Egil.B Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Substitute User i min manpage.... Lenke til kommentar
naken Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 både switch user og substitute user går vel.. betyr jo omtrent det samme. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Blir jo skikkelig flisespikkere dette her Men her er ihvertfall utdrag fra man-sidene til noen forskjellige *nix'er: Redhat 7.3 su - run a shell with substitute user and group IDs FreeBSD 5.1-RELEASE su - substitute user identity SunOS 5.9 su - become super user or another user ULTRIX 4.2 su - substitute a user ID HP-UX 11.22 su - switch user Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 på 'IRC-slang' kan det også bety Shut Up Da gjerne sammen med t og f. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 UNIX V6 sin su tok ingen parametre, og den første linjen i su.c var /* su -- become super-user */ Jeg tror derfor det opprinnelig står for superuser. For mer info, søk etter su command origin på Google groups. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 UNIX V6 sin su tok ingen parametre, og den første linjen i su.c var/* su -- become super-user */ Jeg tror derfor det opprinnelig står for superuser. For mer info, søk etter su command origin på Google groups. "become super user or another user." Var det ikke så? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 su - run a shell with substitute user and group IDs su - substitute user identity su - become super user or another user su - substitute a user ID su - switch user Hmm.. Jaja.. Fin diskusjon dette... Jeg går ut ifra at vi kan bruke litt av hvert, men inntil videre sier jeg "su"... :-) Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 "become super user or another user." Var det ikke så? Den tok som sagt ingen parametre, altså kunne man bare bli root, og ikke noe annet. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Den tok som sagt ingen parametre, altså kunne man bare bli root, og ikke noe annet. Du kan skrive "su bruker" og logge inn som en annen bruker, altså du kan switche user. Eller innbytte, som noen vil kalle det; substitute. Men hvis du ikke skriver noe username, så blir det valgt default, nemlig SuperUser, root. Lenke til kommentar
drall Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Den tok som sagt ingen parametre, altså kunne man bare bli root, og ikke noe annet. Du kan skrive "su bruker" og logge inn som en annen bruker, altså du kan switche user. Eller innbytte, som noen vil kalle det; substitute. Men hvis du ikke skriver noe username, så blir det valgt default, nemlig SuperUser, root. Øhm.. han prater om den opprinnelige su kommandoen da. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Beklager, Tvangsgreie, for å undervurdere din kompetanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå