saboterende feilimplementasjoner. Hva som er rett og galt og hvem som har feilen er litt uinteressant i den ville vesten som er WWW, der er vi mer pragmatiske. Dersom problemet er forskjellig tolkning av standardteksten, skal de facto standard satt av en tidligere monopolnettleser telle mer enn nettleserens femten år gamle historiske standard? Dersom dette er et velkjent tilfelle av implementasjonsforskjell, burde ikke da Kompletts utviklere være kompetente nok til å ta høyde for begge variasjonene? Så konklusjonen er at i et sirkus av standarder er det veldig, veldig brede gråsoner hvor det hverken er lett eller produktivt å finne rett person å utpeke som synderen. Det omtrent eneste alle er enige om er at IE er det store forbanna sorte lammet med destruktiv oppførsel og at jo flere som bruker den, jo mer taper vi alle utenom Microsoft. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 snip .... Stående ovasjon - og takker så meget! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 ja. alle er enige om at MS er den store synderen . om de har hele skylden er jeg jamme meg ikke sikker på, men jeg lar det ligge der. hvis det er meningen at man skal kunne velge nettleser helt fritt så er det også viktig at både nettsiden og nettleseren virker sammen på alle sidene man besøker. hvis ikke så blir man tvunget til å velge en nettleser som virker på alle sidene. da er det slett ikke et frivillig valg. hvis man likevel velger å bruke favoritt leseren så trenge man også en som virker på de dårlige siden dessverre så virker det forsatt som om IE virker tilfredsstillende på alle nettsidene selv om det for mange kan virke noe treg. for min del så har jeg ikke opplev at den er spesielt treg. det eneste jeg har opplev er at den treg med å komme med feilmelding på en siden som er ute av drift. hvis det er meningen at man skal velg bort IE så må nok først webmasteren sørge for at siden kun følger de vedtatte standardene. her rer jeg faktisk i tvil om det får den nye utgaven av IE til knele. kanskje man da må legge inn sperrer for IE. først da Må man bruke en anen nettleser men blir det da ikke å gå litt vel langt ? EU hadde kun som mål få ned bruke av denne nettleseren får få Microsoft til ta bort alle krumspringen. når så skjer så er de ferdig med den oppgaven. likevel vil jeg anta at ikke alle er fornøyd med det . de vil ha IE helt bort fra markedet fordi den engang i tiden hindre ( på papiret ) andr å komme til nettlesermarkedet Lenke til kommentar
hernil Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg skjønner fortsatt ikke logikken i at én nettsides fillefeil skal være argument for at IE er en nødvendighet. Dessuten burde dette være noe som er ganske lett å fikse med Stylish hvis Bolson har identifisert feilen rett. hvis det er meningen at man skal kunne velge nettleser helt fritt så er det også viktig at både nettsiden og nettleseren virker sammen på alle sidene man besøker. Det er korrekt og det er også grunnen til at man prøver å fastsette standarder. Det er ved å "ignorere" dem at IE har gjort mang en nettutvikler tynn i håret. Dagens situasjon er sånn at man som utvikler skriver koden sin så den fungerer i Firefox, Opera, Safari og Chrome for så å gå løs på alle endringene så den blir kompatibel med IE. Og som bruker må jeg bare si at jeg ikke kan huske sist jeg støtte på en IE-only side. Med dagens brukerandeler ville det vært å skyte seg selv i foten. Komplett.nos utskriftsbug er ikke det jeg kaller inkompatibilitet! 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg skjønner fortsatt ikke logikken i at én nettsides fillefeil skal være argument for at IE er en nødvendighet. Dessuten burde dette være noe som er ganske lett å fikse med Stylish hvis Bolson har identifisert feilen rett. hvis det er meningen at man skal kunne velge nettleser helt fritt så er det også viktig at både nettsiden og nettleseren virker sammen på alle sidene man besøker. Det er korrekt og det er også grunnen til at man prøver å fastsette standarder. Det er ved å "ignorere" dem at IE har gjort mang en nettutvikler tynn i håret. Dagens situasjon er sånn at man som utvikler skriver koden sin så den fungerer i Firefox, Opera, Safari og Chrome for så å gå løs på alle endringene så den blir kompatibel med IE. Og som bruker må jeg bare si at jeg ikke kan huske sist jeg støtte på en IE-only side. Med dagens brukerandeler ville det vært å skyte seg selv i foten. Komplett.nos utskriftsbug er ikke det jeg kaller inkompatibilitet! dette er den ille tuen som av og til velter lasset. problemet ( som flere har bekreftet) er at utskriftsmuligheten på komplett.nos sine sider ikke er ikke bra nokk. da må man enten velge en annen nettleser eller bruke IE tab (som er så godt som IE) i firefox. strengt tatt så burde IE tab nå være unødvendig hos et selskap som komplett. jeg stusser litt nå det mens at feilen ligger både hos komplett.no og firefox . men hvordan kan da feilen være hos komplett.no hvis utskriftsmuliheten funger med de andre nettleserne ? hvis jeg har forstått det rett så er denne feilen så uvittig at hverken komplett.no eller Mozilla bryr seg noe særlig om det. men da er man jo der at man må bruke en annen nettleser ved utskrift. dette løser jo ingen ting. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) jeg stusser litt nå det mens at feilen ligger både hos komplett.no og firefox . men hvordan kan da feilen være hos komplett.no hvis utskriftsmuliheten funger med de andre nettleserne ? Fordi det du beskriver kan mer kalles et problem og ikke en feil. Her skal jeg dra opp en dårlig analogi som egentlig ikke passer. Hos hvem er feilen, hos hullet som er rundt eller klossen som er firkantet? dette løser jo ingen ting. Vil du ha løsninger? Har noen som greier å forklare problemet og løsningen prøvd å kontakte Komplett? Hvis de fortsatt ikke vil utføre endringen: user.css, user.js, Stylish, Greasemonkey og dersom du virkelig er fucked kan du fikse det med Privoxy. Med andre ord: Endret 8. juni 2010 av JohndoeMAKT 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 jeg stusser litt nå det mens at feilen ligger både hos komplett.no og firefox . men hvordan kan da feilen være hos komplett.no hvis utskriftsmuliheten funger med de andre nettleserne ? Fordi det du beskriver kan mer kalles et problem og ikke en feil. Her skal jeg dra opp en dårlig analogi som egentlig ikke passer. Hos hvem er feilen, hos hullet som er rundt eller klossen som er firkantet? dette løser jo ingen ting. Vil du ha løsninger? Har noen som greier å forklare problemet og løsningen prøvd å kontakte Komplett? Hvis de fortsatt ikke vil utføre endringen: user.css, user.js, Stylish, Greasemonkey og dersom du virkelig er fucked kan du fikse det med Privoxy. Med andre ord: jeg er interessert i at noen som kan løse problemet gjør det. men her på forumet virker det som deltagerne slett ikke er interessert i noen løsning. slik opplever jeg det : - jeg har problem med utskriftene på nettsiden til komplett.no ved bruk av firefox - man skal kunne velge akkurat den nettleseren man ønsker uten problemer med nettsidene ( jeg har et lite problem og må bruke en annen nettleser) - man trenger ikke mere en nettleser. ( hvilken nettleser funger 100 med alle nettsider ?) - valget skal være helt fritt. (den jeg vil bruk fungerer ikke 100 %, da har jeg ikke noe annet valg en å bruke en som funger selv om det ikke er den jeg helst vil bruke ) - komplett.no mener at det er ingen feil. det virker jo med de andre nettleserne. da tilsier logikken at feilen ligger i Firefox jeg som 3dje part har over hode ingen muligheter til løse dette alene. når - hardware forumet definerer problemet mit som syting - firefox blir ikke rettet på på en stund - komplett.no gidder ikke å korrigere for feilen hvilket valg har jeg da hvis jeg ikke kan bruke alternativ nettleser til dette ? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 jeg er interessert i at noen som kan løse problemet gjør det. Har mitt første løsningsforslag blitt utført? men her på forumet virker det som deltagerne slett ikke er interessert i noen løsning. Vi har kommet opp med mange løsninger, men jeg tror ingen er interessert i å løse det for deg. - man skal kunne velge akkurat den nettleseren man ønsker uten problemer med nettsidene ( jeg har et lite problem og må bruke en annen nettleser) Her tror jeg du har missforstått status av WWW i dag. INGEN nettlesere støtter alle sider. Jeg vil tippe at Chrome og Safari ligger på en god (tall tatt rett ut av lufta) 90%, Firefox noe under, Opera under der igjen da den er litt opp og ned da de støtter mye quirks men mangler noe av standardstøtten i forhold til de på toppen og til slutt IE8 på typ 75%, IE7 på 60% og IE6 på 50%. Se f.eks hva som skjer i IE på disse sidene: http://9elements.com/io/projects/html5/canvas/ http://craftymind.com/factory/html5video/CanvasVideo.html - man trenger ikke mere en nettleser. ( hvilken nettleser funger 100 med alle nettsider ?) Ingen. Choose your poison men vit at IE er den sterkeste giften. Vil du ha høyest sidestøtte anbefaler jeg Chrome, men personlig velger jeg heller en browser jeg er mer produktiv i (Opera) enn en som rendrer ting korrekt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har mitt første løsningsforslag blitt utført? hvis det er dette: Vil du ha løsninger? Har noen som greier å forklare problemet og løsningen prøvd å kontakte Komplett? Hvis de fortsatt ikke vil utføre endringen: user.css, user.js, Stylish, Greasemonkey og dersom du virkelig er fucked kan du fikse det med Privoxy. må jeg bare si at jeg ikke helt forsto det ? nå driver jeg heller ikke med konstruksjon av nettsider. da blir dette fullstendig gresk ( elle skal man si kinesisk) for meg . hvis ikke jeg kan forklar problemet til komplett så vet helle ikke jeg om noen andre. er dette en kommando som skal skrives inne i adressefeltet ? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Vi har kommet opp med mange løsninger, men jeg tror ingen er interessert i å løse det for deg. Det kan være litt mye å forvente av mange brukere da. Ting bør jo egentlig helst bare fungere, og det bør være utgangspunktet. Hvem er det som egentlig har en feil her? Er det Komplett som ikke følger vanlig oppsett, eller er det Firefox som viser feil? http://9elements.com/io/projects/html5/canvas/ http://craftymind.com/factory/html5video/CanvasVideo.html Kult - man trenger ikke mere en nettleser. ( hvilken nettleser funger 100 med alle nettsider ?) Ingen. Choose your poison men vit at IE er den sterkeste giften. Vil du ha høyest sidestøtte anbefaler jeg Chrome, men personlig velger jeg heller en browser jeg er mer produktiv i (Opera) enn en som rendrer ting korrekt. Om man også velger å følge nettlesere som er flinke til å følge standarder og benytte seg av ny teknologi vil man kanskje engasjere de som lager nettsidene til å gjøre det samme. Om ikke hadde vi vel kanskje fortsatt vært på IE6-stadiet. Både Safari, Chrome, Opera og Firefox er gode alternativer. IE9 er også på bedringens vei. Den støtter ifølge papiret CSS3 og SVG. Den første test-versjonen av IE 9 fikk 55/100 på Acid 3, den som kom ut i May 68/100. Det er snakk om over en tredobling fra nåværende IE 8 som får 20/100. Allikevel fortsatt ut lite stykke under de andre, de fleste består testen ... alle utenom Firefox 3.6.3, som får nokså gode 94/100. Endret 9. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 må jeg bare si at jeg ikke helt forsto det ? Dette er første løsningsforslag: «Har noen som greier å forklare problemet og løsningen prøvd å kontakte Komplett?» Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 må jeg bare si at jeg ikke helt forsto det ? Dette er første løsningsforslag: «Har noen som greier å forklare problemet og løsningen prøvd å kontakte Komplett?» hvis ikke jeg kan forklare problemet til komplett så vet ikke jeg om noen andre. da jeg nevnte det til dem anså de det som en ikke sak. ( som jeg har nevnt tidligere) jeg kan alltids ta det opp med dem en gang til. det jeg lurte på var denne koden som er andre forslag brukes Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg har jo skrevet eksakt hvilken kode Komplett må sette inn - det er tre linjer. Bare se i en tidligere post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå