PelleP Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg har to PC-er som jeg vil koble sammen i et lite nettverk, hovedsakelig for å dele skrivere og mapper. Jeg ingen erfaring med hjemmenettverk og selv om jeg har lest en del om temaet i det siste så er jeg fortsatt litt usikker på forskjellige ting. Dersom jeg kunne få noen kommentarer på dette temaet så ble jeg nok litt klokere. Den ene er en stasjonær PC med ATA/100 nettverkskort og Windows 2000. Den andre er en bærbar med Windows 98. Til denne hadde tenkt å kjøpe et SMC EZ Card PCMCIA 10/100 Mbps 32bit Cardbus, dongleless. Iflg Komplett data kan jeg bruke det kortet og iflg handboken kan jeg bruke et 32-bit PC Card til Cardbus (ZV-understøttelse). Det skulle vel vær greit da? Dersom jeg ikke har missforstått så er det mulig å få tilgang til mappene i W98 PC-en fra W2000, men ikke omvent dersom filsystemet er NFTS. Jeg tenkte derfor at jeg skulle ha en partisjonering med FAT 32 på W2000 maskinen for å benytte den som backupp for W98 PC-en. Hovrdan forholder seg med skriveren er det noe problem å dele den når den ene maskinen har FAT32 og den andre NFTS? Til den stasjonære PC-en benytter jeg et eksternt modem, den bærbare PC-en har et internt modem. Jeg vil helst at de skal være mulig å være koblet opp mot internett på begge maskinene samtidig. På den annen side vil jeg at det skal være mulig å koble begge til internett uten at den andre er slått på. Er dette problematisk? Jeg har en analog telefonlinje, men akter å skaffe meg bredbånd så snart prisen blir akseptabel. Iflg en artikkel i PC-World burde man i slike tilfeller vurdere å koble nettverket sammen med en bredbåndsruter. Er dette en god idé, eller skal jeg heller bruke tvinnet kabel inntill videre? Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Over nettverk spiller det ingen rolle hvilket filsystem du har. Du kan bruke fat, fat32, ntfs om hverandre uten problemer. Win9x kan ikke lese NTFS disker så lenge de er koblet på LOKALT, men som sagt over nettverk spiller det ingen rolle. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Dersom jeg ikke har missforstått så er det mulig å få tilgang til mappene i W98 PC-en fra W2000, men ikke omvent dersom filsystemet er NFTS. Jeg tenkte derfor at jeg skulle ha en partisjonering med FAT 32 på W2000 maskinen for å benytte den som backupp for W98 PC-en. Hovrdan forholder seg med skriveren er det noe problem å dele den når den ene maskinen har FAT32 og den andre NFTS? Til den stasjonære PC-en benytter jeg et eksternt modem, den bærbare PC-en har et internt modem. Jeg vil helst at de skal være mulig å være koblet opp mot internett på begge maskinene samtidig. På den annen side vil jeg at det skal være mulig å koble begge til internett uten at den andre er slått på. Er dette problematisk? Jeg har en analog telefonlinje, men akter å skaffe meg bredbånd så snart prisen blir akseptabel. Iflg en artikkel i PC-World burde man i slike tilfeller vurdere å koble nettverket sammen med en bredbåndsruter. Er dette en god idé, eller skal jeg heller bruke tvinnet kabel inntill videre? Det med at du ikke kan lese mapper på Window 2000 pcen pga. det er NTFS filsystem er bare tull. Win95/98/ME, og alle andre OS som støtter TCP/IP og windows sin share protokoll kan lese FAT16,FAT32 ntfs eller hva det måtte være. Det spiller ingen rolle siden client, i ditt tilfelle win98, ikke skal lese NTFS. Dette var helt elendig forklart, men håper det fungerte sånn ok. Det er hvertfall ikke noe problem med NTFS med tanke på windows sharing. Med tanke på bredbånd, ville jeg kjøpt to TP kabler og en switch. Da kan du enkelt koble modemet du får fra Telenor,ngt eller andre rett i switchen, og da kan begge pcene lett kobles til internett. Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Med tanke på bredbånd, ville jeg kjøpt to TP kabler og en switch. Da kan du enkelt koble modemet du får fra Telenor,ngt eller andre rett i switchen, og da kan begge pcene lett kobles til internett. Ville absolutt vært det beste, med tanke på senere. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Det er altså ikke noe problem å dele mapper mellom en W98 maskin og en W2K-maskin? Det er jo aldeles utmerket! Hvis jeg kjøper en switch, kan jeg da koble mitt analoge modem til den? (Det kan jo ta litt tid før prisen på bredbånd kommer ned på et akseptabelt nivå). Dette er den billigste switchen jeg fant på komplett: 117818 Sunsway/ST Lab Switch 10/100 Mbps 5P - Auto MDI-X, 196:- Under Key Features står det blant annet: "10/100Mbps twisted-pair ports with Auto-negotiation" Hva betyr egentlig det? Kan jeg bruke den switchen? Kan jeg bruke denne kabeln: KA Nettverk UTP/RJ-45 Droppkabel? Hva er en "droppkabel"? Beklager at jeg må ha det inn med teskje, men jeg vil være sikker på at jeg har alt klart for meg før jeg bestiller. Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Nei, du kan ikke koble et analogt modem til en switch (ihverfall ikke noen jeg har sett). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå