Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp til bilkjøp


Anbefalte innlegg

Eg har gitt opp hele diskusjonen med DrHawkins. Diskusjonen har ikke beveget seg fremover siden side 1, og eg har mistet troen på at det kommer til å endre seg. En vegg er enklere å snakke til.

 

Eg har mer tro på at trådstarter og andre forumbrukere klarer å gjennomskue innleggene hans. Enkelt og greit.

 

Når det gjelder bilen trådstarter linket til så virket det som en veldig god bil for pengene. Hadde eg vært på jakt etter ny bil(kjøpte meg akkurat en) i den prisklassen så hadde eg absolutt tatt en kikk på den. Av erfaring fra tidligere kjøp så har eg kun gode erfaringer med Toyotaer. Alternativt Opel. Sørg for at det ikke er rust og at normalt vedlikehold er utført. Men dette er ofte en smaksak. Spør man 5 personer så får man 3-5 meninger :)

 

Et alternativ som eg mener er verdt et forsøk er om man ikke trenger 5 seter så se etter 2 setere(varebiler). Disse er billige som nybil og derav også billigere når de selges. Ser man på litt forskjellig så kan man få seg en bil som er nyere enn 2000, mindre kjørt og med mer ekstrautstyr, for samme prisen. I tillegg er de billigere å forsikre og har ofte grei salgsverdi igjen forutsatt at de er noelunde godt tatt vare på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har gitt opp hele diskusjonen med DrHawkins. Diskusjonen har ikke beveget seg fremover siden side 1, og eg har mistet troen på at det kommer til å endre seg. En vegg er enklere å snakke til.

 

Eg har mer tro på at trådstarter og andre forumbrukere klarer å gjennomskue innleggene hans. Enkelt og greit.

 

Når det gjelder bilen trådstarter linket til så virket det som en veldig god bil for pengene. Hadde eg vært på jakt etter ny bil(kjøpte meg akkurat en) i den prisklassen så hadde eg absolutt tatt en kikk på den. Av erfaring fra tidligere kjøp så har eg kun gode erfaringer med Toyotaer. Alternativt Opel. Sørg for at det ikke er rust og at normalt vedlikehold er utført. Men dette er ofte en smaksak. Spør man 5 personer så får man 3-5 meninger :)

 

Et alternativ som eg mener er verdt et forsøk er om man ikke trenger 5 seter så se etter 2 setere(varebiler). Disse er billige som nybil og derav også billigere når de selges. Ser man på litt forskjellig så kan man få seg en bil som er nyere enn 2000, mindre kjørt og med mer ekstrautstyr, for samme prisen. I tillegg er de billigere å forsikre og har ofte grei salgsverdi igjen forutsatt at de er noelunde godt tatt vare på.

 

Takk for tilbakemeldingen :) Prøver å nå eieren slik at jeg får tatt meg en titt/prøvetur. Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe meg bil til 10k er for at jeg verken har tid eller mye peiling på reperasjoner støtt og stadig. Dessuten har jeg ikke tenkt å kjøre som en villmann, så en bil til 10k er ikke noe for meg. Kunne godt ha lagt til langt mere enn 40k for en bil, men ettersom det er den første, tror jeg en middels sum vil være det beste for meg.

Lenke til kommentar

40k kan gi mye bil for pengene om du finner den rette bilen. Når eg nå var på jakt etter bil så var eg til dels overrasket over hvor dårlige de dårligste var, men også hvor gode de gode var.

 

Når det kommer til fiksing av bil så er eg på samme side. Eg har ikke tid til å mekke selv, og kunnskapen har eg ikke. Kunnskapen kan alltid løses, men da må det motivasjon og enda mer tid til. Eg foretrekker at noen som faktisk kan fikse bilen gjør jobben. Men, på biler til 40k så kan du komme over de som ser greie ut men som trenger en del omsorg(tid på verksted). Disse er ikke helt enkle å plukke ut, men vær obs på det.

 

Her er ting eg sjekket når eg såg etter bil:

- Kilometerstand: 100k og 200k er to store tall du bør se etter og som visstnok skal være kostbare tall. Prøv å finn noen som er gått et sted mellom med god margin. Del antall kilometer på antall år også for å få en viss pekepinn på hvor mye den er kjørt pr år.

- Antall sjåfører og alder på disse: flere sjåfører = risiko for ukjente ting med bilen. Ungdomskjørte biler er ofte greit å styre unna.

- Se etter rustflekker i hjulbuene, dørkarmene, på eksosannlegget og i kanalene. Er du i tvil så takker du for titten og ser på neste bil.

- Sjekk at motoren er tørr og relativt fin: møkkete motor tyder på lekasjer = dårlig tegn.

- Ta en titt i serviceheftet om eieren har det: se etter ca hvor ofte servicene har vært og når registerreimen ble sist skiftet.

- Sjekk frontruten for skader eller riper/slitasje: koster fort 2k eller mer å skifte.

- Ta en tur med bilen: skru av radioen og lytt etter lyder. Sørg for variert underlag så du kjenner/hører giringen, støtdemperene og evnt motorlyd. Test at alt fungerer.

 

Når eg da ser meg ut biler så ser eg på tidligere bruk, hvem som har eid den og tilstand i dag. Er det en nyere bil som er kjørt 350k men alle servicer er fulgt så ville eg har vurdert selve slitasjen på bilen opp mot prisen. En nyere motor klarer fint mer enn 350k så lenge den blir vedlikeholdt. Er bilen eid av etablerte personer eller av evige ungkarer? Hvorfor selges bilen? Er bilen for eks eid av en mekaniker så betyr ikke det nødvendigvis at bilen er i god stand. Da kan det blitt gjort mye "utenom boka" på løsninger og snarveier tatt. Er det derimot en baker som levert den på verksted hver gang så er det mer kurrant.

 

Osv. Er masse rart å se på. Eg råder deg til å begynne å prøvekjøre først som sist. Og ikke ta den første bilen du ser på! :)

Lenke til kommentar

En annen ting. Om du har mer penger å bruke så kan det være greit å også åpne letingen for litt dyrere biler. Har du for eks 65k å bruke så se på biler mellom 40-50k, men sammenlign også mot biler opp mot 65k.

 

Er du uheldig med bilen til 40k så kan du ende opp med en verkstedregning på 25k som du kunne ha spart deg for om du la de 25k til for en annen bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

lol@epic thread

 

DrHawkins har sagt så mye som jeg gjerne skulle kommentert, men som en lur fyr sa for noen tråder siden, så er det ikke vits ettersom han har bortimot motbevist av seg selv.

 

Sry for avsporing, men når er hele tråden avsporet med 7 og en halv side.

 

Til trådstarter, som nevnt tidligere, prøvekjør bilen, sjekk historie, eventuelle småfeil som må rettes opp med en gang, er du litt usikker er det som regel en grunn til det, og da er det like greit og la være.

 

Jeg personlig kjøper aldri biler med masse småfeil, f.eks. lister som må limes o.l. , du vett hva de sier, mange bekker små blir en stor å

Lenke til kommentar

en 10k bil er dårligere i stand ja men så lenge den er eu godkjent så er den like sikker som da den var ny, og så lenge den er eu godkjent så er den like sikker som nye biler i dag.

 

det er abs i 1990+ modeller og den blir sjekket i eu kontroll samt andre ting som hjelper føreren som esp og alt annet dill.

 

så lenge bilen er eu godkjent så er ikke sikkerheten forandret på 20 år. det er gadgets og dill dall ting og avgifter og svinn. en ny bil koster 350 000, den samme bilen kan du få for 100 000 i usa for eksempel, hvorfor? pga avgifter og dritt. med en brukt bil privat så slipper man å tenke på det, da er det bare omregistreringsavgiften på usle 2500kr man trenger å bry seg om. det er den største forskjellen på de

 

haha, måtte le litt når jeg leste dette.. ;-p

 

Jeg og. Herregud!?

 

En kompis av meg fikk EU-godkjent bilen sin selv om blant annet ABS systemet ikke fungerte. Han la en bit av en søppelsekk fremfor varsellampen for systemet. Man kan få EU-godkjent biler med heftig trimmede motorer, som er alt for store ift hvordan bilen holder seg på veien, bremser etc. Det finnes MANGE "godkjente verksteder" som godkjenner biler, og glemmer å sjekke en del viktige ting.

Jeg vet også om "korrupte" verksted som driver eu-godkjenning for kompiser. Broren min fikk godkjent sin bil av en kompis, og pappa kunne ikke skjønne hvorfor, for bilen var et vrak, teknisk sett.

 

Biler som før har vært kræsjet/kollidert er særdeles svekket og er ikke i nærheten av så sikker som det den var når den var ny. EU-godkjente biler er IKKE som ny, det er så trangsynt å si noe sånt.

 

Du snakker om statistikk DrHawkins, men har du aldri sett videoer som bekrefter at f. eks en litt dårlig utstyrt 93 modell er sjangseløs mot en 2008 modell, _uansett størrelse_?

Endret av Haugli
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

EU-godkjenning er ikke verdt papiret det er skrevet på når det gjelder tilstanden på bilen, som en mekaninker venn sa.

Som noen nevnte tidligere i tråden så er EU-godkjenning bare et bevis på at du har vist bilen og at den følger en viss standard.

Samme person pleier og ta EU-godkjenningen over telefon :roll:

 

EU-godkjenning er kun basert på overflatesjekk, altså alt det du ser, en som tar EU godkjenning skrur aldri på en bil. Så å si at en EU-godkjent bil er som "ny", blir lættis.

Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters første post, den var bare strøken, blir snart 18 selv så vi sitter i samme båt, leter etter bil som en gal :thumbup:

En ting jeg lurer på, er du åpen for andre biler en audi, og isåfall hvilke? Og hva syntes du er viktig når du skal kjøpe en førstebil. Selv ser jeg på km stand, årsmod, teknisk stand og diverse ekstra utstyr. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Toyota, Honda, Mitsubishi, Nissan og BMW, mye digg der :)

Kan en slik en være et alternativ?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22501499

Endret av LaviX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tipset er vel når du ser etter første bil og ikke se på en spesifisert bil, men gjerne følge med på alt som ligger av biler på finn.no og autodb.no, innenfor din kjøpsrekkevidde og pris.

 

Ble 18 selv for et godt år siden, lettet lenge etter spesifiserte biler, men ingen bra kjøp dukket opp, og jeg gikk nok glipp av en god del andre bra kjøp.

Tilslutt skannet jeg finn.no for alle biler fra 0-30 000 på finn.no i rogaland, fikk med meg hver eneste bil som ble lagt ut for salg, tilslutt fant jeg et tilbud som virket kurrant og gikk til innkjøp.

 

Det går jo selvfølgelig an og begrense sine valg, hadde det vært et bra tilbud på Nissan Micra hadde jeg nødvendigvis ikke kjøpt den, så visse bilmerker osv sa jeg at jeg absolutt ikke skulle ha pga jeg ikke likte diverse ting på de, uten og nevne merker for og skape diskusjon ^^

Lenke til kommentar

Tipset er vel når du ser etter første bil og ikke se på en spesifisert bil, men gjerne følge med på alt som ligger av biler på finn.no og autodb.no, innenfor din kjøpsrekkevidde og pris.

 

Ble 18 selv for et godt år siden, lettet lenge etter spesifiserte biler, men ingen bra kjøp dukket opp, og jeg gikk nok glipp av en god del andre bra kjøp.

Tilslutt skannet jeg finn.no for alle biler fra 0-30 000 på finn.no i rogaland, fikk med meg hver eneste bil som ble lagt ut for salg, tilslutt fant jeg et tilbud som virket kurrant og gikk til innkjøp.

 

Det går jo selvfølgelig an og begrense sine valg, hadde det vært et bra tilbud på Nissan Micra hadde jeg nødvendigvis ikke kjøpt den, så visse bilmerker osv sa jeg at jeg absolutt ikke skulle ha pga jeg ikke likte diverse ting på de, uten og nevne merker for og skape diskusjon ^^

 

Veldig, veldig sant det med å ikke se etter en spesiell bil, men det avhenger av hva personen, i dette tilfellet ts vil ha. Mange som har gjort seg opp en tanke om hvilke bil man skal ha lenge før man er 18. Også noen som har bil som mer en bare et transport middel, men mer en hobby :thumbup:

Hvis man følger litt med på finn og autodb finner man fort ganske mange gode biler.

Lenke til kommentar

Stenges for opprydding.

 

Edit: Altså, hele tråden ble dratt til OT og persondiskusjoner allerede fra første side.

Rett og slett sabotering av tråden til TS, hvorfor er ikke denne rapportert tidligere?

 

Så, jeg har valget mellom å slette ca. 5 sider eller/og TS starter en ny tråd om topicen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...