Gå til innhold

Noen som har erfaring med Sony DV kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe mitt første kamera og har egentlig begrenset meg til Sony. Jeg har lest alt av spesifikasjoner men vet svært lite om hvordan kvaliteten egentlig er. Saken er at jeg skal bruke det veldig mye og det er da viktig for meg at det holder 4 - 5 år.

Valget står mellom trv30 og pc120. Det jeg lurer på er om lyden blir dårligere på pc120 ettersom mikrofonen er på toppen av kameraet? Hvor lang tid kan jeg regne med at et slikt kamera vil holde? og hvor lenge vil det ta før en annen lagringsmåte tar over for miniDV? Skriv gjerne dine erfaringer med sony minidv kamera. Og hva er en god pris for pc120?

Og så over på noe som angår redigering og slikt. Jeg har lest i bruksanvisningen at kameraet har en interval funksjon som gjør at man kan filme skyer som beveger seg over horisonten uten at du må filme konstant i 2 - 3 timer. Problemet er at den vil filme minimum 0.5 sec (ca. 12 bilder) hvert 10 minutt (ettersom hva man setter den til). Vil det ikke da bli veldig nøkkete bevegelser? Er det en annen måte å justere frameraten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt et Sony DCR-TRV30, for meg stod valget også mellom PC-120 og TRV-30. Jeg valgte TRV-30 fordi kameraet er enklere og holde stødig enn PC kameraene. Den lille forskjellen som det ellers var på kameraene var ting som ikke hadde noen betydning for meg. I etterkant er jeg veldig glad for at jeg valgte det jeg gjorde, for jeg har tidligere hatt et PC kamera og synes TRV utgavene er mye bedre å jobbe med.

Når det gjelder intervallfunskjonen så er jo den beregnet for å filme ting som begveger seg ekstremt tregt så resultatet bør bli bra. Det er også mulig stille to variabler i forbindelse med denne funksjonen. Intervallet mellom opptakene, denne kan stilles på 30 sek, 1 min, 5 min og 10 min. Også kan du stille opptakstiden (Rec time), denne kan stilles på 0,5 sek, 1 sek, 1,5 sek og 2 sek. En likenede funksjon er Frame Rec som såvidt jeg husker tar en eller 2 frames i hvert opptak. En frame er 1/25 sekund på DV, tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et DV-kamera kan aldri ta opp mindre enn 7 bilder (eller 14 felt (frames) ett bilde består av to såkalte felt, altså 50 felt per sekund PAL og 60 NTSC) Så det er derfor du ikke får ordentlig tatt opp slik som du ser på film en gang iblant. MEN det er metoder å gjøre dette på.

I videoredigeringsprogrammet man bruker, finnes det hos de fleste muligheten til å bare ta opp bare hvert 7. bilde (eller 12. om det er et halvt sekund) Genialt, da er det bare å spille inn det man har tatt opp på int. rec. Da går faktisk nesten jobben som en lek.

Jeg er usikker på hvilke programmer som har muligheten til dette, men det går i hvert fall i Premiere. Uansett kan du også gjøre det manuelt, eller stille opp hastigheten på videoklippet 700% (ikke anbefalt da, men kan gi nyss om hvordan det vil se ut ferdig behandlet)

Håper dette hjelper!

HEI

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har PC120E og er meget godt fornøyd med det. Men jeg har merket at dersom du er på litt avstand, f.eks. 4-5 m. så blir ikke lyden så bra dersom man ikke snakker høyt. Jeg vil derfor kjøpe meg en ekstra mikrofon, men utenom det er jeg meget godt fornøyd med kameraet. Dersom valget ditt står mellom to kameraer, ville jeg tatt turen innom en butikk som har begge kamearene, og prøvd de litt ut, for å finne ut hvilke kameraer som passer best til deg. Det er egentlig mange forskjellige ting som kan spille en rolle her, ønsker du et lite og lett kamera, eller et som har litt vekt, slik at du lettere får stabile bilder. OSV. Ta turen innom og sjekk. Det er mitt tips. Skulle du velge PC 120 E så får du et veldig bra kamera, det er i alle fall sikkert. Jeg kjøpte mitt for 17.000 NOK i Amsterdam, med litt ekstra utstyr med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...