paulwicking Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei, jeg skal ha eksamen i Salgsfaget (praksiskandidat) i morgen, og har pløyd igjennom de tre bøkene som hører til læreplanen. Når jeg nå sitter og titter på gamle eksamensoppgaver, går det opp for meg at ordlyden nok forventes å være annerledes enn hva jeg ville presentert, så jeg er interessert i å finne besvarelser på tidligere gitte eksamensoppgaver slik at jeg kan få et inntrykk av hva sensor er ute etter rent språklig. Oppgaveteksten lyder ganske likt for hvert år, med endring i hvilke fagområder det fokuseres på. Et eksempel er: Situasjonsbeskrivelse Service Du jobber som salgsmedarbeider i en virksomhet. Du kan selv velge om det er en privat eller en offentlig virksomhet. Det kan være lurt å velge en virksomhet som du har kjennskap til frafør, for eksempel fra arbeid, utplassering, egen virksomhet eller lignende. God service er helt avgjørende for virksomheten. Det er viktig at alle ansatte er klar over konsekvensene av handlinger og tiltak og vet hvordan god service påvirker virksomhetens inntekter og kostnader. Oppgave Du blir bedt om å skrive et innlegg om temaet til neste personalmøte. I innlegget skal du rette oppmerksomheten mot service og knytte service til følgende momenter: – markedsføring – klagebehandling – etikk – teknologi I innlegget skal du – forklare de begrepene du bruker – gjøre rede for hvordan service er knyttet til de fire momentene – vurdere og foreslå konkrete tiltak for å forbedre servicen, med utgangspunkt i de fire momentene • Skriv innlegget. De to foregående eksamensoppgavene hadde samme vinkling (skriv et innlegg til et personalmøte). I min verden brukes stikkord og en muntlig form som inviterer til innspill og diskusjon på et personalmøte - så jeg lurer litt på hva man lærer på skolen Setter stor pris på alle evt tilbakemeldinger. For mod: Tråden kan stenges fra kl 0900 fredag 4. juni Lenke til kommentar
General G3 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Eksamen fra høst 2018: Tema: Inntekter og kostnader Du jobber som salgsmedarbeider i en virksomhet du velger selv. Ledelsen vil fokusere på hvordan salgsmedarbeiderens arbeid påvirker virksomhetens inntekter og kostnader. Du skal ta utgangspunkt i disse momentene i svaret ditt: - salg - klagebehandling - produktkunnskap - svinn Oppgave: Du skal med utgangspunkt i de fire momentene i situasjonsbekrivelsen: - beskrive kort arbeidsoppgavene dine - foreslå forbedringer i arbeidsoppgavene dine - forklare hvordan disse forbedringene vil påvirke de fire momentene. Var på denne eksamen å strøyk med glans, så lurer på om jeg missforstår oppgaven. Kunne noen sendt meg i litt mer riktig retning? Endret 13. februar 2019 av General G3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå