Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av hjemmenettverk - 2 boenheter og deling av Lyse Altibox

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å sette opp nettverk i en enebolig med leilighet, der vi deler Lyse Altibox med leieboer. Jeg ønsker å få til oppsettet under, men har foreløpig ikke fått til datanettverket skikkelig, leieboer opplever ustabilitet når jeg kobler som vist under. Har følgende utstyr:

Switch:Netgear GS605

Huseiers router: Netgear WNR854T

Leieboers router: D-Link DIR-615

Internettutgang fra hjemmesentral

-Switch

--Leieboers router

---Leieboers PC (kablet)

--Huseiers router

---Huseiers PC 1 (kablet)

---Huseiers PC 2 (kablet)

---Huseiers PC 3 (trådløs)

Er dette et oppsett som er mulig med nåværende utstyr, eller må jeg kjøpe noe nytt, eventuelt kun ha en router?

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel bare en ipadresse mot internett.

Da må du ha din router først og så kan du koble DIR-615 som står inne hos leieboer i en av lanportene til din router. Det kan bli litt problemer for leieboer med porter, men bare spør på forumet her om det skulle bli aktuelt.

Ved å koble nettet slik, vil dere ha separate LAN og ikke dele tilgang til maskiner på eget nett.

Lenke til kommentar

Du har vel bare en ipadresse mot internett.

Da må du ha din router først og så kan du koble DIR-615 som står inne hos leieboer i en av lanportene til din router. Det kan bli litt problemer for leieboer med porter, men bare spør på forumet her om det skulle bli aktuelt.

Ved å koble nettet slik, vil dere ha separate LAN og ikke dele tilgang til maskiner på eget nett.

Sikkert litt tidlig på morgenen for deg, men hjemmesentralen får nok den offentlige ip-adressen.

- Er det bare han som opplever ustabilitet eller er det gjensidig for begge parter?

- Om han kjører kabelen sin fra switch og rett i pcen, får han det noe bedre da?

- Om du kobler slik som la7dfa.com skrev, merker han/dere noe forskjell ?

Er vel egentlig litt feilsøking som må til for å finne ut av hvor "flaskehalsen" ligger, og deretter prøve å eliminere den.

Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett Youcef. Sentralen er vel både modem og (trådløs)router ;)

DIR-615 er en tvilsom router. Hvis leierboer f.eks driver med torrents, så kneler nok DIR-615 kjapt. Mulig det vil fungere dersom han setter den opp som switch (slå av DHCP i den og koble alt i LAN (internettporten skal være ubrukt)). Helst burde han vel skaffe seg en bedre router.

Anbefaler ASUS RT-N16 som jeg har selv. Den tåler 300.000 forbindelser mot nett samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...