Gå til innhold

Muligens full pott for IE9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komplett fungerer som fy i både Opera og Firefox her, brukt den uten problemer senest for bestilling av to nye servere bare fire timer siden. Hva er det som ikke fungerer? Er du sikker på at det ikke er et lokalt problem hos deg?

 

hvis det er et lokalt problem . så er det merkelig at det er kun systemet komplett ( og MPX) bruker som det jeg sliter med .

problemet er ikke der i IE.

 

jeg har spurt etter mulige årsaker uten å få svar .

 

 

problemet er at det er fullstendig umulig å få til utskrift på mer en en side når man skal skrive ut informasjon om produktene der.

det samme skjer med forhåndsvisningen.

 

selv om det i IE genereres både 3 og 4 sider hvis det er mye informasjon så kommer bare den første siden med i firefox.

slik var det for noen uker siden.

 

 

jeg anbefaler at du under søker det lit nøyere slik at du er siker på at det virker hos deg :

 

- fin frem et produkt som har nokk med informasjon slik at det blir 2 sider. f.eks dette

- velg utvidet info

- velg så forhåndvis side

 

hos meg genereres det kun en side.

det siste som kommer med er tre av linjene som beskriver Ekspansjonsspor.

 

det står også at dette er side 1 av 1.

 

 

nå tok jeg en test for å se hvordan en utskrift ville ha vær fra denne posten .

det ble generert 2 sider men det så likevel ut som om noe som ikke stemte.

 

 

post-56194-1275676794,5358_thumb.jpg

 

 

her får jeg bare den første siden frem :

 

post-56194-1275676875,6523_thumb.jpg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

bolson: hvis du anbefaler folk å slutte med IE så anbefaler du de om også å slutte å bruke enkelte nettsider som virker dårlig med andre nettlesere ( joda de finnes enda). Komolett.no, Nordens største nettbutikk har dette problemet.

Om en tjeneste eller nettside ikke fungerer med de nettleserne jeg bruker, så finner jeg en annen som tilbyr tilsvarende, dette er noe brukere av andre operativsystemer må gjøre uansett. Om man hele tiden skal gi etter for et problem, så vil nok problemet alltid bli værende.

 

Med tanke på den økende andelen brukere av diverse nettlesere kan jeg ikke skjønne at det er god business å kun støtte en nettleser uansett, iallefall ikke kun støtte en som hovedsaklig kun fungerer i et operativsystem.

 

Har ingen problemer å anbefale personer å bruke en nettleser selv om enkelte nettsider kanskje ikke er støttet, men er jo greit å gi informasjon om dette. Det er ingenting i veien (om man bruker Windows) å dra frem IE i de tilfellene det gjelder. Løfter er kun tomme ord før man får se dem i praksiss, inntil den tid, så kommer jeg ikke til å anbefale IE til noen.

Lenke til kommentar

Støtter det meste du skulle trenge, om man skal tro Microsoft selv.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/muligens_full_pott_for_ie9/76658" title="Muligens full pott for IE9">Les mer</a>

 

Ja, hvis man ikke trenger canvas-elementet i HTML5 så. Av en eller annen grunn, så vil ikke MS implementere Canvas, som kan erstatte flash på områdene som ikke gjelder video også..

 

Canvas er (selvfølgelig/heldigvis) ikke en del av HTML5.

 

Uansett er det merkverdig hvordan denne troen om at det er akkurat Canvas som "erstatter" Flash har spredt seg. Canvas er et low-level API for 2D-tegning på pixel-nivå, med litt innebygd hjelp som tekst.

Det som evt. "erstatter" Flash er totalen av kraftige web-standarder som stadig brer seg frem på alle områder. Nesten alle komponentene er avgjørende for å sikre en sånn god total, det være HTML4, HTML5, CSS3, DOM2/DOM3, WebGL, Javascript 1.5, Canvas, SVG osv.

Hvis man absolutt skal dra frem en ting fra webben, som er ekstra viktig for å få erstattet Flash må det bli den integrerte video/lyd-funksjonaliteten i HTML5.

Lenke til kommentar

bolson: hvis du anbefaler folk å slutte med IE så anbefaler du de om også å slutte å bruke enkelte nettsider som virker dårlig med andre nettlesere ( joda de finnes enda). Komolett.no, Nordens største nettbutikk har dette problemet.

Om en tjeneste eller nettside ikke fungerer med de nettleserne jeg bruker, så finner jeg en annen som tilbyr tilsvarende, dette er noe brukere av andre operativsystemer må gjøre uansett. Om man hele tiden skal gi etter for et problem, så vil nok problemet alltid bli værende.

