Gå til innhold

Avlive fugl?

Anbefalte innlegg

Hei

Pappa har to papegøyer. Mor og sønn.

Den ene har mistet mye hår, og falt ned fra pinnen sin idag under bytting av vann og mat.

Vet ikke helt hvor gamle de er, fikk de som voksne for 8 år siden. Er redd det begynner å nærme seg slutten. :(

Hvordan kverker man dem mest mulig humant, uten å bruke penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt de 100 lappene det krever å avliv dem hos dyrlegen, dyr forjener en rolig og trygg død, ikke brutal.

Co2 er ikke en human måte å drepe noen eller noe med. det er kanskje værre enn cyanid som brukes på mennesker.

Når mennesker får kvelings følelser så er det nettopp fordi vi har for mye co2 i blodet, vi føler ikke kveling pga. mangel på o2, men pga. for mye co2, da sier det seg selv at å stenge noe inni en plast boks og pumpe den full av co2 ikke er humant, dyret vil føle kvelings følelse helt til de dør, noe som også tar mye lenger tid enn ved cyanid eller andre "giftige" gasser

Lenke til kommentar

Men vil ikke en fugl besvime ganske kjapt ved mangel på oksygen? Ref. den gode gamle historien om gruvearbeidere som tok med seg en fugl for å holde øye med CO2-nivået - når fuglen besvimte var det på tide å komme seg ut.

Lenke til kommentar

Det er ikke Co2 de ble brukt til, de ble brukt for å teste ekte gifte gasser som co og metan osv.

co2 vil ta mye lengre tid og har en mye kjipere opplevelse enn co osv.

Co gjør at man sovner, derfor folk bruker det til selvmord i garasjer osv(vie eksos)

Co2 kveling er en meget ubehaglig måte å dø på, da er nitrogen mye bedre.

Men jeg ville fremdles ikke drevet med noe hjemme klinik, pappegøyer er intiligente dyr og fortjener å då i fred å være i skikklige hender når de dør

Lenke til kommentar

Gå til nærmeste veterinær. De skal ha nødvendig kompetanse og utstyr, og fuglene fortjener da virkelig en best mulig behandling.

Jeg vet, jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige innpå her, men vi har en lov om dyrevelferd, og den er til for en grunn.

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...