Gå til innhold

Hvordan unngå sprekker i dekk?


Anbefalte innlegg

Heisann! Kjøpte et par nye dekk som jeg snart har brukt i 1 år. Problemet er at det har blitt en del sprekker i dem. Sprekkene er ikke "under" dekket, men på sidene. Hva kommer dette av, og hvordan kan man unngå det? Sykkelen er såpass gammel at den bruker såkalte ballongdekk med dimensjon 26x2x1,5. Dekkene er av merket Rubena.

 

Kan jo tillegge at jeg dekkene kun kostet 150 svenske kroner per stykk.

Kan også tillegge at jeg bruker sykkelen året rundt, uansett hvor varmt eller kaldt det er så dekkene kan bli utsatt for store temperaturforskjeller. Alt fra 40 minusgrader om vinteren til over 30 plussgrader om sommeren, men det skal vel ikke ha noe å si? :)

 

Kan jeg ha pumpet dem for hardt?

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Jeg sykler stort sett landevei og har et lufttrykk i dekkene 7-8 bar. Det er såpass høyt trykk at dekkene vil på sikt utvides og sprekke opp dersom de står lenge med det trykket. Derfor slipper jeg ut mye av luften i dekkene etter trening og pumper opp på nytt før neste trening. Da holder dekkene lengre. Det er iallefall ett tips. Men i ballong-dekk så er vel ikke trykket mer enn 3-4 bar, da burde de tåle å stå med trykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...