Gå til innhold

Går verden fremover, bakover eller er den stabil?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Synes generelt at verdens tilstand går stadig nedover, dvs mer konflikter, kriger, vold, forurensing, økonomiske kriser, nedhugging av regnskogen, svindel og generell dritt.

Vet ikke om det finnes noen absolutt statistikk på det?

Jeg skulle jo tro at med menneskehetens muligheter, så burde det være et politisk valg å avskaffe sult, fattigdom, utrydde mange sykdommer, skaffe alle rent vann osv og alle dører burde vært åpne med tanke på utvikling, forskning, utforskning osv.

Husker jeg på 80-tallet leste om fremtiden som skulle komme på 2000 tallet, månebaser, roboter i hjemmet, verdensfred og nok mat og rent vann til alle, men synes resultatet er blitt en eneste stor søppelhaug hvor man sloss om å være først til å utrydde hverandre og miljøhensyn må vike for økonomiske hensyn.

Om man hadde tegnet en kurve på verdens utvikling, med tanke på faktorer som krig, konflikter, forurensing, terrorisme, fattigdom, sykdom, epidemier, miljø, kort sagt: Faktorer som ødelegger en fredelig verden hvor alle har det bra, ville man da sett en bedring, forverring eller en stabil kurve frem mot vår tid?

Finnes det velfunderte argumenter på hvordan den kurven vil gå i fremtiden, dvs kan man forvente en fredeligere verden hvor flere har det bra eller er menneskeheten dømt til å sloss og herpe miljøet maksimalt til ethvert liv er borte? (Uten å ta hensyn til at solen dør ut og jordens gradvis bevegelse til eller fra solen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi trenger et skikkelig systemkollaps før verden kan gå fremover igjen. De som sitter med makten nå, blir selv lite påvirket av nedgangstider og katastrofer, og tar seg ikke så nær av dem som de burde.

Vi har mer krig nå enn noen gang før, og det i seg selv sier ingenting positivt om fremgangen.

Lenke til kommentar
Vi har mer krig nå enn noen gang før, og det i seg selv sier ingenting positivt om fremgangen.

har vi det? Tviler jeg på. Tror iallefall aldri det har død så få i krig som nå. Men jeg mener verden går bakover. Kunnskap og forståelse blir byttet ut med magi og overtro ref. Snåsa mannen, el-følsomhet, shaktimatter osv osv.

Lenke til kommentar

Om man hadde tegnet en kurve på verdens utvikling, med tanke på faktorer som krig, konflikter, forurensing, terrorisme, fattigdom, sykdom, epidemier, miljø, kort sagt: Faktorer som ødelegger en fredelig verden hvor alle har det bra, ville man da sett en bedring, forverring eller en stabil kurve frem mot vår tid?

Fra de aller fleste startpunkt; færre antall kriger og konflikter, samt (relativt) antall døde i konflikter. Dette gjelder for en stor del også siden 1980 (jamfør Human Security Report 2005). Sykdom og epidemier vil jeg da også tro har sett en generell forbedring fra 1980 til i dag, som man for eksempel kan se på denne forventet levealder-grafen (skjønt AIDS er et unntak i denne sammenheng, særlig i Afrika). Andel mennesker som lever i absolutt fattigdom, er på tilbakegang. Miljø og forurensning er jeg ikke så sikker på hvordan vi ligger an i forhold til 1980, men fokuset på det har i det minste økt kraftig de siste tiårene.

Hadde jeg lett litt lengre kunne jeg nok funnet mer rigorøs og generell forskning på området, men alt jeg noengang har hørt fra aktuelle forskere støtter mer eller mindre det jeg skrev over; Krigene avtar, fattigdommen går nedover, og levekårene oppover. Generelt sett.

Kunnskap og forståelse blir byttet ut med magi og overtro ref. Snåsa mannen, el-følsomhet, shaktimatter osv osv.

Mener du man trodde mindre på slikt før i tiden?

Endret av flammekaster
Lenke til kommentar

Kunnskap og forståelse blir byttet ut med magi og overtro ref. Snåsa mannen, el-følsomhet, shaktimatter osv osv.

Mener du man trodde mindre på slikt før i tiden?

Jo, men etter å ha vært på god veg vekk fra sånt, begynner det nå å få mer fotfeste igjen. Relegiøse fanatikere blir det og fler av. (Basert på antagleser og generelt inntrykk)

Lenke til kommentar

Mange mennesker tror at vi lever i en veldig voldelig tid, Steven Pinker snakker om hvorfor det er en myte.

Steven Pinker charts the decline of violence from Biblical times to the present, and argues that, though it may seem illogical and even obscene, given Iraq and Darfur, we are living in the most peaceful time in our species' existence.

Jeg er optimistisk av natur, og tror at i det store og hele så går verden framover. Samtidig så er det mange utfordringer. TS nevner ting som epidemier og sykdommer, som på ingen måte er noe nytt dette har alltid vært en utfordring for mennesker,uansett så lever vi lengre enn noen gang.

Jeg kan anbefale siden Gapminder, hvor man kan leke seg med interessante statistikker feks utviklingen av barnedødelighet eller forventet levealder. Jeg fikk ihvertfall et mer positivt syn på utviklingen av verden etter å ha vært på siden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Verden kan fremstå stadig verre fordi man får stadig mer dokumentering på hva som skjer overalt i verden.

Det man ikke vet har man ikke vondt av sies det.

Nå vet man alt og en større dekning av vold, krig, miljøforurensing etc. vil muligens gjøre at verden fremstår som om den går i feil retning.

Samtidig kan f.eks lenge levetid være et resultat av bedre behandling.

Selv om flere får kreft dør færre fordi det finnes bedre behandling.

En annen side er at mennesker blir mer bevisst på hvordan det kunne ha vært.

Folk skjønner at det er bedre å gi penger til de som trenger det enn å gi dem til en diktator og gamble på at han gir det videre til de som trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg tror verden er på topp akkurat nå,

men at vi kan se for oss et apokalyptisk scenario en gang i fremtiden når ressursene begynner å bli brukt opp,

f.eks olje med mindre vi finner et alternativ snart,

da regner jeg med at det blir krig om ressursene.

Lenke til kommentar

men at vi kan se for oss et apokalyptisk scenario en gang i fremtiden når ressursene begynner å bli brukt opp,

Vann blir nok et problem før olje.

Lenke til kommentar

Vann blir nok et problem før olje.

Joa,

var bare et av mange flere eksempler som kan bli et problem i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...