Gå til innhold

kjøpt 40" Lcd hd tv som pc skjerm, noen spm

Anbefalte innlegg

Hei, har nå kjøpt meg ein 40" Full HD sony lcd skjerm skjerm som skal brukes som pc skjerm.

Har nå kobla pcen til med hdmi kabel men 1920x1080 oppløsninga virker som ble litt forstor til tven? slik at noe icon osv for utafor bilde..

Så eg måtte justere størelse på bildet slik at det ble 1824x1022, da er allt bra og innenfor tv ramma..er dette normalt? eller noe andre triks for og få 1920x1080 til og passe i tv skjermen? det er ein full hd tv så den skal klare det..

Skal eg kansje bruke ein vga kabel til og koble det til pc med? men vil eg da få HD bilde på tven når eg fks ser på blueray fra pc?

Endret av Kurt-Inge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok kobla til med vga kabel nå for og se og bilde ble bra på 1920x1080, og bilde på skjermen ble mer behagli som ein pc skjerm og ikke så skarpt som det var med hdmi kabel..

Men det store spm, når eg da skal se hd film fra blueray spilleren på pcen da, må det gå igjenom hdmi kabelen da til skjermen? eller kan eg bare kjøre den på vga kabelen?

Lenke til kommentar

ok, men ja så med vga kabel får eg bildet i hd kvalitet på skjermen? han i butikken mente eg måtte bruke hdmi kabelen når eg skulle se blueray.. men eg har jo lissom full oppløsning med vga kabelen så ser ikke helt hvorfor eg ikke skal få bildet i hd kvalitet med vga kabelen..

Lenke til kommentar

Det skal fungere, men vær oppmerksom på at bransjen vil ha det til at dette ikke skal være mulig pga manglende kryptering. Det kan i noen tilfeller ligge inne downscaling av bilde, eller generelt sett innprogrammert ødeleggelse av bildet, bare fordi kryptering mangler.

Teknisk sett vil det ikke være kvalitetsforskjell mellom VGA og HDMI på bildekvalitet. VGA kan overføre bilde på høyere oppløsning enn HDMI. Det kan være det i begge formater dersom kabelen er _dårlig_, dvs. ikke-fungerende. HDMI har mer tendens til å forsvinne helt dersom kabelen er dårlig, mens på VGA vil det gi tydelige deffekter i bildet uten fullstendig frafall.

Jeg bruker bare VGA til TV, da det automatisk stort sett får TVen til å gå over i "PC-modus" og slår av mange av funksjonene som skal "gi bedre bilde". Mange TVer er det umulig å slå av disse funksjonene, så VGA kan være eneste alternativet (men samtidig er det endel TVer som har dårlig VGA-inngang slik at problemet er der uansett).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ok, har jo begge kablene så eg kan jo bare skifte over når eg skal se film, har vertfall sett avatar nå i hd på blueray med vga kabelen.

Var vertfall krystallklart i forand til va eg har vert vant til da eg bare har sett den på dvd før sia eg ikke har hatt hd-tv.

Tven i stua er ein 6-7år gammel 42" plasma tv uten noe form for hd så dette var ein opplevelse:)

Lenke til kommentar

testet og se litt av filmen med hdmi kabelen og nå og synest bilde ble litt for skarpt og kornete på ein måte. synest det ble finest bilde med vga kabelen.

Ellers fant eg ut hvordan pc bilde ble justert slik at det ikke for utforbi ramma når eg kjørte 1920x1080 på hdmi kabelen, på min tv måtte eg rote litt rundt i menyen og fere på display area, og velge full pixel, det sto på normal

Lenke til kommentar

HDMI = Digitalt

VGA = Analogt

Det blir bedre bilde med HDMI.

Edit: Etter å ha lest litt på nettet ble jeg litt usikker ;)

Det er ikke noe automatikk i at analogt er dårligere enn digitalt. Dette er en generell misforståelse.

Det som ligger i hele greia med at digitalt har en tendens til å gi bedre kvalitet på slike typer overføringer er måten det er mulig å oppdage og evt. korrigere data som ikke har kommet korrekt frem. Dette er ikke mulig på analogt, generelt sett. Dersom noe blir overført feil analogt vil det bli feiltolket i andre enden.

Problemet er bare at HDMI er et unntak på denne regelen. Det ligger ingenting i HDMI-signalet, bortsett fra lyden, som kan fortelle andre enden av kabelen om signalet er overført korrekt eller ikke.

Et problem som oppstår når noe analogt skal overføres digitalt er at man trenger å øke frekvensen på signalet vesentlig. Et analogt signal overført igjennom en VGA-kaben blir sendt som èn puls pr. pixel, over 3 ledere (pga 3 farger). Dette gir en frekvens som er lik antall pixler som overføres pr. sekund. Når det samme signalet skal overføres digitalt må dette omkodes for å være "digitalt". I HDMI betyr det at hver pixel blir overført som 3 verdier, èn for hver farge. Disse blir overført som 8-bit-verdier (som standard, kan utvides til 10 bit). Det legges til 2 bit med ekstra data (dette er ikke feildeteksjon eller feilkorrigering, men verdier som brukes for å unngå at kabelen skal lade seg opp som en kondensator, veldig enkelt forklart), dvs. at vi ender opp med 10 bit som skal overføres pr. farge pr. pixel, som da tilsammen utgjør 30 bit med data. Disse sendes over kabelen i flere kanaler, men tar man utgangspunkt i at det er 3 kanaler betyr det 10 bit pr. pixel på hver kanal. 10 bit må sendes som 10 pulser over kabelen, altså blir frekvensen i forhold til VGA-tilfellet 10 ganger høyere. 10 ganger høyere frekvens betyr at kabelen må oppgraderes for å håndtere denne frekvensen, eller lengden må reduseres. For HDMI sin del er det gjort begge deler.