 

Med tanke på den økende andelen brukere av diverse nettlesere kan jeg ikke skjønne at det er god business å kun støtte en nettleser uansett, iallefall ikke kun støtte en som hovedsaklig kun fungerer i et operativsystem.

 

Har ingen problemer å anbefale personer å bruke en nettleser selv om enkelte nettsider kanskje ikke er støttet, men er jo greit å gi informasjon om dette. Det er ingenting i veien (om man bruker Windows) å dra frem IE i de tilfellene det gjelder. Løfter er kun tomme ord før man får se dem i praksiss, inntil den tid, så kommer jeg ikke til å anbefale IE til noen.

 

jeg bli nå tvunget til dra frem IE eller la firefox simulere IE når dette skjer.

da blir det litt feil å presse brukere vekk fra IE.

 

jeg ga supporten til komplett beskjed at det var et problem , men det er tydeligvis ikke så stor at de bryr seg.

de kunne i hvertfall ikke finne noen feil.

 

det er temmelig upraktisk å måtte gå tilbake til IE hver gang man skal skrive ut 2 eller fler sider fra slike steder

Lenke til kommentar

IE hadde slik jeg husket det en tendens til krasje på enkelt nettsider.

jeg opplever at firefox også heger noen ganger.

 

en gang i tiden var det etter annet om at IE ikke fulgte vedtatte standerer . som gjorde at nettsidene ikke så riktig ut.

konsekvens ble jo at alle laget sider som virket med IE og glemte å ta hensyn til de andre .

 

nå er det nesten ingen nettlesere som viser en side 100% riktig lenger . vi bruker merker dog ikke så mye til det.

 

 

for min del så kan der virke som det som defineres som det største problemet med IE er noe man i liten grad legger merke til.

i og for seg greit nokk .

 

mens det som oppleves som det største problemet ( sider som ikke funger bra nok) defineres som det minste problemet.

dette synes jeg er noe merkelig.

 

 

er det mulig å få bekrefte om det er bare jeg som sliter med utskriftsproblemet her eller er det noen som ikke vil bekrefte at de også har dette problem fordi det er litt redd for å komme i feil fokus ?

Lenke til kommentar

er det mulig å få bekrefte om det er bare jeg som sliter med utskriftsproblemet her eller er det noen som ikke vil bekrefte at de også har dette problem fordi det er litt redd for å komme i feil fokus ?

Samme feilen her. Gjorde en liten sjekk på Chromium, Opera og Firefox, og det så ut til at det kun var Firefox som hadde problemet.

Lenke til kommentar

Dersom printing av Komplett er viktig for deg kan du gjøre det, men det er absolutt ikke et argument mot Firefox eller for IE for 99% her i verden.

 

Og ja, det at en nettside ser korrekt ut er et lite og omtrent ubetydelig problem som ingen egentlig bryr seg om og veldig få har lyst til å bruke ressurser på å fikse i hverken ende.

Total mangel på viktig teknologi er et stort problem som holder verden sterkt tilbake og er hvor fokuset ligger på utbedring. Pga. IE blir fortsatt de fleste websider laget etter en tolv år gammel standard. I løpet av de neste årene når vi etter hvert vil komme opp på 2007-2010-nivå vil du se hvor mye WWW har utviklet seg og forhåpentlig forbanne deg over at du har måtte vente et tiår på å bruke det.

Lenke til kommentar

Har ikke problemer med utskrift av Komplett sine sider i Firefox. Men Firefox har hatt utskriftsproblemer i gitte situasjoner, særlig sammen med XP, for noen versjoner av 3.5.x og vel også for 3.6.x. Problemet er at feilen har vært umulig å gjenskape i testsituasjoner. Ja, jeg har hatt kontakt med Mozilla når det gjelder denne feilen, da jeg faktisk har hatt den. Testa relativt mye rart sammen med noen av utviklerne. Men i og med at svært få opplevde den - i alle fall svært få tilbakemeldinger - så var det umulig å finne en fellesnevner som kunne isolere problemet. Men den var ikke bare på et nettsted, den gjaldt alle. Forsvant under en oppgradering om jeg ikke husker feil. Andre har blitt kvitt den ved komplett reinstallasjon.

 

Så elgen, sjekk om du har 3.6.3 vesjonen. Har du ikke det - prøv å oppgrader.

 

Og det finnes gode alternativer til Firefox også. Ellers er poenget mitt med å anbefale folk å droppe IE, er desto lavere andel IE får, desto større insitament til å gjøre jobben skikkelig.

 

@PHPdude: Canvas er en del av HTML5 Working draft, punkt 4.8.10 i draftet. Versjon fra mars 2010. Så å si at Canvas ikke er en del av HTML5 er direkte feil.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

kanskje jeg skulle velge vekk både firefox oc IE ?

 

hvis da ikke Firefox blir fikset på.

Chromium har iallefall fått mye skryt. Ser ut til å være den som gjør det best på diverse tester for øyeblikket også. Det som høres mest korrekt ut oppe i mitt hode er å nesten utelukkende benytte seg av den nettleseren som kommer best ut på slike tester.

 

Dersom printing av Komplett er viktig for deg kan du gjøre det, men det er absolutt ikke et argument mot Firefox eller for IE for 99% her i verden.

Et svakt argument ja, og sikkert ikke mange som legger merke til dette, men det er allikevel en feil et eller annet sted som ikke bør bli oversett av den grunn.

 

Så elgen, sjekk om du har 3.6.3 vesjonen. Har du ikke det - prøv å oppgrader.

Burde kanskje nevnt versjonene jeg bruker i innlegget over, men jeg har 3.6.3 og problemet forekommer her også.

Lenke til kommentar

pussig at IE fungere så bra som den gjør når "alle" vil ha den vekk.

 

det heter at man skal ha et fritt valg . altså selv bestemme hvilken nettleser man har lyst til bruke.

 

hvordan kan det da være et fritt valg når man på en måte er tvunget til velge en annen ( en den man har lyst til å bruke ) når den slett ikke fungerer som man ønsker ?

 

poenget er at for mange er det IE som funger best.

 

for min del liker jeg Firefox best .

dette til tros for jeg har bare leste testen av de andre nettleserne.

 

 

uten at jeg nå kan huske så mye av disse testene så har jeg inntrykket at det alltid er ett eller annet med alle nettleserne som ikke fungerer slik det skal.

Lenke til kommentar

pussig at IE fungere så bra som den gjør når "alle" vil ha den vekk.

Om alle som lagde nettsider (og det ser ut til at det er veldig mange av disse som ønsker å ha vekk IE inntil den støtter nettstandarder og nyere netteknologi) skulle fulgt nettstandarder og ikke tilpasset den IE i etterkant, hadde nok saken vært noe annerledes.

 

det heter at man skal ha et fritt valg . altså selv bestemme hvilken nettleser man har lyst til bruke.

 

Det er et fritt valg, og ingen som blir tvunget til å velge noe annet enn det de selv ønsker å bruke, men man kan selvfølgelig anbefale andre å bruke noe annet. Selv om det ikke er tvang å bruke IE på Windows, har Windows en stor konkurransefordel da de kommer med IE som standard og dermed er installert på 90% av alle maskiner, nettleservalgvinduet som har dukket opp veier litt opp for dette. Ingen som blir tvunget til å velge noe annet her heller, kun ta et valg om de ønsker å bruke IE eller en annen nettleser.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Tror ikke IE skal klarer å få fotfeste igjen, IE er nok fortsatt tregt. (Tar 1.2 sekunder å starte det på en Intel X25 80GB SSD)

 

Internet Eksplorer

 

 

Jaha? Er det Eksplorer den heter nå?

 

 

EDIT: Glemte å nevne den uhyre trege loadingen i forhold til Opera, Firefox og Chrome

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

nå har det vært skrevet og diskutert i alle retninger om at folk burde bruke andre nettlesere en IE.

at nettside konstruktørene måtte lage nettsider som følger vedtatte standerer.

det har også vert diskuter om at ville dise følge opp og nettsidene kun virket med IE så kunne de bare ha det så godt . man skulle velge andre nettlesere og nettsider som fulgte standardene.

 

det er forsatt noen nye /udaterte nettsider som forsatt fungerer bedre med IE en med en annen nettleser.

det var ikke det som var meningen da EU begynte kampen mot Microsoft.

 

begrepet fritt nettleser valg er lit tvilsomt.

det kommer selvfølgelig an på hva man legger i det.

 

Jeg oppfatter det slik at når man har valgt å bruke en nettleser så skal man også forsatt kunne bruke den nettleseren til alle nettsiden man er på. siden det ikke er helt til stede så er det heller ikke oppfylt enda.

 

det hjelper ingen ting at de som f.eks velger opera nettleser ikke får den til å fungere på de nettsidene de besøker.

da anser jeg det ikke som noe fritt valg.

når man må velge en nettleser som virker ,ikke den man har lys til å bruke da er det ikke noe fritt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...