Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp til bilkjøp


Anbefalte innlegg

Det var ren pirking. Jeg har aldri sagt at antiskrens bidrar til gode kjøreegenskaper?

 

Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg valgt en dyrere bil den gang, selv om min bil hadde liten motor så var det ikke problemer å få den opp i fart. Dette har de fleste gutter testet i sin yngre dager. Jeg tenkte flere ganger at jeg håper ingen kommer kjørende over i motsatt felt, for da har jeg vært død på flekken. En dyrere bil har lite sammenheng med økt toppfart som ofte blir nevnt i tråden her. Dette avhenger etter hvilken bil du kjøper. Du kan lett få en bil som går over 200km/t for 10.000kr.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å legge seg til kjørevaner som baserer seg på elektroniske hjelpemidler, er ikke det mest ideelle man kan gjøre. Antispinn o.l. kan være veldig praktisk på vinteren, men skaper lett en falsk trygghet. Disse teknologiene kan ikke oppheve fysiske lover, de øker bare marginene for utskridning. Hvis man ikke har føling for disse marginene, og til slutt mister veigrepet, blir følgene desto større. Som fersk sjåfør vil man egentlig lære mest av å droppe alle disse hjelpemidlene.

 

Derfor slutter jeg meg til påstanden om at det vil være tryggere å bruke 10 000 enn 350 000 kr på en førstegangsbil, for å ta ytterlighetene. Det betyr selvfølgelig ikke at det er uforsvarlig å kjøpe en bil til 45 000. Men jeg ville nok satt en maksgrense omkring 100 000 kr, om ikke annet så pga de leie konsekvensene ved en evt. kollisjon, eller mer sannsynlig: utforkjøring.

Eg er veldig enig i at som fersk sjåfør så kan det være uheldig å bruke disse hjelpemidlene, og at man kan få dårlige vaner av det. MEN man vil fortsatt være tryggere i en bil til 350k enn i en til 10k. :)

Lenke til kommentar

Det var voldsomt så mange proffesjonelle førere det var i denne tråden da.

Trodde dette mer var et forum for valinge folk jeg ;)

 

Vanligvis er det slik at man ikke er virkelig god til noe før man lærer

å kunne se sine egne begrensninger.

Endret av BBernes
Lenke til kommentar
Å legge seg til kjørevaner som baserer seg på elektroniske hjelpemidler, er ikke det mest ideelle man kan gjøre. Antispinn o.l. kan være veldig praktisk på vinteren, men skaper lett en falsk trygghet. Disse teknologiene kan ikke oppheve fysiske lover, de øker bare marginene for utskridning. Hvis man ikke har føling for disse marginene, og til slutt mister veigrepet, blir følgene desto større. Som fersk sjåfør vil man egentlig lære mest av å droppe alle disse hjelpemidlene.

 

Derfor slutter jeg meg til påstanden om at det vil være tryggere å bruke 10 000 enn 350 000 kr på en førstegangsbil, for å ta ytterlighetene. Det betyr selvfølgelig ikke at det er uforsvarlig å kjøpe en bil til 45 000. Men jeg ville nok satt en maksgrense omkring 100 000 kr, om ikke annet så pga de leie konsekvensene ved en evt. kollisjon, eller mer sannsynlig: utforkjøring.

Eg er veldig enig i at som fersk sjåfør så kan det være uheldig å bruke disse hjelpemidlene, og at man kan få dårlige vaner av det. MEN man vil fortsatt være tryggere i en bil til 350k enn i en til 10k. :)

 

en bil til 350k har masse avgifter og bullshit og man kan kjøpe samme bil i usa for 100k så en 350k bil er egentlig bare 100k i pris.

en bil til 10k har ingen avgifter eller lignende og hadde den blitt solgt i fra butikk så hadde det blitt gjort litt smådilling på også blitt solgt som 25-50k bil

så hvor stor forskjell er det egentlig? veldig lite

sjoføren er den største grunnen til sikkerheten i en bil

 

og igjen, hvilke biler er det som du ser i avisen i grøfta eller knust eller hvilke typer er det som mister lappen? de unge uerfarne førerne med de nye dyre bilene sine... sjeldent man ser ei gammal skramme fra 80 eller 90 tallet ligger i grøfta, veldig sjeldent i forhold til hvor mange som er på veien

 

så tenk deg godt om igjen du

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en bil blir knust så er det bare en bagatell så lenge det går bra med personene i den.

 

Bilen er jo bare en gjenstand som man kan gå ut i butikken å kjøpe.

 

Tenk på hvor mange ungdommer som hadde vert i live i dag om man hadde

råd til en skikkelig bil, men som ellers her i verden er det "survival of the richest" som gjelder

Endret av BBernes
Lenke til kommentar

ja men unge førere kjører som villmenn i nye biler og kjører ordentlig i eldre billig biler. du setter andre i fare ved å kjøpe en ny dyr første bil som 18 åring og det sier statestikken også.

 

bilen er bare en bagatell, men som sakt så er det noen man kræsjer med og de skal det og gå bra med, i tillegg så er det de nye dyre bilene man ser kræsjer som er ført av unge uerfarne kjørere og dermed er resten logikk og det vet dere veldig veldig godt

 

så lenge dere ikke ser gamle biler som smeller så ofte av unge førere så må vel dere au forstå at for å beskytte andre i butikken så er billig bil veien å gå fordi da kjører de ikke som idioter og slikt.

 

hvordan ville du likt det hvis sønnen din hadde kjørt front mot front i en 350k bil?

hvordan ville du da ha følt det hvis det var en 10k bil?

 

hva ville skjedd med personene i kræsjet i begge type biler? omtrent det samme pga hastighet og krefter som er i spill

om den ene bilen har abs og den andre ikke så spiller det veldig liten rolle om du kommer front mot front i 100km/t (det tilsvarer 200km/t i fjellvegg det) (sjekk mythbusters sin episode angående bilkræsj front mot front og i fjellvegg så ser du litt hvor lite som skal til)

 

man kjørere finere i en billig bil og som uerfaren kjørere er det meninga at man skal få seg erfaring og det er best å få det i en billig bil hvor man ikke kjører som en idiot og havner i grøfta

 

Logikk, jeg vet dere forstår dette her for lenge siden men dere bare kverrulerer nå

 

tenk hvor mange familier og andre mennesker og ungdommene som hadde vært i livet hadde de hatt en billig bil slik at de ikke kjørte som idioter i første omgang !!!!!!!!

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men hvert tiltak kan redusere ulykkene på norske veier i større eller mindre grad.

 

alt kommer ann på føreren

 

hver eneste lille teknologi hjelper og det har jeg aldri sakt noenting på men jeg sier at de teknologiene hjelper ingenting hvis førere kjører som en idiot hver gang han er på veien eller ikke vet hvordan å håndtere trafikken, bilen elller seg selv

 

og avisene, statestikken viser at det er de med nye dyre biler som er de verste førerne. hmm lurer på hvorfor? logiskt nok så sier det seg selv at de skal vise seg mer fram og tøffe seg for andre and so on. være mer villmann i råere bil

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja men unge førere kjører som villmenn i nye biler og kjører ordentlig i eldre billig biler. du setter andre i fare ved å kjøpe en ny dyr første bil som 18 åring og det sier statestikken også.

 

bilen er bare en bagatell, men som sakt så er det noen man kræsjer med og de skal det og gå bra med, i tillegg så er det de nye dyre bilene man ser kræsjer som er ført av unge uerfarne kjørere og dermed er resten logikk og det vet dere veldig veldig godt

 

så lenge dere ikke ser gamle biler som smeller så ofte av unge førere så må vel dere au forstå at for å beskytte andre i butikken så er billig bil veien å gå fordi da kjører de ikke som idioter og slikt.

 

hvordan ville du likt det hvis sønnen din hadde kjørt front mot front i en 350k bil?

hvordan ville du da ha følt det hvis det var en 10k bil?

 

hva ville skjedd med personene i kræsjet i begge type biler? omtrent det samme pga hastighet og krefter som er i spill

om den ene bilen har abs og den andre ikke så spiller det veldig liten rolle om du kommer front mot front i 100km/t (det tilsvarer 200km/t i fjellvegg det) (sjekk mythbusters sin episode angående bilkræsj front mot front og i fjellvegg så ser du litt hvor lite som skal til)

 

man kjørere finere i en billig bil og som uerfaren kjørere er det meninga at man skal få seg erfaring og det er best å få det i en billig bil hvor man ikke kjører som en idiot og havner i grøfta

 

Logikk, jeg vet dere forstår dette her for lenge siden men dere bare kverrulerer nå

 

tenk hvor mange familier og andre mennesker og ungdommene som hadde vært i livet hadde de hatt en billig bil slik at de ikke kjørte som idioter i første omgang !!!!!!!!

 

http://www.youtube.com/watch?v=3l4YBf2tjag

Lenke til kommentar

for å si dette på en anderledes måte:

 

hvis du har kjøpt en 350k bil til sønnen din og han er ute og råkjører, smeller front mot front i 150km/t. Da dreper han seg selv og opptil 5 andre uansett ossen bil det er.

 

ja da har man det surt MEN hvem skal da pådra seg ansvaret for å ha drept 5andre? vil du som far ta på deg den? tviler jeg på, du har ikke lyst men du blir nødt.

 

Da kan du begynne å tenke, ååå hadde jeg bare kjøpt en drittbil til han så hadde kanskje kun han røket med eller han hadde kanskje kjørt mye roligere

 

og her er ting som er i førerens hue i en billig bil: føler seg usikker, skramlekasse, er redd for at hjulet eller andre ting skal falle av mens man er på veien, er redd for å skade seg selv, tenker ikke på andre i trafikken etc etc

 

er det ikke 5 ganger bedre om kun 1 dør i ei ulykke enn 6stk? er det ikke da rettferdig at den idioten som ikke kunne kjøre, som bare var villmann blei drept istedenfor de uskyldige menneskene i den andre bilen?

 

 

 

 

 

 

sjekk gjennom disse. beklager for mange seperate vinduer men fant ikke hele i en.

 

her ser du tydelig at kræsjer du front mot front i 100km/t så kan du glemme noe liv i noen av bilene uansett om de er flunka nye.

 

er det ikke da 5 ganger bedre at føreren får en gammal bil og kjører rolig og fint i første omgang så vi slipper dette her?

er det ikke da bedre at skulle han kræsje slik så tar han kun sitt eget liv istedenfor en stor familie i tillegg, han kan drepe opptil 30stk i en slik kollisjon (kjedekollisjon)

 

dere tenker ikke mye langt.

 

dere er som mennesker vanligvis er: egoister, tenker kun på seg selv og ikke andre i trafikken

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hele argumentasjonen din så legger du til grunn at en fersk sjåfør i ny bil automatisk vil presse grensene og kjøre fortere enn i en gammel bil. Noen gjør nok dette, men IKKE ALLE! Noen få kjører med passasjerer på taket også. Har du tenkt på at man med dyrere bil kanskje vil kjøre forsiktigere pga bilens pris/verdi? Og at man i en bil til 10k kanskje gir en stor F? Som 18 åring føler man seg ofte udødelig. At man kjører i en gammel bil og risikerer sitt eget liv og helse er ikke så viktig, men å ødelegge den nye bilen de har jobbet for siden de var 15? Da er terskelen høyere. Men uansett...

 

Denne artikkelen avviser du sikkert, men den påpeker akkurat det at biler har blitt sikrere de siste årene. And I quote:

Det har skjedd enormt mye på sikkerhetsfronten de siste årene. Og biler fra 80- og tidlig 90-tall er mye, mye dårligere enn nye biler på dette området, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Men Benny sin erfaring og kunnskap er kanskje verdiløs sammenlignet med din?

Lenke til kommentar
Det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse at småbiler generelt kommer dårlig ut, men det er ikke alltid trygt å sitte i den største bilen.

 

Fra henholdsvis 1996 og 1992 er dette blant de aller sikreste bilene du kan kjøpe. Verdt å tenke på hvis du er på bruktbiljakt.

LES DEN!!!!!!! hvorfor faen er ikke de nyeste modellene i den teksten??? kanskje fordi det ikke er store endringer i det, bare full av gadgets og dritt

 

 

Mindre og større småbiler er holdt utenfor listen. Ovenfor er kun bilene som rangeres som mellomstore eller større.

 

 

 

her er det fortsatt igjen og jeg kan sitere:

 

Men hvert tiltak kan redusere ulykkene på norske veier i større eller mindre grad.

 

alt kommer ann på føreren

 

hver eneste lille teknologi hjelper og det har jeg aldri sakt noenting på men jeg sier at de teknologiene hjelper ingenting hvis førere kjører som en idiot hver gang han er på veien eller ikke vet hvordan å håndtere trafikken, bilen elller seg selv

 

og avisene, statestikken viser at det er de med nye dyre biler som er de verste førerne. hmm lurer på hvorfor? logiskt nok så sier det seg selv at de skal vise seg mer fram og tøffe seg for andre and so on. være mer villmann i råere bil

 

nå begynner vi bare å gå i ring her fordi dere ikke har noe bedre å komme med. dere for enten godta det eller se vekk i fra det i det hele tatt

 

tenk på at ved denne diskusjonen så kan jeg ha reddet mange hundre menneske liv ved at folk leser alt dette og gjør seg mer obs og omtenksom på dette området.

er det ikke sikre førere og biler på veiene vi vil ha da eller er dere så knotete i skallen at dere bare må ha de ustabile idiotene på veiene?

 

jeg har mistet en god del venner på veiene så jeg vet litt om hvordan det er.

 

Det med prisen greiene dine: nei fordi en 18 åring driter i pris, han tenker ikke over verdiene, han tenker ikke over hvor mye ei krone egentlig er verdt,m de som får nye biler av foreldrene eller får mye peng i arv elelr lignende av foreldre eller noen og kjøper seg ny bil har ikke peiling på verdi i det hele tatt.

 

når du for eksempel har levd på sosialkontorets usle 4-5000kr i mnd i flere år da vet du en god del om hva verdi er for noe

 

når du er 40 og har kjøpt og mistet mye som du har jobbet for, da vet du litt om hva verdi er

 

 

dere kan knote så mye dere vil men det drar ikke vekk faktaene

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns argumentasjonen til DrHawkins er helt bak mål. Jeg har en god del kompiser rundt 19-20, noen har gamle biler, andre kjører den flunkende nye familiebilen. Selv står det både en 2006 Honda Jazz og 2009 BMW 520d hjemme hos meg, og begge blir rævkjørt rimelig mye. Men jazzen kan ikke betegnes som en "gammel" bil, og jeg merker at jeg tenker spessielt mye på BMW-ens verdi når jeg kjører den, vil ikke kjøre utafor og kræsje med pappas lille baby.

 

Hadde det derimot stått en 1989 Volvo 240 utenfor, tror jeg nok den hadde blitt relativt hardt kjørt, hva som om du kræsjer en bil til 10k? Å tenke at gammel bil => lavere fart er rimelig feil! Etter mine egne erfaringer fører det derimot til høyere fart og mer grisekjøring i miljøet her.

 

Hvis jeg får en sønn, skal han bli relativt godt sponsa når han skal kjøpe seg bil, sånn at jeg kan føle meg sikker på at det kommer til å gå BEDRE med han i et eventuelt kræsj, enn det hadde gjort i en Peugeot Cab som hadde rulla på taket (Sjekk YouTube, var et bilprogram som viste at det kom til å gå rimelig dårlig med de som satt i den bilen!).

Lenke til kommentar

jeg tenker ikke gammel bil = lavere fart LOL

 

som sakt tidligere i denne tråden så kan man fint kjøpe bil til 10k som går 200km/t+

 

og som sakt så sier jeg heller ikke alle, jeg sier hva faktaene og statestikken viser

 

og jeg sier at de unge nybegynnerne tenker ikke slik en eldre erfaren fører tenker, enkelte forblir jo bare ungdom i skallen da men de aller aller fleste vokser opp i skallen og begynner å tenker litt.

 

de som har rike foreldre med godt beløønte jobber eller får arv eller lignende har ikke snev av peiling på verdi.

 

de som jobber hardt for pengene vet litt mer om hva verdi er for noe, og de vil ikke rævkjøre en dyr bil like bra som over gjennomsnittet gjør (statestikken sier) men de vil kjøpe en gammel bil til å ha det morro med.

Men nå er det ikke de som jobber hardt for pengene og vet hva verdi er for noe som kjører som idioter på veiene heller, det er stor forskjell på å kjøre ei gang eller to i 200km/t enn å kjøre slik hver gang omtrent. men de gangene om det er sjeldent eller ofte spiller ingen rolle for de er idioter på veien som ikke tenker en millimeter, og de fleste som har diskutert i denne tråden er slike førere men det er ingen 40åringer eller folk som har hatt lappen 10år+ i strekk som kommenterer på dette. nei det er folk som er nybegynnere selv og som har ungdomstankegangen enda

 

selv er jeg 24 år og ikke har tatt lappen enda og jeg har en ganske ungdommelig tankegang men jeg har nå såpass med iq at jeg har respekt for visse ting her i livet og bil trafikken er en av de. som sakt jeg har vært villmann og vært idiot på veiene tidligere når jeg var 16-20 men i dag når jeg tenker tilbake på det så er jeg ufattelig heldig som ikke ligger død og har drept en annen familie i samme slengen.

 

alt jeg har sakt her er for god sake tenk dere om, ikke la egoismen og barnsligheten og staheten være større enn fornuftigheten og logikken og voksenheten og tankegangen

 

det dere sier her dere som sier imot meg viser bare hvilke type kjørere dere er og jeg kan ta dere faen for at jeg sitter gladelig 20 år i fengsel for å drept dere i tortur hvis dere kjører ned dattera mi. fy faen sier jeg bare.

 

Jævla råtne idioter som faen ikke klarer å tenke en millimeter altså. skam for landet. skam for verden. skam for menneskeheten.

dere er like råtne som voldtektsmenn og lignende.

 

å kjøpe en billig dritt bil til en 18åring nybegynner er det smarteste man kan for fuck sake gjøre og det vet absolutt alle som har barn eller har vært med i en god del ulykker i forskjellige biler eller som erfarne på veiene og voksne.

 

slik som dere sitter å prater her så tenker dere kun på dere selv at dere skal ha så sikker bil som mulig og kjøre til helvette, da når dere kræsjer så gir dere langt faen i om dere river med dere 1-10 familie( r ).

 

dere skulle blitt brent av hitler skulle dere.

 

gleder meg til å lese om dere i avisa om at bilen er knust til helvette og dere er daue, bare så jævlig synd at jeg må også lese i samme artikkel at opptil 6stk daua (eller kanskje mer i kjedekollisjon)

 

barnslige idioter

 

tenk dere om!!!!

 

ps: ja jeg er røff i ordvalget her fordi det er patetiskt å lese slikt i det hele tatt av det dere skriver. det er barnslig og bare rett og slett patetiskt. jeg blir provosert og forbanna av å høre at det virkelig er slik tankegang til folk.

 

gå på en eu kontroll og gjerne snakk med de eller med de som sitter i kontroll panelet med trafikken å snakk med de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nå må du gi deg.

 

bilen så grei nok ut den etter det lille jeg har peil på biler :p

 

jeg har kjørt veldig mye rart oppigjennom tida og med veldig mange rare folk så med andre ord: erfaring

 

jeg hadde blant annet en gammal 1985 corolla på sørlandet som vi lekte oss med på glatta, kræsja litt her og der og hadde det stort sett morro bare i trygge omstendigheter (forholdsvis trygge iallefall)

 

selv er jeg 24 år og ikke har tatt lappen enda

 

som sakt jeg har vært villmann og vært idiot på veiene tidligere når jeg var 16-20 men i dag når jeg tenker tilbake på det så er jeg ufattelig heldig som ikke ligger død og har drept en annen familie i samme slengen.
Lenke til kommentar

du kan kjøre en formel1 bil som er sikker som faen men alikavel det kommer helt ann på føreren hvor sikker den egentlig er. behandlingsmåte og kjøremåte kan skille mellom liv og død.

du kan kjøre hva du vil som har så sinnsykt mye gadgets og utstyr at du har en tronk med manualer. men det hjelper ikke en millimeter dersom føreren er helt korka bak rattet (ung og uerfaren)

 

jeg har ikke peiling på det tekniske, såvidt jeg vet hva et fordelingslokk er for noe. men de tekniske tingene der har ingenting med føreren eller kjøringa å kjøre. derfor vi har verksteder til å ta seg av det tekniske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DrHawkins, har du førerkort eller ikke? Du har sagt du har grisekjørt mye, men så har du også sagt at du ikke har førerkort. Hva stemmer?

 

 

Nyere biler blir utbedret hele tiden, bedre konstruksjon mot kollisjoner blant annet hvis jeg ikke husker feil. Du nevner gadgets i ett sett. Ja, det er riktig at nyere biler kan ha mye ny teknologi, men du kan ikke bare tro at det bare er det som er nytt med bilen. Ingen som sier at en CD-spiller som tar MP3 hjelper deg å unngå døden hvis du kræsjer. Du bør nok sette deg inn i teamet litt grundigere. Jeg holder selv på med å ta førerkortet, og det jeg har lært der viser at du rett og slett ikke har peil. Kanskje på tide at du tar kjøretimer og noen kurs.

Lenke til kommentar

hvem sier at man trenger å ha førerkort for å ha kjørt?

 

jeg har hatt A1 lappen i 3 år og teorien der er akkurat lik billappen.

jeg har kjørt vanvittig mye bil ulovlig og øvelseskjøring

 

det stemmer at bilene har fått veldig mye nytt som esp, abs, mer airbags, etc etc.

 

men hva hjelper de teknologiene hvis du kjører 200km/t hver gang du kjører? abs`en klarer ikke å stoppe den bilen i den farta på den korte avstanden rundt den skarpe svingen (eksempel)

 

så lenge førerenb ikke har vett i huet til å kjøre så hjelper det ikke hvilken bil han har, da er han og de andre daue i en smell i høy hastighet.

 

og avisene og statestikken tilsier at det er unge mellom 18-25 år i nye dyre biler som kræsjer og kjører som idioter.

 

det er ikke mange 90+ talls biler man ser i front mot front av unge førere, det er heller ikke det statestikken sier at det er med gamle biler det skjer.

 

nei statestikken og alle tall og hvor enn du snur deg så sier faktaen at det er unge uerfarne førere med nye dyre biler som er verst på veiene.

hva i huleste hjelper teknologien da? ingenting!

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...