New_Game Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Hva er det som gjør at det blir dativ i setninger med "etwas, was", hva er det som styrer det på en måte? Eller blir det ikke dativ? Tar et eksampel så det kansje blir litt lettere å skjønne hva jeg mener: "Man sieht etwas, was einem Baum gleicht." Denne setningen ble skrevet på tavla, så den burde jo være riktig, men skjønner altså ikke hvor den dativen kommer fra. Når jeg analyserer setningen får jeg at det blir direkte objekt, og det står jo i akkusativ. (Eller har jeg analysert feil?) Hadde blitt utrolig glad for svar før i morgen tidlig, for jeg skal ha tyskeksamen, så om ingen vet før etter det, er det egentlig ikke så viktig Endret 3. juni 2010 av New_Game Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg har selv eksamen i morgen, men hva betyr egentlig setningen din? Man ser noe som et tre ..? Det må være noe med verbet, ettersom at det nødvendigvis ikke er dativ etter "etwas, was". Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Takk! Det med verbet var et godt forslag, når jeg slår det opp viser det seg at det styrer dativ. Setningen betyr forøvrig omtrent dette: "Man ser noe, som likner på et tre." (Den er fra en bildebeskrivelse, og å vite det gjør det kansje litt lettere å skjønne den.) Det var en lettelse, fikk nesten litt panikk når jeg ikke skjønte hvor det kom fra Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Ok det jeg trodde. Er du godt forberedt? Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Har lest gjennom diverse grammatikkark vi har fått utdelt, og har planlagt hvilke grammatikk jeg skal prøve å få brukt (for eksempel at jeg skal få med minst en relativsetning og bruke genitiv et sted osv). Har også lest litt i boka, særlig på de sidene med uttrykk man kan få bruk for. Ellers vet jeg ikke så mye mer man kan gjøre, det jeg ikke kan nå er det vel for sent å lære tenker jeg. Men føler vel at jeg er greit forberedt Har du forberedt deg mye da? Lenke til kommentar
Mynthon Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Slenger meg på her! Jeg har også tysk i morgen (nivå II, enn dere?), og lurer litt på dette med kilder. Er det nok å skrive "Kilder: Læreboktittel av Forfatter Forfattersen" nederst på siste ark? (Om man ikke har brukt noe annet). Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Det er bør jo egentlig være det, med mindre man siterer noe rett fra boka? Jeg har også et spørsmål.. På den forståelsesoppgaven. Må vi da vise tilbake til setninger i teksten, eller holder det f.eks. bare å skrive opp stikkordssetningene (om det er stikkord oppgaven er ute etter)? Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Tror det bare er tysk II eksamen i morgen, for tysk I hadde for to uker siden, men har tysk II jeg òg. Med kildene har i hvert fall jeg en lærer som er veldig nøye på at kilder skrives slik hvis det er en bok: "Etternavn, Fornavn. Årstall. Navn på bok. Forlag." Hvis det er fra nettet må vi ta med direktelink (ikke www.wikipedia.no, men det har vel de fleste fått med seg etter hvert) og nedlastingsdato. Da vi har løst tidligere eksamensoppgaver på prøver/tentamen og liknende har det stått veldig tydelig hva de er ute etter. For eksampel slik stod det på en: "I oppgave 1 skal du avgjøre om påstandene er rette eller gale. Du må begrunne svaret ditt ved å vise til hva som står i teksten." (Også stod det tydelig i oppgaveteksten at det skulle være på tysk, det kan jo være lurt å huske og sjekke ). En av påstandene var: "Die Jungen mussten viel Geld für ihre Skater-Sommerferien bezahlen." Der kunne vi skrive omtrent slik, bare at nå skriver jeg på norsk: "Galt. Det står i andre avsnitt at hun fikk utstyr og billig overnatting av sponsorer." Mens på den neste oppgaven stod det: "I oppgave 2 skal du svare i stikkordsform." (Også stod det tydelig i oppgave teksten at man skulle skrive på norsk.) Min konklusjon er altså at det sannsynligvis står hvordan du skal skrive, bare du leser både det informasjonsskrivet som følger med og oppgaven godt. Håper det hjalp deg litt Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Egentlig veldig misfornøyd, fikk fire (har seks i standpunkt). Har klaget da og håper på bedre, men er vel best å ikke forvente for mye Hvordan gikk det med deg da? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Ah, riktig. Jeg fikk seks! Har fem til standpunkt da, men burde kanskje ha fått seks der også Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Gratulerer med kjempebra resultat! Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Takk! Får håpe det ordner seg for deg også Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Takk, men karakteren ble dessverre opprettholdt. Irriterende siden det ødelegger snittet og var lavere enn forvantet, men siden oppgaven min tydeligvis ikke var bedre, får jeg bare leve med det Lenke til kommentar
Mynthon Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg fikk 5, og er fornøyd med det! Tok som privatist, og har egentlig ikke hatt tysk på to år. Fikk 6 i standpunkt den gangen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå