Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ørebetennelse - dra på fest?

Negil^

Anbefalte innlegg

Fikk halsbetennelse søndag, mens i natt fikk jeg ørebetennelse.

Var hos lege og fikk pencilin.

Føler meg mye bedre nå, halsen kjenner jeg nesten ikke og øret gir ikke i fra seg smerte lengre, kun tettet for hørselen.

Ville det ha vært dumt å dratt på fest i morgen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha hørt at alkohol ødelegger for pencilinen, og hvis ørebetennelsen blusser opp igjen kan det jo hende at du ikke får medisiner en gang til. Skal jo helst ikke få i seg for mye pencilin...

Det finnes flust av andre rusmidler though, og en fest kan man jo ikke gå glipp av :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å drikke mens man går på penicillinkur. Det er kun noen spesielle typer antibiotikaer man burde droppe det med. Jeg spurte legen min om det for lenge siden og har drukket mens jeg har vært på kur, ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Det at man ikke skulle drikke mens man gikk på penicillin (eller hvilken som helst antibiotikakur) er en myte som stammet fra gamledager.

I gamle dager fikk man nemlig oftest antibiotika dersom man hadde en kjønnssykdom. Og folk flest fikk/får kjønnssykdommer når man er ute på fest. Legene sa derfor at man ikke skulle drikke samtidig som man gikk på antibiotika, slik at folk som fortsatt var smittebærere ikke skulle drikke seg full og pule på folk og smitte dem.

Det skal likevel sies at alkohol + penicillin kan redusere penicillinets virkekraft, da alkoholen okkuperer leverens nedbrytningskompetanse, som gjør at penicillinet skilles ut raskere via urin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...