OberDesiah Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg synes artikkelen er berettiget, flåsete markedsføringsspråk er skuffende fra seriøse aktører. At ingen andre påpeker slike ting, betyr ikke at det ikke er på sin plass å gjøre det, og man skal avfeie det som flisespikkeri. Først: Det er ikke slik at ordet "perfekt" bare skal brukes om det éne bildet, "som ingen andre bilder kan overgå", og at ordet perfekt "likegodt kan fjernes fra ordboken". Det er fullt mulig å få til et perfekt resultat i en gitt situasjon, der man komposisjon, fokus, eksponering og etterbehandling sammen gir det resultatet man først hadde hadde tenkt seg. Slike ting klarer man om man er flink og erfaren. Tror nok at det var dette Faarlund hadde i tankene når han skrev dette også. Det nevnes også at Nikon ikke er alene om flokslene. Nå det er sagt, tror jeg ikke at folk som leser slik reklame blir fullstendig desillusjonert når de oppdager at det ikke holder vann. Floksler er vi vant med etterhvert, og folk har lært seg å ta slikt med en klype salt. Men hvorfor ikke være litt nyansert og profesjonell til en forandring, og heller bruk titler som "Ta bedre feriebilder"(som Tom foreslo), eller "Innføring i landskapsfoto"? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Satser på at neste Refleksjon går til Akam selv: GUIDE: Den perfekte bakgrunn - Akam.no Oops... Lenke til kommentar
bwyan Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 "Men hvorfor ikke være litt nyansert og profesjonell til en forandring" -blir vel litt som å spørre hvorfor ikke pene damer/menn og pupper å lår er fjernet fra reklame ellers? Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Satser på at neste Refleksjon går til Akam selv: GUIDE: Den perfekte bakgrunn - Akam.noFor å være fair så sier jo faktisk den artikkelen der "Her får du en rekke tips til hvordan du kan skape en bedre bakgrunn.". Artikkelen sier med andre ord ikke at den skal fortelle deg hvordan du får en perfekt bakgrunn. Og det var jo nettop det som var problemet med Nikon her, at de mente at guiden deres ville gi deg perfekte feriebilder. Dog, ordet perfekt blir jo brukt i overskriften og i innledningen, så ser jo poenget ditt. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Etter å ha eid brukbare kompaktkameraer i P-serien til Nikon så savner jeg et nytt kompaktleketøy for viderekommende fra Nikon. Vi har ikke fått noen speilløse alternativer eller noen "stor" kompaktkamera på flere år. Hvorfor ? Det mener nå jeg er en større markedsmessig tabbe fra en så stor produsent. Endret 3. juni 2010 av Spartan Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Satser på at neste Refleksjon går til Akam selv: GUIDE: Den perfekte bakgrunn - Akam.no Oops... Denne saken er hentet fra Fotopia.no. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 ... Først: Det er ikke slik at ordet "perfekt" bare skal brukes om det éne bildet, "som ingen andre bilder kan overgå", og at ordet perfekt "likegodt kan fjernes fra ordboken". Det er fullt mulig å få til et perfekt resultat i en gitt situasjon, der man komposisjon, fokus, eksponering og etterbehandling sammen gir det resultatet man først hadde hadde tenkt seg. Slike ting klarer man om man er flink og erfaren. Tror nok at det var dette Faarlund hadde i tankene når han skrev dette også. ... Du vet det er stille dager på fotofronten når hovedtemaet i dagens artikkel er definisjonen av "perfekt" . Altså, perfekt kan tolkes strengt: "Gud er perfekt.", "Arealet av en perfekt sirkel er Pi*radius^2", men det kan også tolkes vidt: "Kneip med peanøttsmør er perfekt frokost", "Crazy Heart: En perfekt country-klisjé". I Merriam-Webster er tolkningene beskrevet som henholdsvis "1a: being entirely without fault or defect" og "1b: satisfying all requirements". Hvis du bruker den strenge tolkningen av "perfekt" er det omtalte presseskrivet selvfølgelig feil, du blir ikke foto-Gud av ett a4-ark. Definisjonen som siteres i artikkelen er da også denne strenge tolkningen av "perfekt". Men dersom du innskrenker "perfekt" til kun denne strenge tolkningen er det et visst belegg for at det "likegodt kan fjernes fra ordboken", siden det da bare kan brukes i forbindelse med matematikk, filosofi, og religion. Så argumenterer du da også for å isteden anta at presseskrivet skal leses med den vide tolkningen av "perfekt". Poenget mitt er da nettopp at hva som er "perfekt resultat", altså med vid tolkning et "resultat som tilfredsstiller alle krav", avhenger av hvilke krav vi snakker om. Som fotoentusiast krever du at "komposisjon, fokus, eksponering og etterbehandling sammen gir det resultatet man først hadde tenkt seg." Folk flest får "perfekt resultat" på grønn auto hver dag, fordi de ikke tenker så mye over hvordan resultatet bør bli, men knipser ivei og får bilder de selv er fornøyd med. Satser på at neste Refleksjon går til Akam selv: GUIDE: Den perfekte bakgrunn - Akam.no Oops... Denne saken er hentet fra Fotopia.no. ...og publisert på Akam.no Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Jeg elsker slikt flisespikeri! Er helt enig med artikkelforfatter, og synes slik ordbruk fra Nikon (og mange med de) er med på å utvanne språket vårt. Og til dere som sier "jammen alle andre også gjør dette" (i en eller annen form) - Det er som min mor tidlig lærte meg, ingen unnskylding Edit: Når det gjelder Akam sin artikkel om den perfekte bakgrunnen, så handler den om bakgrunnen, den lover deg ikke et "perfekt resultat" slik Nikon gjør. Og der ligger forskjellen Endret 3. juni 2010 av Kellendil Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Kverulerende artikkel. Gå ut i sola. Eirik Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 In other news: Ny forskning avslører: Reklamemateriell fra ikke-uavhengige kilder kan ikke sidestilles med objektiv journalisme. GTFO! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) *EDIT* En kjent kunstmaler sa engang: Når jeg har malt det perfekte bildet, trenger jeg ikke å male mere. Husker ikke hvem kunstneren er, men de ordene sitter brent inn i hukommelsen. Ha en fin sommer! Endret 3. juni 2010 av KSolfjeld Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) I likhet med mange andre synes jeg ikke dette er noe å ta på vei over. Mange andre profesjonelle firmaer, nyhetssider osv. gjør dette, hvorfor skal Nikon få svi? Til og med Akam.no bruker ordet "perfekt" i artikler og tester, uten at noen later til å reagere på det. Angående bruken av "perfekt", så har jeg lest en definisjon som lød (på engelsk) which leaves nothing to be desired, eller på norsk, noe som er så bra at man ikke ønsker noe bedre. Dette er i aller høyeste grad individuelt og kontekstuelt. Jeg er imidlertid enig i at det med fordel kan brukes andre formuleringer, som Ta bedre feriebilder! og lignende. Endret 3. juni 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg synes Nikon kan spørre om å få publisere feriebildene til de som har lest tipsene, sånn at alle verdens profesjonelle fotografer får se hva Nikon egentlig legger i ordet perfekt. "Alle" bruker superlativer når de skal markedsføre sine produkter, og ordet "perfekt" er ikke Nikon alene om å bruke. Noe som også står tydelig i artikkelen. Dette er unødvendig flisespikkeri fra akam. Å lese reklame slik fanden leser bibelen, er feil. Man trenger ikke å vri ting bort fra sin opprinnelige mening for å tolke det slik akam gjør. Det står enkelt og rett ut "perfekte feriebilder". Kan det bli mer entydig formulert? PS. Perfeksjonisme er etter min oppfatning søken etter det perfekte. Altså den uendelige veien mot det uoppnåelige. Det hadde vært helt greit om de skrev "vi hjelper deg et steg videre på veien mot det perfekte". Ellers så ser jeg på artikkelen som et ørlite oppgjør med en liten del av tabloidismen som både ødelegger språket (som ordet perfekt) og pumper ut søplete tekster til befolkningen. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Vel - synes det er litt overdrevet i reaksjoner begge veier - dette er for meg et humoristisk kåseri, ikke noe knusende dom over bransjen, og skal leses sådan. Syntes artikkelen var morsom, jeg. Ad bruk av "perfekt" - her er en klubb som nesten tar betalt per fekt. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 In other news:Ny forskning avslører: Reklamemateriell fra ikke-uavhengige kilder kan ikke sidestilles med objektiv journalisme. GTFO! Det er forbudt og straffbart å lyve i markedsføring. Heldigvis! Tenk deg de perfekte vidunderkurene mot kreft og hjerteproblemer som til og med kan by på evig ungdom og lykke som ville dukket opp i postkassa di dersom det var lov. Det hadde endt med at ingen hadde trodd på noe lengre. At prisene på hyllekantene i butikken er ren fantasi i forhold til hva man egentlig må betale i kassa. Ja, det er en del tull ute å går i en del reklame, men det er svært godt at vi har både lover, forbrukermyndigheter og journalister som strammer opp de som lover mer enn de kan holde. Takk til Akam for å gjøre en innsats mot løgnerne. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Kjipt at tvilsomme ansatte på markedavdelingen får lov til å rote med rykte til Nikon. Jeg er NPS og får blant annet Nikon Pro magazinet - og det er det like som er "perfekt"/"ultimate" osv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Ellers - noen som har link til Nikons opprinnelige skriv, hvis det finnes online? Vil gjerne lese Nikons tips, jeg, selv om det sikkert er noen "kompanser for high/low key-motiver", "ikke legg horisonten midt på", "bruk blits i motlys" og annet som mange her inne sikkert allerede kjenner godt til.. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Cheesus, lite å skrive om nå om dagen ? Overrasker meg ikke om dette er skrevet av en som bruker ett kameramerke som er bedre på produksjon av termoser enn design... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 "Nikons guide til bedre feriebilder". Der har du en egnet overskrift, men den fenger ikke like mye. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Cheesus, lite å skrive om nå om dagen ? Overrasker meg ikke om dette er skrevet av en som bruker ett kameramerke som er bedre på produksjon av termoser enn design... Siterer snodig fra chattetråden jeg. endelig objektivkopp for alle dere nikon fans også. og stor kopp/termos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg