Gå til innhold

Skal bygge PC, trenger en rask godkjenning

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå begynner min nåværende PCen min å ta litt på åra, så jeg føler det er på tide å bygge meg en ny PC. Jeg har sett litt frem og tilbake på forskjellige komponenter, og har kommet frem til et greit oppsett(tror jeg), men trenger en liten godkjenning av av dere. Oppsettet vil primært bli brukt til spilling.

Handlelisten finner dere her.

Men, jeg har og noen spørsmål:

•  
  • Burde jeg gå for AMD PHENOM II X6 1055T istedet for AMD PHENOM II X4 965?
  • Passer minnebrikkene godt med hovedkortet, evt. burde jeg bytte ut hovedkortet/minnebrikkene?
  • Passer CPUkjøleren NOCTUA NH-D14 i kabinettet?
  • Er skjermkortet(XFX RADEON HD5850) greit nok til prisen? Har andre produsenter noen fordel på det skjermkortet?
  • Og til slutt, er det noen bakdeler med å kjøpe LED versjonen av skjermen BENQ G2420HDBL, og har den HDMI(de fleste nettbutikkene er uenige her)? Vunderer forresten å kjøpe to stk.

Jeg vil helst ikke gå over 14k, siden jeg har planer om å legge til en ekstra skjerm.

Update: Laget tilsvarende liste på komplett.no. Eneste forskjellen er skjermen.

Mvh,

Rune.

Endret av runekhm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X6 vil ikke yte noe bedre enn X4 i 99,9% av alle spill som er på markedet da de ikke har støtte for så mange kjerner. Når det er sagt så er prisen på X6 så lav at det egentlig ikke spiller noen rolle hvem man velger, Intel 6kjerner derimot må man være lobotomert for å kjøpe.

Nb.Jeg fant ikke lista di så jeg kan ikke svare for om noe passer eller ikke passer.

Lenke til kommentar

Bytt ut 890GX hovedkortet ditt med et 890FX hvis du har planer om å skaffe deg et ekstra grafikkort senere, du får FX kort til ca. samme prisen som det du har valgt ut.

Strømforsyningen er litt dyr til å være 650W, du får en fra samme produsent på 750W til samme pris.

Hvis du vil kutte litt i budsjettet så ville jeg valgt et litt billigere lydkort og kabinett også.

Lenke til kommentar

Hei og takk for gode innspill.

Har nå oppdatert listen litt:

• byttet ut PSUen med 750W
  • billigere lydkort
  • la til et litt dyrere hovedkort (ASUS CROSSHAIR IV) som har støtte for flere skjermkort.
  • nytt kabinett

Føler meg rimelig fornøyd med oppsettet jeg har nå, da jeg ligger på kr 13400 på dustinhome. Men, noen som har litt erfaring med det nye kabinettet? Og hva med minnebrikkene, passer de godt med nåværende hovedkort?

Endret av runekhm
Lenke til kommentar

tviler på at du trenger et ekstra lydkort siden det innebygde lydkortet i HK-et støtter opp til 7.1. En annen ting er at RAM brikkene du har valgt er ganske så høye. Det kan dermet bli knapt om plass mellom CPU vifte og RAM brikker da (har gjort den feilen på mitt oppsett :tease: )

Lenke til kommentar

tviler på at du trenger et ekstra lydkort siden det innebygde lydkortet i HK-et støtter opp til 7.1. En annen ting er at RAM brikkene du har valgt er ganske så høye. Det kan dermet bli knapt om plass mellom CPU vifte og RAM brikker da (har gjort den feilen på mitt oppsett :tease: )

Der sier du noe ja, så du mener at jeg ikke vil få plasss til CPU-viften pga minnebrikkene?

Og er det innebygde lydkortet greit nok? Har litt dårlig erfaring med slike lydkort opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar

Der sier du noe ja, så du mener at jeg ikke vil få plasss til CPU-viften pga minnebrikkene?

Og er det innebygde lydkortet greit nok? Har litt dårlig erfaring med slike lydkort opp gjennom tidene.

Har akkurat samme viften og RAM brikkene selv, så dette er noe jeg har erfaring på ja.

Bruker selv innebygd lydkort. Funker fint for meg iallfall. Du kunne jo alltids prøve det ut før du kjøpte et lydkort?

Lenke til kommentar

Har akkurat samme viften og RAM brikkene selv, så dette er noe jeg har erfaring på ja.

Bruker selv innebygd lydkort. Funker fint for meg iallfall. Du kunne jo alltids prøve det ut før du kjøpte et lydkort?

Det kan jeg gjøre ja, sparer jo tross alt noen kroner. Har du noen anbefaling på en annen CPU-vifte som ikke vil skape problemer? Trenger vel egentlig ikke store greiene, siden jeg ikke har planer om å overklokke noe særlig i første omgang. Eneste grunnen til jeg vil kjøpe en litt annen CPU-vifte er at den som følger med på CPUen er glad i å lage lyd.

Lenke til kommentar

Lydkvaliteten er det nok ikke noe å si på, jeg bruker on-board lydkort selv. Her bør du bruke penger basert på kvalitet og pris på resten av lydsystemet ditt...vanlige PC høyttalere til noen hundrelapper krever ikke noen stor investering.

Når det kommer til gaming og lyd så velger mange et lydkort for å ta byrden vekk fra CPU og dermed få noen FPS ekstra. En FPS gevinst her er vel avhenging av at spillet er CPU krevende..?

Kjøp noen RAM brikker med "vanlig" størrelseprofil hvis du ikke skal overklokke og trenger ekstra kjøleegenskaper, så sparer du deg for bryderi.

Jeg har ikke testet det kabinettet selv, men har lest mye positivt om det. Det eneste er vel at det kan bli trangt for de aller største grafikkortene tror jeg.

Et alternativ er COOLER MASTER CM 690 II ADVANCED, ca samme pris og stil.

Endret av whitespace
Lenke til kommentar

Sånn. Da har jeg kommet frem til et komplett system, og vil takke for alle innspill :)

Her er listen for de som lurer:

Corsair H50 Hydro Series CPU Cooler Sock

Corsair Dominator - Minne - 4 GB

Corsair HX750W - Strømforsyning

Phenom II X4 965BE/AM3 3.4GHz 8MBL2 125W

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer - lydkort

Creative Fatal1ty Pro Series Gaming Headset

BENQ G2420HDBL 24" WIDE LED BLACK x2

COOLER MASTER MIDITOWER CM 690 II ADVANCED ATX BLACK

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

XFX RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX

QPAD|CT Medium - musematte

ARCTIC COOLING F12 PRO PWN 120MM x2

RAZER ARCTOSA GAMING KEYBOARD SILVER

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA

LOGITECH LASER MOUSE G500 GAMING USB

Rune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...