Blib Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 (endret) Okay, jeg har problemer med å lage en database i MySQ. Kjører en Apache-server med MySQL og PHP installert (PHPTriad), men jeg klarer ikke lage databaser eller legge til noe i de. Jeg har lastet ned phpMyAdmin, men jeg finner ingen knapp for oppretting av databaser. Jeg finner derimot ut at det er allerede en database der kalt "test", uten innhold, men når jeg skal addere noe til denfår jeg oppfølgende skjerm og blitr sittende og stirre dumt ut i lufta: Kan noen si meg HVA jeg skal fylle in hvor HVOR for å få følgende database: |---------------------|---------------------|-------------------|-------------------| |id | Navn | Addresse | Land | |---------------------|---------------------|-------------------|-------------------| |1 | Blib Jollason | Nissegaten 5 | Nordpolen | |---------------------|---------------------|-------------------|-------------------| |2 | Per Hallestand | Joikagata 3 | Skulleland | |---------------------|---------------------|-------------------|-------------------| Og nå bryr jeg meg ikke om program, språk eller noe. Jeg vil bare ha en database! Endret 16. juli 2007 av Blib Lenke til kommentar
kristwa Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Prøv et program som heter PremiumSoft MySQL Studio. Det gir deg tilnærmet access interface på en MySQL database. http://www.mysqlstudio.com/ Lenke til kommentar
Neo Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Du er inne på feil side. Du må klikke på 'sett inn' og ikke 'endre'. Phpadmin er ganske bra, man må bare lære seg hvordan man bruker det. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Du er inne på feil side. Du må klikke på 'sett inn' og ikke 'endre'. Phpadmin er ganske bra, man må bare lære seg hvordan man bruker det. Hvor er den knappen da+ Ikke på forsiden iallefall. Ikke når jeg velger databasen heller... Lenke til kommentar
Neo Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Greit. Vi tar alt fra starten av: For det første regner jeg med at det er en tabell du vil opprette. En databasen kan nemlig inneholde mange tabeller. Dersom du ikke "hoster" siden selv, kan du antakeligvis ikke opprette noen ny database, men har fått tildelt en, eller? Dersom du kan dette så er det bare å opprette en base. Her følger en skjermbildesekvens: Første bilde: Her velger du 'opprett database' og klikker på knappen. Så får du følgende bilde: Her er det bare å opprette tabellen slik som på bildet. Deretter kommer du hit: Fyll inn slik som på bildet og vips så har du en tabell. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Deretter kommer du hit: Fyll inn slik som på bildet og vips så har du en tabell. Ahh. Tusen takk. Jeg hoster forresten siden selv. Men jeg har et lite problem. På forsiden til PHPMyAdmin står følgende: Opprett ny database: [Dokumentasjon]Ingen privilegier Hvordan skaffer jeg dette? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Og hvis jeg vil ha noe lagt til i databasen, kan det ikke gjøres når jeg oppretter databasen? Tviler litt på at det må gjøres via scripting... Edit: Heh, okay, jeg fant "Sett Inn". Men hva skal jeg putte der det står "Funksjon" eller krysse av på "Returner" eller "Sette inn ny rad"? (Klarte å opprette en ny database med et annet program, men vil fremdeles gjerne kunne klare å gjøre det med phpmyadmin) Lenke til kommentar
Neo Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 For å opprette en database så må du nok kjøre phpmyadmin som root. Gjør du det? Det står på startsiden helt øverst. Burde stå noe slikt som: MySQL 4.0.10-gamma-standard-log som kjører på localhost som root@localhost Dvs, pass på at phpmyadmin bruker brukeren root slik at den har full tilgang til basen. (Dette gjør du ved å endre i konfigurasjonsfilen, config.inc.php). Jeg vil egentlig råde deg til å opprette databasen via et shell og deretter begrense rettighetene til phpmyadmin. Husk for all del å hindre at uvedkomne kan komme inn å benytte phpmyadmin, bare ta å passordbeskytt mappen hvor den er installert med f.eks htaccess. For å sette inn så er det jo bare å prøve seg frem egentlig. Kan jo ikke skje noe katastrofalt akkurat. Bare velg sett inn som ny rad og returner. Funksjoner er bare ekstra ting som du kan legge på hvis du vil. Som f.eks å kryptere et innhold i et felt med md5 eller et tidsstempel eller noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå