Gå til innhold

Tips til "langtur"


ironduke

Anbefalte innlegg

Har syklet en del små etapper på maks 4 mil det siste halvåret og nå har jeg planer om å legge ut på en tur i sommer på 20 mil. Jeg har ikke syklet slike distanser før og føler meg usikker på hva som er viktige moment med turen.

 

Det er kupert terreng og må påregnes noen stigninger.

 

Som sykkel har jeg en Nakamura Hybrid, men har vurdert å kjøpe racer i tillegg. Hvor mye bedre vil en slik tur bli med en racersykkel? Klarer jeg fint å gjennomføre med min hybrid? Evt. legge om til slicks på den? Har dette noen særlig effekt?

 

Min fysiske form vil jeg si er noenlunde normal for en 28-åring. Hvor lenge må jeg regne med å sitte på sykkelen om de 20 milene skal gjøres unna på 1 dag? Bør jeg legge inn overnatting?

 

Annet som er viktig å tenke gjennom under selve turen? Mat/drikke?

 

Absolutt alle tips tas i mot med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger absolutt ikke kjøpe noen racersykkel bare for å sykle den distansen. Hvis du sykler jevnlig de neste ukene så har du ikke problemer. Anbefaler deg dette mht. at du kan få ganske vondt i rompa hvis du ikke er vant med å sitte på setet. Men jeg aner ikke hvor ofte du sykler. Hvis du gjør det uten å ha syklet i hele tatt i år, og kjører på en 20mil tur tror jeg du får det litt tøft.

 

Du kan jo legge inn noen langturer nå også? F.eks 6-10mil. Tar ikke lange tiden å sykle disse, så hvis du har fri en dag, og det er godt vær dag kan du kose deg på sykkelen den dagen.

 

Viktige med turen at du er riktig kledd, altså sykkelklær. Gjerne skotrekk som er vanntette osv. OG ikke minst mat før og drikke før du sykler, også ta med på turen. Du klarer det på en dag.

Lenke til kommentar

Du trenger absolutt ikke kjøpe noen racersykkel bare for å sykle den distansen. Hvis du sykler jevnlig de neste ukene så har du ikke problemer. Anbefaler deg dette mht. at du kan få ganske vondt i rompa hvis du ikke er vant med å sitte på setet. Men jeg aner ikke hvor ofte du sykler. Hvis du gjør det uten å ha syklet i hele tatt i år, og kjører på en 20mil tur tror jeg du får det litt tøft.

 

Du kan jo legge inn noen langturer nå også? F.eks 6-10mil. Tar ikke lange tiden å sykle disse, så hvis du har fri en dag, og det er godt vær dag kan du kose deg på sykkelen den dagen.

 

Viktige med turen at du er riktig kledd, altså sykkelklær. Gjerne skotrekk som er vanntette osv. OG ikke minst mat før og drikke før du sykler, også ta med på turen. Du klarer det på en dag.

 

Takk for tipsene!

 

Jeg har sykla sånn cirka 2 ganger i uka i 1 times tid de siste 3 månedene.

Lenke til kommentar

Hviss du har syklet stort sett turer på ca 4mil så hadde jeg nokk prøvet ut turer på ca 8,10,15mil før jeg hadde prøvd meg på en tur på 20mil. greit og ta i en jevn stigning pluss att du får mere erfaring med hvordan det er og sitte på sykkel setet i såpass mange timer. Er etter 3-4timer man virkelig begynner å merke hvor godt trent man er, di fleste føler seg jo spreke di første 1-2 timene, men så kommer helvete :thumbup:

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

Du vil naturligvis kunne sykle raskere med en racersykkel, men hybrid går helt fint. Selv har jeg sykla 202 km på noe under 10 timer med fullasta touringsykkel (sykkel på 18 kg + 23 kg bagasje + henger på ca. 15 kg) så det skal gå fint på en dag dersom formen er god. Dette var forresten med Schwalbe Marathon XR, men du vil nok merke noe forskjell dersom du har slicks. Absolutt nødvendig er det ikke. Ellers er det vel bare å huske å spise og drikke nok så går det bra :)

 

Kapp til Kapp - Sykkelekspedisjon fra Nordkapp til Kapp Agulhas, Sør-Afrika

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ellers er det vel bare å huske å spise og drikke nok så går det bra :)

 

Takker for tipsene! :thumbup:

 

Kan du gå nærmere inn på det med mat og drikke? Hva vil du anbefale å spise og drikke, hvor mye og hvor ofte?

 

Jeg syklet en 12 mil tur i helgen som var på min racer. Min første langtur, det var løypekartet for Øyeren rundt jeg syklet.

 

Da hadde jeg med meg 4 liter drikke, med energipulver i. 2 sjokoladebarer og 5 "sukkerbomber", altså energigele. Endte opp med å spise 1 sjokoladebar og 2 "sukkerbomber". Det holdt for min del.

 

Problemet med sjokoladene kan være at de smelter, derfor kjøpte jeg noen fra Maxim (eller hva de heter) som hadde en "kake"-konsistens, med minst mulig sjokolade og mest mulig kornblanding for å unngå smeltingen. Fungerte etter planen.

Lenke til kommentar

Det var mye sukker Badjoker. Anbefaler brødskiver/banan. Vanskelig å spise brødskiver på en hard tur, men et tips er jo å skjære av skorpa rundt, så blir det enklere å fordøye.

Uansett, maten før og etter er viktig, og ikke minst vann.

Drikk før du blir tørst. Drikk jevnt i små doser, ikke vent 2 timer og så drikke 1 liter på styrten.

Lenke til kommentar

Om terrenget er kupert ville jeg ikke syklet på racer, da er nok hybriden best. Jeg synes drikkesekk er lurt! :)

 

Hva du skal ha med av mat og drikke kommer an på hva du er vant til, har lyst på o.l. Jeg ville drukket vann, ev. elektrolyttblanding og f.eks diverse nøtteblandinger (gjerne med litt sjokolade) som er lett å hive i seg på sykkelen.

Lenke til kommentar

Det var mye sukker Badjoker. Anbefaler brødskiver/banan. Vanskelig å spise brødskiver på en hard tur, men et tips er jo å skjære av skorpa rundt, så blir det enklere å fordøye.

Uansett, maten før og etter er viktig, og ikke minst vann.

Drikk før du blir tørst. Drikk jevnt i små doser, ikke vent 2 timer og så drikke 1 liter på styrten.

 

Ja, glemte å si at det var de små dosene med sukkerbomber. Ikke de store. To små tilsvarer litt mindre enn en stor etter hva jeg har forstått.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...