Økning av frekvensen gir en vesentlig grunn for at data skal bli feil overført, dvs. at støy og lignende i kabelen gjør at en bit som skal være 1 blir tolket som 0 f.eks. Vanligvis i digitale standarder er dette ikke så nøye, fordi det alltid sendes en feilkorrigeringsverdi som kan brukes til å sjekke om verdien er korrekt. Dette finnes som nevnt ikke i HDMI, altså vil mottakeren tro at det den har mottatt er korrekt, eller den må gå ut fra det. En feil her vil gjøre at fargen på den enkelte pixel blir feil, ganske enkelt. Dette har en tendens til å bli tilfeldig spredd på skjermen, ikke i linjer slik det er tilfelle med VGA. Når det når et vist punkt vil HDCP-kommunikasjonen feile og dermed mistes bildet helt, for en periode.

Det skal nevnes her at dette vil ikke være et problem med brukbare kabler (alt som selges vil være brukbart i praksis, helt til noen lager en knekk eller en plugg blir dårlig, etc. Jeg sier altså ikke at det blir noe bedre bilde av en kabel til 1000kr vs. en til 100)

VGA-signalet kan tilsvarende bli forvrenget, men det er ikke noen grunn til at det skulle skje nødvendigvis. Det som kan skje er at fargene blir litt modifisert pga. spenningsverdien som er i ene enden ikke er helt 100% lik den i andre enden. Dette er lite sansynlig pga kabelen ikke frakter noe strøm, og dermed skal ikke det skje, i teorien. Dette er en grunn til at i motsetning til HDMI f.eks vil en bedre kabel kunne gi bedre bilde. Dvs. at de syltynne kablene som fulgte med en skjerm i 1995, selv om pluggene fysisk passer, ikke nødvendigvis er brukbare for å overføre HD-video. Det vanligste problemet med VGA er striper som ligger horisontalt, og det er generelt sett veldig lett å se.

Tar man i betrakning at svært mange av TVer og skjermer som selges i dag ikke egentlig kan vise mer enn 18-bit fargeoppløsning vil det være en mye større forvrengningskilde der. Slike paneler bruker teknikker for å modifisere bildet slik at det ser ut som at det er flere farger enn det egentlig her (endre på fargen på pixler som ligger tett inntil, flashe pixlene mellom to forskjellige farger, etc.). Dette gjelder også PC-skjermer. Når det er tilfelle vil det hjelpe lite at HDMI kan overføre opp til 48 bit pr. pixel.

Lenke til kommentar

testet og se litt av filmen med hdmi kabelen og nå og synest bilde ble litt for skarpt og kornete på ein måte. synest det ble finest bilde med vga kabelen.

Ellers fant eg ut hvordan pc bilde ble justert slik at det ikke for utforbi ramma når eg kjørte 1920x1080 på hdmi kabelen, på min tv måtte eg rote litt rundt i menyen og fere på display area, og velge full pixel, det sto på normal

Foreslår at du setter innstilling for skarphet på TV'en til laveste nivå når du bruker HDMI fra en PC som leverer 1920*1080 - da får du sannsynligvis alle detaljer, men det blir ikke sandpapir for øynene.

Du kan ta en hurtigsjekk av innstillinger av skarphet, kontrast og lyshet (med mer) på denne siden. Personlig prøver jeg å komme så langt som mulig ved å justere på TV'en først med nøytrale skjermkortinnstillinger, og ser etterpå om det kan bli enda litt bedre med litt tweaking av skjermkortet. 

Edit: link-trøbbel

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Foreslår at du setter innstilling for skarphet på TV'en til laveste nivå når du bruker HDMI fra en PC som leverer 1920*1080 - da får du sannsynligvis alle detaljer, men det blir ikke sandpapir for øynene.

Du kan ta en hurtigsjekk av innstillinger av skarphet, kontrast og lyshet (med mer) på denne siden. Personlig prøver jeg å komme så langt som mulig ved å justere på TV'en først med nøytrale skjermkortinnstillinger, og ser etterpå om det kan bli enda litt bedre med litt tweaking av skjermkortet. 

Edit: link-trøbbel

Hei, ja fant ut eg fekk like behagli bilde med hdmi kabel som med vga ved litt justeringer på tv instillingene, nå har eg bare eit problem i hdmi modus, i picture mode: standar har eg justert contrast og skarphet osv slik at det ble bra, og når eg setter tven til standar moduset så går det ca 5min så går den tilbake til eit picture mode oppset som heter Vivid, som blir som sandpapir for øynene og i det vivid oppsette kan eg ikke justere skarphet og slikt, kun i standar, cinema, photo kan eg justere desse tinga, noen tips til hvordan eg kan få det til og holde seg i standar moduset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...