Gå til innhold

Gammel SEAS-bass lager smell-lyd=(

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et eldgammelt SEAS 12" basselement ved navn WK30 liggende...

Når jeg guffer på litt så smeller det noe j*vlig i den.. :(

Hva er det som forårsaker den kraftige smell-lyden??

Spolen går helt fritt når jeg dytter på membranen, så jeg skjønner ikke helt hvordan den lyden oppstår... :shrug:

Er dagens SEAS-elementer bra?

Mvh Tomzern :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Spolen går helt fritt når jeg dytter på membranen, så jeg skjønner ikke helt hvordan den lyden oppstår... :shrug:  

Både gammel og ny seas er veldig bra. Har du prøvd med en annen forsterker? Hvordan er det med slaglengden når lyden kommer?

Lenke til kommentar
Hei!

Både gammel og ny seas er veldig bra. Har du prøvd med en annen forsterker? Hvordan er det med slaglengden når lyden kommer?

Slaglengden er ganske stor når lyden kommer, men IKKE for stor så jeg tror ikke at det er spolen som slår nedi egentlig...(Kan dytte membranen så langt ned som den går omtrent, uten at den går nedi...Forsterkeren er på 2x80 watt...Den spiller helt fin lyd på svakt volum.. :shrug:

Mvh Tomzern :)

Lenke til kommentar

Mange seas elementer har forholdsvis kort slaglengde, men med 80 watt forsterker burde den jo ikke gå i "bånn" før du spiller nesten full guffe. Er det en integrert forsterker så begynner de som regel å klippe signalet når volumkontrollen peker rett opp.

Jeg vil egentlig gjette på at du spiller mer en elementet tåler. Høye smell oppstår ofte når spolen går helt ut av magnetgapet. Selv om den går helt ut av magnetgapet på vei ut, betyr ikke det at den nødvendigvis vil slå i bånn når den går inn igjen.

Lenke til kommentar

Graderingen på volumkontrollen er egentlig helt uinteressant, at du har den på 4 og 10 er maks betyr jo ikke at du spiller på 40% av fullt. Er jo helt avhengig av hva slags signal du har inn.

Står det elementet i en kasse eller er det løst? Hvis det er løst så har det jo ingen aukustisk demping, og du kan ikke forvente at det tåler noe særlig effekt. Du kan jo selv se på membranen, hvis den beveger seg mye så er det sannsynlig at lyden kommer av at den smeller i bunn.

Lenke til kommentar

Har du volumet på 4, så er det ganske mye effekt. Med et vanlig signal er mellom 5 og 6 som regel maks effekt. Så da virker det sannsynlig at elementet ikke greier mer effekt. Grunnen til at det ikke spiller høyt kan være at kassa er feilkonstruert/feiltunet

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...