Gå til innhold

antipest/bunnsmurning


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om jeg må fjerne all bunnsmøring før smøring av

antipest,jeg har prøvd å få av ca tre lag med gammel bunnsmøring med hjelp av kaustikksoda og tapetklister og høytrykkspyler (jeg brukte ikke så varmt vann mulig det hadde hjelpt)Båten er av glassfiber 15 fot,bunnen er nå veldig ruglete,og det som er igjen sitter som bare det,må den tørke veldig lenge før behandling med antipest(bør vel ha det på,ser at det er hakk i gelkoat spesielt fremme i kjølen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skall man behandle en båt med antipest så må alt av bunnstoff av. Eneste som hjelper ved og fjerne bunnstoff er og skape bunnstoffet av. Eller sand/kalk blåsing av skroget undervans. Skraping er det enkleste og gjøre. Men må gå over med sandpapir k 80 for og få skikkelig heft til epoksy primeren. Så bunnsmører du, men følg anvisningen på antipesten. Står primeren for lenge uten bunnstoff. så sitter ingen ting på den i det heile tatt.

Endret av sirhedly
Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å skrape en plastbåt, ihvertfall bør du være forsiktig.

 

meget lett å få rifter i gel/topcoaten, og da får du vanninntregning i polyesteren og armeringa, og det var jo dette du ikke ville ha ved å bruke Antipest?

 

Puss heller ned med smergel, først grov og så finere etterhvert som du kommer ned mot gelcoaten.

Lenke til kommentar

Trenger ikke fjerne alt bunnstoff før antipest, men er jo en fordel at det som sitter igjen er noenlunde slett og sitter godt.

Jeg hadde en operasjon i våres fordi Antipesten tydeligvis hadde tørket for lenger, og ved opptak og spyling av båt i fjor høst forsvant 30% av bunnstoffet. Resten satt fast...

 

Jeg pusset over bunnen slik at den ble slett, 40 papir var veldig effektivt, 120 bare fylte seg. Spes over hjørner er det lett å pusse gjennom, og der la jeg på nytt strøk antipest lokalt.

Deretter la jeg på Vinyl Primer, og deretter bunnstoff.

 

Og forsvinner det til høsten også, kommer jeg til å parkere båten på Jotunfabrikken...

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å skrape en plastbåt, ihvertfall bør du være forsiktig.

 

meget lett å få rifter i gel/topcoaten, og da får du vanninntregning i polyesteren og armeringa, og det var jo dette du ikke ville ha ved å bruke Antipest?

 

Puss heller ned med smergel, først grov og så finere etterhvert som du kommer ned mot gelcoaten.

Ripe i Gelcoaten er ikke så veldig farlig så lenge du smører flere lag med Antipest!

 

 

Trenger ikke fjerne alt bunnstoff før antipest, men er jo en fordel at det som sitter igjen er noenlunde slett og sitter godt.

Jeg hadde en operasjon i våres fordi Antipesten tydeligvis hadde tørket for lenger, og ved opptak og spyling av båt i fjor høst forsvant 30% av bunnstoffet. Resten satt fast...

 

Jeg pusset over bunnen slik at den ble slett, 40 papir var veldig effektivt, 120 bare fylte seg. Spes over hjørner er det lett å pusse gjennom, og der la jeg på nytt strøk antipest lokalt.

Deretter la jeg på Vinyl Primer, og deretter bunnstoff.

 

Og forsvinner det til høsten også, kommer jeg til å parkere båten på Jotunfabrikken...

Eh?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...