Gå til innhold

Iptelefoni uten fast avgift? trenger annbefalinger

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lenge lekt med tanken å gå over fra vanlig analog telefon til IPtelefon. Grunnen er at min familie ikke er helt klar på tanken å droppe hustelefonen helt, men samtidig så brukes telefonen for utgående samtaler SÆRDELES lite... vi snakker om kanskje en samtale eller to i uken typ.

Jeg betaler ikke regningene på denne linjen, men jeg får høre fra "sjefen" at det ligger tett opptil 500kr pr kvartal. Det er galskap i mine øyne da vi i praksis betaler vanvittig mye i forhold til forbruket.

Ideen er også kanskje å gå over til fiber i samme slengen (typ 50/50mbit) så da vil jo også en del av de tekniske ulempene med IPtelefoni i forhold til latency og båndbredde også forsvinne - en slik linje vil aldri makses ut i praksis.

Spørsmålet er: hvilke tilbydere av IPtelefon tilbyr avtaler uten månedsavgift eller andre faste gebyrer. En ren betal-kun-for-bruk avtale med andre ord. Om det er dyrt pr. minutt er ikke farlig da vi som sagt nesten aldri faktisk ringer ut på denne telefonen uansett. Spliller liten rolle om vi betaler 50% mer pr. minutt da liksom, det er månedsavgiftene som veier tyngst. Jeg har desverre null oversikt over tilbudene i markedet nå, selv om jeg har relativt god forståelse av de tekniske løsningene.

En annen konsiderasjon er: det bør være mulig å bruke noe slags ip-til analog adapter slik at gamle telefoner kan brukes videre (enten direkte fra leverandøren eller tredjepars som er kompatibelt). Vi har stort hus og det er totalt uaktuellt å bruke tusenvis av kroner på mange nye IPtelefoner i et sånt low-cost oppsett som jeg prøver å gå etter.

Håper på mange gode innspill :)

EDIT: Min egen research har så langt funnet èn god kandidat:

http://www.phonzo.no/privat/abonnement/phonzo_cash/

Jeg nevner denne her for andre brukeres nytte i tilfelle andre har samme spørsmål som meg.

Det betyr ikke at jeg ikke ønsker flere alternativer dog. Kjør på!

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, takk for tipset, men jeg har nok gjort såpass mye research allerede ;)

Har pr. dags dato Tele2, og de har ikke noe billigere enn 85kr/mnd (+35kr i fakturagebyr). Når forbruket vårt på fasttelefonen er så latterlig lavt som 30-40kr på en 2 måneders periode så er det for dumt å ha et abbonement som har faste måndlige avgifter i mine øyne, og derfor ser jeg da etter noen som tilbyr abbonement uten dette (som nødvendigvis må bli IPtelefoni siden anaog telefon alltid vil innebære linjeleie gebyr som utgjør en stor del av kostnaden).

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemet er jo at det er få som tilbyr noe slikt, når IP-telefon var hot og nytt var det mange som drev med slike ting og de ble sittende med kundene som aldri ringte og ei heller ikke betalte noe for kundeforholdet.

Hvem skal du ha fiber fra? Har de noe tilbud?

Og ja, man bruker stort sett adaptere som man kan huke inn på det gamle telefonnettet i huset og bruke opp igjen de gamle analogtelefonene.

Lenke til kommentar

Fiberleverandøren har et tilbud ja, men de opererer med faste måndlige avgifter de også. Dessuten er de bare en løs partner, det er ingen teknologisk inbakt løsning så det er ingen grunn til vurdere dem noe sterkere enn alle de andre aktørene på markedet.

Phonzo som linket over virker faktisk ganske lovende. Hvis det ikke kommer flere forslag her i tråden på sikt så annbefaler jeg andre osm er interesserte i dette å ta en titt. 451kr med utstyr, frakt, portering og etablering (alt inkl.). Deretter ingen faste kostnader av noe slag - og prisene deres var faktisk ganske like til abbonementet mitt hos Tele2 anyway, faktisk billigere på noen ting. Jeg regner ut at med vårt ekstremt lave forbruk hadde vi spart inn startup kostnadene på bare 2mnd, og deretter spart rundt 2500kr i året. Det er ganske betydelig. 2500Kr er ihvertfall mye penger i øynene til en fattig student som meg ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...