Gå til innhold

Regler - er dette lov? (Obstruksjon?)

Ekko

Anbefalte innlegg

Spilte fotball igår og gjorde noe som jeg i ettertid lurer på om egentlig er lov (var ingen av de andre som protesterte).

Det var inne vi spilte, men samme gjelder vel ute, selv om det nok ikke forekommer så mye der.

Jeg var siste forsvarer, står på midtbanen.

Jeg har en angriper mellom meg og målet jeg forsvarer.

Jeg ser at keeper skal kaste en lang ball mot angriperen.

Jeg løper mot angriperen mens ballen er i luften og prøver utfra hans plassering og blikk (som jo er på ballen som kommer flygende i luften) å plassere meg slik at ballen treffer meg i ryggen/bakhodet/beina og ikke når angriperen.

Iom at jeg aldri er borti angriperen gjør jeg vel egentlig ingenting galt?

(Enden på visen var at ballen bommet på meg, men jeg forstyrret angriperen nok til at han ikke greide å ta imot ballen.)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Obstruksjonsbiten i dette er jo det at jeg kune har fokus på motspilleren. Jeg "vet" jo ikke hvor ballen er selv om det jo er denne jeg er interessert i å nå. Så jeg viser egentlig kun interesse og fokus mot motspilleren og ikke mot ball.

Dersom motspilleren skulle ønske å komme ballen i møte ville jeg jo ha plassert meg i veien uten å ha fokus på hvor ballen er.

Lenke til kommentar

Hvis motspilleren prøver å nå ballen står jeg jo i veien kun med fokus på motspilleren og ikke ballen.

Men kanskje det vil først være da man vil dømme obstruksjon, når han prøver å gå etter ballen.

Teoretisk sett så kan jo han prøve å runde meg og jeg vil følge ham fordi jeg tror det er der ballen kommer og han vil løpe rett i meg. Det ville se svært obstruksjonsaktig ut. Men så lenge han ikke oppsøker ballen så har man kanskje sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

Fordi jeg løper raskere når jeg ser den veien jeg løper. Ettersom jeg gjerne er 5-10 meter fra angrepsspilleren og må bort dit for å kunne ta ballen (som kommer i en høy bue) vet jeg ikke når jeg er kommet langt nok til å nå ballen.

Faktisk så jeg aldri ballen bli kastet, jeg snudde meg mot angrepsspilleren og så på ham (blikk og bevegelse) at ballen ble kastet mot ham og løp deretter mot ham.

Lenke til kommentar

Fordi jeg løper raskere når jeg ser den veien jeg løper. Ettersom jeg gjerne er 5-10 meter fra angrepsspilleren og må bort dit for å kunne ta ballen (som kommer i en høy bue) vet jeg ikke når jeg er kommet langt nok til å nå ballen.

Faktisk så jeg aldri ballen bli kastet, jeg snudde meg mot angrepsspilleren og så på ham (blikk og bevegelse) at ballen ble kastet mot ham og løp deretter mot ham.

Skjønner, leste feil i førstepost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...