xypher606 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Har nylig overtatt en bolig. Den tidligere eieren har latt ca 4 kubikk ved stå igjen i kjelleren for han trengte ikke det der han skulle flytte. Jeg drev med noe arbeid i kjelleren igår kveld, plutselig hører jeg knasing ved vedstabelen. Jeg trodde først det kunne være mus i veggen, men jeg hørte ikke noe tassing / piping rundt omkring i veggen. Jeg plukket opp en vedkubbe og slo hardt flere ganger både i veggen og vedstabelen. Knasingen bare fortsatte. Mus / gnagere blir vel redde og stikker av når man dunker i veggen? Jeg pratet med den tidligere eieren, han hadde aldri hatt problemer med mus men hadde sett 2-3 "bille-lignende-dyr" i vedstabelen når han vasket. Jeg googlet en del og lurer på om det kan være barkebiller i veden. Jeg fant flere artikler som sier barkebille bestanden er høyere enn normalt i år, og jeg så 2 kryp på gulvet igår som ligner på denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Monochamus Fant også ett forum innlegg der en person hadde hørt barkebiller "holde på" i ett dødt tre, 15 meter unna terrassen sin. Og en artist på NRK urørt som har laget en sang som heter "knasende barkebille" :!: :!: Lager barkebiller så høy lyd når de "spiser" at man kan høre det i samme rom i ett hus hvor det er helt stille? Jeg hørte det ikke klart og tydelig - men hvis jeg stoppet å jobbe og lyttet, så hørte jeg knasingen fra vedstabelen. Lenke til kommentar
enden Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Det er helt normalt med en bille eller tre i en vedstabbel. Det er mange typer insekter som trives i veden, ikke bare barkebiller. Dersom det er sistnevne tipper jeg du ser det ganske snart på kubbene. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Her snakker vi ikke bare én bille gitt. Må være ett helt orkester, de spiller barkebillie boogie natten lang! Jeg vil ikke ha de krypene i kjellern, fordi jeg har oppholdsrom der. La ut vedstabelen på finn Lenke til kommentar
Ansats Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Ved bør ikke lagres inne i hus eller kjeller.Det beste er å la den ligge ute .Leg noe over toppen av stabelen så går det greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå