Banankak1 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei, Jeg lurer på om noen her inne kan spille fiolin, og kunne delt litt erfaringer. Jeg er en 19 år gammel mann som for tiden spiller elektrisk og akustisk gitar. Jeg er riktignok ikke veldig flink, men jeg kan litt. Tingen er at jeg alltid har vært svært fascinert av klassisk musikk, og jeg føler at instrumentene jeg spiller nå, ikke passer helt. Jeg har tenkt litt på piano, men det kommer jeg nok ikke til å lære meg. Så er det noen som vet om det er for sent å starte med fiolin nå. Vet jo at det ikke er for sent, men tar det lang tid for en gjennomsnittsperson å lære seg å spille musikk som høres greit ut? Og holder en fiolin for litt over tusenlappen for å se hvordan det er? Og hvordan er det egentlig å spille fiolin? Lenke til kommentar
MalaPlay982 Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Det er aldri for sent å lære å spille et instrument! Jeg er selv snart 16 år og begynte å spille fiolin ved nyttår. Så, ehm, jeg er ikke akkurat noen proff, og har ikke mye erfaring, men kan jo prøve å gi deg noen råd allikevel? Om du kan noter fra før av, tar det i alle fall mye kortere tid. Da jeg selv begynte, kunne jeg noter fra før av (piano), og det gikk egentlig utrolig lett å lære seg å spille fiolin da...Det tar ikke lang tid å lære seg de vanlige barnesangene. Utfordringene ellers er lyden - å føre buen og holde fingrene på rett sted så du får den riktige lyden. I starten høres det kanskje ut som forpinte kattelyder, men etter litt øving blir det borte. Sånn sett er kanskje piano lettere. Der har du dessuten både komp og melodi. Å lære seg notesystemet går dessuten fort om du ikke kan det fra før av. Vet jeg ikke svarte på alle spørsmålene, men håper dette var til litt hjelp! Lenke til kommentar
Banankak1 Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Takk for svar:) Om jeg kan notene, hvordan er det egentlig å treffe dem? Ser at det ikke er noen bånd på fiolinen, er dette veldig vanskelig? Skal begynne å studere om ett år, og jeg regner med at jeg vil få tid til å spille sikkert en time om dagen. En annen ting jeg lurer på er. Disse hårene som er på buen, er det slik at de ryker fort, og at man må kjøpe nye ofte? Lenke til kommentar
MalaPlay982 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Å treffe tonene kan være litt vanskelig i starten, men det kommer etter hvert (mange pleier å feste et klistremerke ved en bestemt tone der de skal holde fingeren og går ut i fra det). Med en time om dagen kommer du utrolig langt, så det tar nok ikke så lang tid før det sitter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå