cornhoolio Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei, jeg har nå bestemt meg for å kjøpe Nikon D90, men så kommer det store spørsmålet på hva den sørste linsen jeg kjøper bør være, noen som har noen gode tips, gjerne også om det er noen gode tilbud om dagen dersom dere har det også. I noen tråder om Canon linser leser jeg at de linsene som har bildestabilisator har IS i navnet, er det noe tilsvarende standard for Nikon linser? Ooog, en ting til, jeg skal på ferie til sommeren og ønsker også en god foto-ryggsekk med plass til D90, 2 linser, SB-600 blits, laptop, samt litt alt mulig rom, helst en som er vanntett også som jeg kan bruke når jeg står snowboard, noen gode tips der tar jeg også gjerne i mot. På forhånd takk! Christian Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei. Nikon´s objektiver med stabilisering har betegnelsen VR. Som allround objektiv ville jeg personlig i dag ha valgt Nikkor 16-85. Et objektiv med et svært anvendelig brennviddeomfang, stabilisering og som yter bra optisk. Lysstyrken er så-som-så, f/3.5-f/5.6, men det er ganske typisk for objektiver med mye zoom. Foto-ryggsekk med plass til laptop og som skal brukes til snowboard-kjøring på sommerferie har jeg dessverre ikke noen forslag til... Jeg er selv en ganske enkel sjel når det gjelder fotosekker. Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Enig med JohnM om at 16-85VR er et godt valg, men jeg ville sjekket priser på de forskjellige kit'ene som selges først. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 +1 16-85 er heller ikke overvettes robust, men jeg stoler mer på det objektivet for allround og muligvis litt røff bruk, enn alternativene i samme og lavere prisklasser. På sine måter er den nye utgaven av 18-200 VR genial, men jeg stoler ikke på at presisjonen overlever så mye. Hvis det kan bli mye røff bruk etter hvert, så er det også et alternativ å kjøpe med kit-zoom, og så legge til en brukt 17-55/2.8 etter hvert. Den har en mye mer pålitelig byggekvalitet, men tilsvarende pris. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 +1 16-85 er heller ikke overvettes robust, men jeg stoler mer på det objektivet for allround og muligvis litt røff bruk, enn alternativene i samme og lavere prisklasser. På sine måter er den nye utgaven av 18-200 VR genial, men jeg stoler ikke på at presisjonen overlever så mye. Hvis det kan bli mye røff bruk etter hvert, så er det også et alternativ å kjøpe med kit-zoom, og så legge til en brukt 17-55/2.8 etter hvert. Den har en mye mer pålitelig byggekvalitet, men tilsvarende pris. Enda en støtte til 16-85VR, skal kjøpe den selv som ferieobjektiv. Tror den dekker et veldig fint område, og har bra kvalitet. Har fått mange fine tips om denne i det siste fra andre eiere. Som nevnt er den nye 18-200VR også fin for mange, til omtrent samme pris, avhengig om du vil ha mere tele eller litt mer vidvinkel. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hvis du kan få tak i den utgjør den gamle, ikke-stabiliserte, Tamron 17-50mm f/2.8 svært mye optikk for pengene: Skarp og fin, og f/2.8 over hele fjøla. Går for ca. 3000.- nytt og rundt 2000.- brukt. Lenke til kommentar
cornhoolio Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Takk for gode innspill, ser fotovideo har en D90 pakke med 18-105 linse til 7995,- (D90 kit). Noen som har kjennskap til denne linsen? /christian Endret 4. juni 2010 av cornhoolio Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Henger meg på Laze her. Tamron 17-50mm f/2.8 er et ypperlig objektiv og angrer ikke et sekund på at jeg valgte denne som første objektiv. Siden du ser på pakker kan jeg også nevne: http://www.dustinhome.no/pd_5010384043.aspx (NIKON D90 + OPTIK AF-S DX 18-105 ED VR + AF DI 70-300 + 8 GB ULTRA II + VESKE kr 8749,-) http://www.dustinhome.no/pd_5010382429.aspx (NIKON D90 + OPTIK AF-S DX 18-105 ED VR + 8 GB ULTRA II + VESKE kr 7699,-) Optikken må andre dessverre kommentere på. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Takk for gode innspill, ser fotovideo har en D90 pakke med 18-105 linse til 7995,- (D90 kit). Noen som har kjennskap til denne linsen? /christian Det er et typisk "kit-objektiv" med ikke spesielt imponerende blenderåpning f/3.5-5.6. På den positive siden har det VR, og brennviddespekteret nærmer seg jo superzoom-området. Men hvis du liker bilder med lav dybdeskarphet, eller vil fotografere ting som skjer (bevegelse) i svak belysning, står jeg på anbefalingen av Tamron 17-50 f/2.8. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Optisk får du veldig mye ytelse for lite penger med 18-105. Mekanisk er det forsåvidt greit nok, men det er ikke bygd for røff bruk. Beskjeden lysstyrke er klart en begrensning, som nevnt her, men på D90 kan en skru opp ISO og kompensere litt på den måten. Og hvis en kompletterer zoomen med 35/1.8 eller 50/1.8, så kan en dekke ganske mange brukssituasjoner. Hvis du veit du hovedsaklig vil jobbe i normalområdet (lite tele), vil ha noe som er mekanisk endel bedre enn kitzoomene, og samtidig er bra lyssterkt, så er Tamronen som er nevnt her et godt alternativ. Fornøyde brukere er alltid et godt tegn Lenke til kommentar
cornhoolio Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Til de som måtte lure så endte jeg opp med Nikon D90 kit med 18-105 linse, AF-S DX Nikkor 35mm f/1,8, vertikalgrep og 16gb minnekort, til 10300,- etter litt pruting hos FotoVideo. Jeg er fornøyd og gleder meg til å ta det i bruk ihvertfall. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Til de som måtte lure så endte jeg opp med Nikon D90 kit med 18-105 linse, AF-S DX Nikkor 35mm f/1,8, vertikalgrep og 16gb minnekort, til 10300,- etter litt pruting hos FotoVideo. Jeg er fornøyd og gleder meg til å ta det i bruk ihvertfall. Godt valg, kos deg Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Til de som måtte lure så endte jeg opp med Nikon D90 kit med 18-105 linse, AF-S DX Nikkor 35mm f/1,8, vertikalgrep og 16gb minnekort, til 10300,- etter litt pruting hos FotoVideo. Jeg er fornøyd og gleder meg til å ta det i bruk ihvertfall. Flott pakke, og fint at du tok med et godt fastobjektiv!! Kjøpte også en 35mm 1.8 i helga, brukt, og den er meget bra!! Den er også morsom å filme med på høy blenderåpning, og fint at du så lett kan fokusere manuellt (som du må under filming) UTEN å måtte stille om noe. Da kan du virkelig leke med det korte fokusplanet, og legge det akkurat der du vil! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå