1Shot1Kill Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Godag! Jeg har en Volvo 740Tic og har hatt en del problemer med at bilen ikke vil gå helt jevnt og er vanskelig og holdekonstant hastighet med. Den har også vært svært ujevn på tomgang og kvelte av og til seg selv når man clutchet. Mange sa at dette kunne være pågrunn av problemer med wastegate og ble annbefalt å koble den helt ut. Men, wastegate er jo den som skal dumpe trykket da det blir for høyt. Nå uten wastegate og med alle trykkslanger proppet slipper jo trykket ingen veier, men bilen går jamt som bare det, og alle problemer er forsvunnet! Mitt spørsmål er; Hvor skadelig kan det være for turbo/motor å koble ut wastegate totalt? Er svært sprikende meninger om dette, så vilel bare se om jeg kunne få ett skikkelig svar her. På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Wastegaten dumper ikke trykket, den fungerer som en bypass for eksosen som begrenser at trykket blir bygd opp i det heletatt. Enklest å kjøpe en dumpventil å montere for å slippe ut overtrykket. Uten wastegate kan du jo blåse pakningene i motoren eller skade turboen 1 Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hvis du kobler av wastegate så får du full lading på turboen, for all del ikke gjør det. Det er ikke bra for turboen eller motoren, men jeg mener at disse bilene har en ladetrykksperre i hjernen som uansett begrenser ladetrykket en god del, så selv om du kobler av wastegate så skal det gå bra. Hvis bilen din er chipet, så er den ladetrykksperren borte. Hvis du da kobler av wastegate så tar det ikke lang tid før du får bananråder og inspeksjonsluke i motoren din. Sunt for turbo er det jo heller ikke. 1 Lenke til kommentar
1Shot1Kill Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Hvis du kobler av wastegate så får du full lading på turboen, for all del ikke gjør det. Det er ikke bra for turboen eller motoren, men jeg mener at disse bilene har en ladetrykksperre i hjernen som uansett begrenser ladetrykket en god del, så selv om du kobler av wastegate så skal det gå bra. Hvis bilen din er chipet, så er den ladetrykksperren borte. Hvis du da kobler av wastegate så tar det ikke lang tid før du får bananråder og inspeksjonsluke i motoren din. Sunt for turbo er det jo heller ikke. Det med sperre er det jeg også har hørt. Kjenner flere personer som har koblet ut wastegate, og sier det går bra, mens andre påstår det er drepende. Bilen er ikke chippet (enda). Men har enda ett spørsmål: Har du peiling på om turtallsperren også sitter i hjernen? Bilen er sperret på 6 tusen, og vil helst beholde det slik. Det jeg lurer på er om denne også forsvinner om man chipper? Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Turtallsperren er også i hjernen ja. Turtallsperren forsvinner ikke ved chiping men den blir flyttet opp til rundt 7000 o/min. Hvis du monterer Viking chip blir sperren flyttet opp til 7250 o/min faktisk. Og for all del kjør nå med wastegate på. Bare for nysgjerrighet, hvor mye lader du nå forresten? 1 Lenke til kommentar
1Shot1Kill Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Turtallsperren er også i hjernen ja. Turtallsperren forsvinner ikke ved chiping men den blir flyttet opp til rundt 7000 o/min. Hvis du monterer Viking chip blir sperren flyttet opp til 7250 o/min faktisk. Og for all del kjør nå med wastegate på. Bare for nysgjerrighet, hvor mye lader du nå forresten? Ladetrykket har jeg selv ikke tuklet med enda. Mangler turbotrykkmåler som viser faktisk bar. Alt jeg vet er at den standard måleren i volvoen blir maxet ut, og den slutter vell på ca 1 bar eller lignende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå