Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan sette opp FTP-server i Windows 7 med DNS-323

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende utstyr:

Modem: Thomson SpeedTouch 546i v6

Router: Jensen AL59300

NAD: Dlink DNS-323

Operativsystem: Windows 7

Bredbånd: Telenor ADSL

Har klart å sette opp Dlink DNS-323 (i raid 1 - 2 x 640Gb HDD) til å fungere lokalt på nettverket hjemme, men ønsker at jeg og min familie, evt venner skal kunne koble opp til DNS-323 fra hvor som helst. Hvor jeg kan laste opp og legge inn (også min samboer) mens resten skal ha tilgang til å se filer, enkelte mapper skal likevel være private.

Noen som kan hjelpe meg med hvilke programmer jeg kan bruke, og hvordan jeg gjør det? Er generelt ok god på data, men akkurat dette skjønner jeg meg ikke på.

Hadde satt stor pris på hjelp, og aller helst med gratisprogrammer, men dersom dere ikke vet om en måte å gjøre det på med gratisprogrammer, tar jeg gjerne i mot en oppskrift med betalbar software også, bare den ikke er veldig dyr.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke hjelpe med selve oppsettet av NAS'en din uten å se hvordan interfacet ser ut da jeg ikke kjenner denne modellen godt nok, men om den har innebygget støtte for FTP så er det jo sikkert ikke for vanskelig. Ellers kunne du jo bruke en hvilken som helst FTP server på en maskin for å få tilgang til harddiskene i nettverket (men det krever jo at du har en maskin som står på i så fall).

Men det jeg ville peke ut med en gang som de fleste ikke vet om er at Speedtouch ruteren din bruker har en egen FTP tjener i seg, og denne vil normalt blokkere forsøk på å forwarde port 21 til andre enheter bak seg (ved mindre du har satt den opp i bridge). Det finnes en mulighet for å slå denne av (du trenger den ikke uansett) via CLI. Si i fra om du ender opp med å trenge disse (PM meg gjerne for å få fatt i meg siden jeg ikke nødvendigvis følger med i tråden så lenge).

Utover det er det bare å forwarde port 21 frem til NASen din og sette opp FTPen på denne. Bare vær obs på at om både Speedtouchen din og Jensen ruteren din står i rutermodus (standard) og NASen er koblet på Jensen ruteren så må du forwarde fra speedtouch til Jensen + fra jensen til NASen. MAO. er forwarding rett fra speedtouchen til NAS ikke mulig ved mindre den ikke er koblet gjennom Jensen ruteren.

Håper det gav litt innsikt?

Hvis du ender opp med å ikke finne ut av det på egenhånd kan jeg evt. ta jobben med å sette det opp for deg (og vise deg hvordan det gjøres i samme slengen) via fjernstyring mot en symbolsk donasjon :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke hjelpe med selve oppsettet av NAS'en din uten å se hvordan interfacet ser ut da jeg ikke kjenner denne modellen godt nok, men om den har innebygget støtte for FTP så er det jo sikkert ikke for vanskelig. Ellers kunne du jo bruke en hvilken som helst FTP server på en maskin for å få tilgang til harddiskene i nettverket (men det krever jo at du har en maskin som står på i så fall).

Men det jeg ville peke ut med en gang som de fleste ikke vet om er at Speedtouch ruteren din bruker har en egen FTP tjener i seg, og denne vil normalt blokkere forsøk på å forwarde port 21 til andre enheter bak seg (ved mindre du har satt den opp i bridge). Det finnes en mulighet for å slå denne av (du trenger den ikke uansett) via CLI. Si i fra om du ender opp med å trenge disse (PM meg gjerne for å få fatt i meg siden jeg ikke nødvendigvis følger med i tråden så lenge).

Utover det er det bare å forwarde port 21 frem til NASen din og sette opp FTPen på denne. Bare vær obs på at om både Speedtouchen din og Jensen ruteren din står i rutermodus (standard) og NASen er koblet på Jensen ruteren så må du forwarde fra speedtouch til Jensen + fra jensen til NASen. MAO. er forwarding rett fra speedtouchen til NAS ikke mulig ved mindre den ikke er koblet gjennom Jensen ruteren.

Håper det gav litt innsikt?

Hvis du ender opp med å ikke finne ut av det på egenhånd kan jeg evt. ta jobben med å sette det opp for deg (og vise deg hvordan det gjøres i samme slengen) via fjernstyring mot en symbolsk donasjon :)

-Stigma

Dlink DNS-323 har innebygget FTP-støtte, det var noe av grunnen til at jeg kjøpte den, i tillegg til at jeg kunne sette den opp i raid 1. Utover dette skjønte jeg forsåvidt hva du snakker om, men ikke hvordan jeg gjør det. HVordan setter jeg opp forwarding fra speedtouch'en til Jensen routeren også videre til DNS-323?

Lenke til kommentar

Da er forwardingen i nettverket egentlig hovedproblemstillingen. NAS oppsettet skal nok gå greit når det har innebygget støtte.

Hvor detaljert forklaring trenger du? Har du aldri forwardet porter i nettverk før? Når det er 2 rutere mellom NASen og internet så er det litt mer å tenke på når du setter det opp (dog ikke noe problem om du vet hva du gjør).

Vennligst bekreft for meg om NASen faktisk er koblet på Jensen ruteren(via kabel eller trådløst), da det er høyst relevant for forklaringen. Bekreft/avkreft også om du har endret op oppsettet i Speedtouch ruteren i forhold til å sette den i bridge. Om du ikke vet - så betyr det at den er i rutermodus da det er standard.

Hvis du kan også nevne hvilken ISP du bruker så kan det også hjelpe meg å skrive litt mer spesifikke ting i stedet for generelle forklaringer.

Hvis du vil ha godt svar av meg så vær grundig med å besvare alle spørsmålene jeg stillte i dene posten, gjerne punktvis. "vet ikke" er helt greit svar forøvrig ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Da er forwardingen i nettverket egentlig hovedproblemstillingen. NAS oppsettet skal nok gå greit når det har innebygget støtte.

Hvor detaljert forklaring trenger du? Har du aldri forwardet porter i nettverk før? Når det er 2 rutere mellom NASen og internet så er det litt mer å tenke på når du setter det opp (dog ikke noe problem om du vet hva du gjør).

Vennligst bekreft for meg om NASen faktisk er koblet på Jensen ruteren(via kabel eller trådløst), da det er høyst relevant for forklaringen. Bekreft/avkreft også om du har endret op oppsettet i Speedtouch ruteren i forhold til å sette den i bridge. Om du ikke vet - så betyr det at den er i rutermodus da det er standard.

Hvis du kan også nevne hvilken ISP du bruker så kan det også hjelpe meg å skrive litt mer spesifikke ting i stedet for generelle forklaringer.

Hvis du vil ha godt svar av meg så vær grundig med å besvare alle spørsmålene jeg stillte i dene posten, gjerne punktvis. "vet ikke" er helt greit svar forøvrig ;)

-Stigma

Tar gjerne en så detaljert forklaring som du kan/gidder.

Jeg har aldri forwardet porter før.

NAS'en er koblet til Jensen routeren med kabel.

Jeg har ikke endret oppsettet i Speedtouch modemet slik at den står da ikke i bridge

min IS er Telenor

detaljert info om dns-323 kan du forøvrig se her: http://www.dlink.com/products/?pid=509 om det skulle være til hjelp for deg til å hjelpe meg :)

Endret av Klippan
Lenke til kommentar

hmm ok, jeg skal prøve å gi en kort men god forklaring.

Steg1 - Forwarde Speedtouchen til din Jensen ruter:

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/Speedtouch546v6/FTP.htm

Denne guiden skal være ganske identisk til det du skal gjøre - med unntak at din ruter har nok IP 10.0.0.138 vil jeg tro pga. den er fra Telenor. Resten skal være det samme.

Steg2 - bytt Speedtouchens innebygde FTP port til noe annet:

Gå til start og trykk KJØR knappen (eller bare skriv inn i søkefeltet på windows7):

skriv "telnet 10.0.0.138" du blir spurt om brukernavn og passord

Disse passordene vet jeg ikke 100% sikkert, men jeg tror det skal være følgende:

bruker = admin

passord = ditt LDAP passord (aka internett passord på Telenorspråk). det skal stå på papirene du fikk ved installasjon. du kan i værste tilfelle ringe telenor og spørre dem hva login/passordet er.

Når du er inne i telnet CLI så copypaster du eller skriver inn denne kommandoen:

service system modify name=FTP state=enabled port=2121 log=disabled

(og så trykk enter)

forhåpentligvis fikk du ingen feilmelding her.

skriv så:

ip config natloopback enabled

(og trykk enter)

skriv så:

saveall

(og trykk enter)

skriv så:

system reboot

(og trykk enter)

Ruteren vil restarte, og skal nå være ferdig satt opp for at FTP på port 21 går til jensen ruteren hvis du har gjort alt ritkig.

steg3 - Forward Jensen ruteren

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/JensenScandinavia/Airlink-59300/FTP.htm

Merk at den statiske IPen du må skrive inn i toppen av guiden naturligvis er IPen til NAS serveren din, ikke din PCs IP.

Steg4 - Sett opp din NAS

http://www.alanchard.com/dlink323/pages/page_5.htm

Da skal du være ferdig... og du kan teste.

Finn din eksterne IPadresse:

www.minip.no

åpne en ny nettleserside og bruk adressen:

ftp://84.48.135.154/ (men bruk din egen IPadresse her i stedetfor naturligvis, dette var bare et eksempel)

Om du har gjort alt korrekt skal du få kontakt og spørsmål om passord.

Phew... *tørke svette av pannen*

kort og kort forklaring fru blom, men den ble ihvertfall detaljert ;P

Trenger du mer hjelp enn dette så tror jeg ikke jeg kan hjelpe uten å kunne jobbe direkte med utstyret, men om det er spesifikke steg du lurer på så kan du selvfølgelig spørre. Bare ikke svar med "det fungerer ikke" for det sier meg ingenting ;)

(jeg tar forbehold om mulige slurvefeil og inkorrekte ting som passordet på telenor ruteren. Jeg inviterer andre til å rette meg om de ser noe galt. Det sniker seg fort inn en feil i en såpass omfattende forklaring.)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...