Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fotball - En religion?

Er fotball en religion?  

23 stemmer

1. 1. Er fotball en religion?

• Ja
      11
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Jeg ble idag trukket opp til religions eksamen, mot all odds med tanke på at 80 % av sensorene streiker! Dette ødelegger selvfølgelig mine planer for helgen, såå, tenkte kanskje at noen her har hatt samme oppgave som meg, "Er fotball en religion?", eller har noen synspunkter eller kilder til dette ? :-):-) Det hadde gjort jobben min mye lettere fram til mandag når jeg skal ha eksamen :love::yes:

På forhånd takk

Endret av nodsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttrykket "Fotball er min relgion" heviser vel først og fremst til at man dedikerer seg 100% til laget sitt og alt det der.

Om du vil argumentere at fotball er en relgion på lik linje med andre relgioner tror jeg du får en liten utfordring :)

Man "tror" jo ikke på noe konkret og det er ingen gud man følger eller ber til. Det er heller ikke organisert som et trosamfunn.

På en annen side kan du jo argumentere (om man f.eks er Liverpool supporter) at man "tror" på seriegull hvert år. Torres er ens Gud og man er medlem av Liverpool supporterklubb! :D:p

Lenke til kommentar

Du må starte å definere kva som er minimumskrav for at du kan rekne noke som ein religon, for så og samanlikne med fotball for å sjå om du finner noken likheitstrekk.

Eventuellt kan du samanliken fotball med andre interesse områder.

Som f.eks har fotball meir til felles med relgion en f.eks opera, korpsmusikk, friidrett, osv.

Ein måte å starte på er vel om du lager ei sammanlikningsliste:

fotballag/fotballklubb = gudar i eit system med fleire gudar

Fotballtrenere = yttersteprest

Fotballtillhengere = Menigheit

Fotballkamp = søndagspreike/relgiøssamling

FIFA = Vatikanet?!?

osv

Lenke til kommentar

De tror ikke på en gud. Men jeg tror at de føler noe "spirituelt", liksom det som holder fotball fans og supportere sammen

- lagsjelen

- det sosiale samholdet

- de "ber" sammen på at laget deres vinner

- de bruker masse penger, tid og energi på å heie og følge med på laget sitt

- hvis laget vinner når supporterne er tilstede, kan f.eks supporterne føle at deres "tro" på laget hjalp laget med å vinne

- supporterne heier på klubben sin på godt og ondt, og kan gå gjennom ganske mange forskjellige følelser iløpet av "svingningene" til laget.

- religiøse føler jo samhold, glede, de gjør alt for at deres gud eller profet "vinner", de "vet" at deres gud er den eneste og derfor også den "beste", på samme måte som at fotballfolk mener at deres lag er best, og at det vil vinne over andre fotballag :=)

prøv å google noen intervju med religiøse, og noen med fotballsupportere, sammenlign svarene på alle hvorfor og hvordan spørsmålene. Lykke til!

Lenke til kommentar

Men nei, fotball er ingen religion, sier jeg. Religion har tradisjonelt sett vært det viktigste i menneskets liv, men fotballen har vel tatt over denne rollen hos veldig mange. Det gjør vel ikke at fotballen er en religion likevel, det betyr bare at folk bryr seg pent lite om religion nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...