Stigma Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei, Jeg har en annen tråd gående der jeg vurderer iptelefon leverandører som ikke har faste måndtlige avgifter (pga. vår husstand har ekstremt lavt forbruk men ikke vil gi opp hustelefonen helt). I den forbindelse har jeg funnet ut at det er mye å spare, men det største potensielle hinderet er at vi har et alarmsystem som ringer vaktsentralen når alarmen går. Denne bruker da den analoge linjen via gammel analogt modem teknologi så langt jeg forstår det (vaktservice er de vi bruker) iptelefonløsningene jeg har vurdert så langt baserer seg på en slik adapter som oversetter analoge signaler slik at anaogt utstyr fremdeles forblir kompatibelt. Spørsmålet er om noen har noen praksis erfaring med hvordan slikt utstyr reagerer i forhold til slike analog adaptere. Jeg vil jo i utgangspunktet tro at det skulle kunne fungere, men jeg vil gjerne vite mer - spesiellt fra andre som er i samme situasjon. Strømbrudd vil jo være en faktor også, men dette kan relativt lett omgås ved å ha en lite UPS tilkoblet modem og adapter slik at ikke nettlinjen (og dermed heller ikke telefonlinjen) går ned om strømmen går. Håper noen kan komme med innspill -Stigma Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Henger meg på tråden fordi en kollega vurderer det samme og har samme problem. Vet ikke hvilket selskap han benytter, men på på Vaktservice står det jo også noe om GSM? Kanskje det du tenker på? .: Bytte til bredbåndstelefoni? Flesteparten av våre alarmer er overført til alarmstasjonen med vanlig analog fastlinje. Hvis du vurderer å bytte til noe annet er det noen ting som er viktig å tenke på Alarmen må ha en analog linje for å kunne sende alarmsignal ved utløst alarm. Sirenen vil utløse, men alarmstasjonen vil ikke få signal. Har du gjort endringer vil sirenen utløse, men alarmstasjonen vil ikke få signal GSM overføring er det beste alternativet. Ta kontakt på e-post: [email protected] eller tlf 02580 mellom kl 0800 og kl1600 1 Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 IP tlf er så vidt jeg vet ikke FG godkjent enda, da det kan være store utfordringer med å få alarmsentralene til å virke med ørten forskjellige IP tlf leverandører. UPS hjelper heller ikke på FG godkjenningen. Alle alarmanlegg skal uansett ha 24t innebygget batteribackup. De fleste går da over fra å bruke analog tlf linje, til GSM/GPRS. Da må vaktselskapet hjem til kunde for å sette i en GSM modul i sentral (om den støtter det). Som du sier selv, det er en jungel av forskjellige leverandører av IP tlf og alarmer, ergo finnes det ingen oversikt over hva som passer til hva. Tradisjonell PSTN er urgammel og der har man hatt etablerte standarder i mange år. IP tlf kommer i mange varianter, ergo er det altfor spennende å vite om dette virker eller ikke. Har du DSL og sier opp fasttlf, får du linjetillegg fra ISP, så da spørs det om du sparer noe som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå