Gå til innhold

Joakim's styrkeløft-logg

Anbefalte innlegg

Strak mark setter betydeleg høgare krav til utførelsen fordi ryggen får strengare behandling og mindre kvile.

Kva knebøyteknikken angår så ser den fin ut med lav vekt, men kva skjer med meir vekt på stanga?

Eg sei ikkje at du ikkje kan bytte øvelsar i ny og ne, men gjer du det for ofte vil du aldri mestre øvelsane og du ender opp med redusert progresjon og auka skaderisiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

programmet er satt opp slikk at det er vartfall lett i starten. Og ungå og trene til failure, så teknikken vil ikke være værre med tyngre vekter. Etter hvert kan jeg godt filme, derfor jeg kjøpe knebøysko for og få bedre teknikk, og de hjelper veldig mye vartfall på balangsen. Jeg merker om jeg trener feil for da kjenner jeg at jeg begynner og få en "kul" i korsryggen, men uansett programmet er satt opp av en veldig errfaren en.

strak-mark vet jeg at jeg gjør riktig så vartfall i speilet når jeg var nede og ryggen var rett, og jeg kjente det strekker i hamerstrings, og hadde en liten knekk i knærne.

forrige program kjørte jeg for tongt og trente mange ganger til failure og økte med 2.5kg i uka, og det er feil. - Så derfor lagde han et program til meg altså styrkeløft program som vil funke.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, synes jeg du bruker for mye tid og energi på unnskyldninger, program og profesjonelt utstyr da du egentlig bare burde løfte, løfte, jobbe med teknikk og spise.

For hver eneste kommentar noen gjør her på teknikken din, har du en eller annen unnskyldning for hvorfor det er slik, det er ingen unnskyldninger! du er ikke god i teknikkene enda. Sliter du med teknikk når det nesten er failure, vil du få problem når du skal presse deg til 95% av det du klarer.

Og uansett om det ikke er failure, vil du føle stor forskjell på 50% og 70-80%, mtp knær, stabilitet og hvor oppreist du er.

Lenke til kommentar
forrige program kjørte jeg for tongt og trente mange ganger til failure og økte med 2.5kg i uka, og det er feil. - Så derfor lagde han et program til meg altså styrkeløft program som vil funke.

Det finnes ikke noe som heter feil måte å gjøre det på. Du som menneske består av billioner av protoner, og mange millioner av celler igjen. For å si det sånn, 1 av hver 100 celle blir omdannet feil. Naturen og jorden er %100 perfekt. For å lage jorden måtte hydrogen omdannes til helium presit. Senk veriden fra 0,0007 prosent til 0,0006 prosent og ingen liv hadde eksistert på jorden. Hev veriden litt, til foreksmepel 0,0008 prosent og omformingen av liv vill foregått så hurtig at hydrogenet ville ha blitt utmattet for lenge siden.

For å si det slik, slutt å prøv å få ting perfekt. Slutt å prøv å kontroller alt (slik som Tyler Durden sier på fight club) bare slutt å kontroll alt. Slutt å prøv å få ting perfekt!

Løft, spis, sov og løft. Løft, spis, sov og løft. Gjør dette 500 ganger og du vil aldri se tilbake.

To get huge, eat huge.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

for og være helt ærlig synes jeg du/dere finner på noe unnskyldning hver gang jeg har rett/riktig på noe.

dere kjenner meg kanskje ikke, men når jeg først har satt meg i noe sånn som trening så skal alt være perfekt! men det er sånn JEG er.

men gider ikke diskutere dette mer :p ender vel opp med krangling eller noe.

Lenke til kommentar

Vi kalles kontroll freaks. I noen ting er dette bra, i andre ting en dårlig ting.

Uten å blåse opp en svær diskusjon vil jeg høre hva planen din er framover og hva du synes vi tar feil på hva du synes du tar riktig på..

Som jeg har lest litt så har du byttet frem og tilbake fra program til program, og fra øvelse til øvelse uten å faktisk mestre øvelsene du har satt opp. Å bli god på knebøy tar ikke 1 månd, men faktisk mange år. Ikke bare må du vite hvordan man tar knebøy, men også så dypt ned på kunne antomi på øvelsen knebøy. Om hvorfor du akkurat tar knebøy slik du gjør idag, noe du selfølgelig ikke vet.

Fra første dagen meldte meg på treningsstudioet begynte jeg på knebøy. Uten å faktisk å ha lest mye om trening eller, så begynte jeg med knebøy. Fordi jeg hadde en følelse for denne øvelsen. Et par folk, som idag er svært gode kamerater spurte meg "Hvorfor tar du knebøy?" og jeg uten å tenke meg om sa, "jeg skal bli stor og stærk".

Andre øvelsen jeg begynte med var markløft, og mange månder seinere tok jeg med benkpress i programmet. Hvorfor jeg gjor akkurat slik, var at jeg hadde følelser for at det var disse øvelsene som måtte til for å bli svær og stor. Og siden den gang, har jeg i større eller mindre grad kun kjørt disse øvelsene. Benkpress er noe jeg har droppet avogtil, men markløft og knebøy står like fast idag som for et år siden.

Når ikke markløft teknikken er i boks, da hjelper det lite å begynne med strakmark som er en mer kompleks og mer komplisert øvelse enn markløft.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

planen min fremover er og følge programmet som er satt opp, max test tar jeg etter 11 uker og så starter på nytt igjen. jeg har satt mine mål de er ikke veldig høye men passe slikk at jeg kan nå de, kan godt skrive målene mine 1RM:

knebøy: 75

Benkpress: 70

markløft: 95

millitærpress: 50

det jeg synes dere tar feil på er at når jeg hadde riktig teknikk på en video begynner dere og prate og hva som kan skje senere.

men uansett den som har hjelpet meg er en errfaren fyr og har peiling, og vet hva han snakker i. og da synes jeg det er rart dere begynner og klage på ting jeg gjør.

er ikke god til og forklare bare så det er sakt :p

strak mark er da ikke vanskeligere en markløft? jeg kan godt legge ut filmer etter hvert av øvelsene jeg driver med.

dessuten tror jeg markløften er netsen i boks var vartfall mamnge på trening en gang og de sa det var riktig men kan godt filme strx så klart. alle nye øvelser og de jeg har drevet med.

edit: er klar over at jeg har byttet program til program øvelser til øvelser men tror det er ganske vanlig i starten men nå skal jeg vartfall IKKE gjøre det skal følge programmet helt ut!

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Knife: Hvordan får du det til at atomkjernene og fusjonen i sola er relevant i Joakims treningslogg?

Fordi han prøvde å gjøre alt perfekt. Og det skjer bare ikke. Som du og jeg skrev, bedre å trene tungt 100 ganger og spise bra enn å gruble over hva man skal gjøre og prøve å gjøre alt perfekt slik at du kun får 50 sikkelige treninger.. Ja ok greit, jeg er merkelig av meg selv og hele tiden får ting til å høres så vanskelig ut når jeg egentlig kunne bare si "Slutt å prøv å få det perfekt.."

Lenke til kommentar

Hvis det er noko som skal vere perfekt så er det trening, perfekt teknikk + perfekt intensitet + perfekt kosthold = optimal progresjon.

Så vidt eg kan sjå gjer Joakim det motsatte av å prøve å oppnå perfeksjon, han kjem berre med unnskyldninger og kjøper nye sko fordi han har det for travelt til å lære teknikk.

Slik du trener no Joakim, får du ikkje perfekt teknikk, fordi du bytter øvelser og ikkje perfekt intensitet, fordi du må redusere intensiteten for å lære ny teknikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

uke 2 økt 1

knebøy med stopp i bunn

35x6

37,5x6

42,5x5

42,5x5

42,5x5

42,5x5

42,5x5 (?? huska ikke helt om jeg hadde tat 7 eller 6set ^^)

benkpress med stopp

27,5x6

37,5x6

45x5

52,5x5

52,5x5

52,5x5

52,5x5

markløft på kloss

37,5x6

42,5x6

47,5x5

55x5

55x5

55x5

sittende hantelpress

4x8 (17,5kgs manualer)

kommentar:

fin økt fikk til markløft på kloss også tok bare 2 benker slikk at stanga landa på de. Og sto på en vekt skive så kom den akkurat under knærne. Men er nok ikke alltid jeg for gjort det siden folk bruker benkene men var ikke så mange der nå

sittende hantelpress er jaggu meg en voldelig øvelse på skuldre!

var lik vekt på bøy og benk i dag siden jeg satte ned målene med 5kg.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

uke 2 økt 2

oppvarming:

sykle til trening

dynamistiske øvelser + 1-2 set før jeg starter på programmet

styrkeløftknebøy

30x6

42,5x6

50x5

57,5x4

57,5x4

57,5x4

57,5x4

benkpress med kloss - smalt grep

37.5x6

42,5x5

47,5x5

47,5x5

47,5x5

47,5x5

markløft sumo-stil

37,5x6

42,5x5

47,5x5

60x4

60x4

en-arms roing med hantler

25kgs 4x8

biceps med hantler

12,5kgs 4x8

Lenke til kommentar

uke 2 økt 3

oppvarming

dynamistiske øvelser + 1-2set før jeg starter.

frontbøy

22,5x5

22,5x5

27,5x4

27,5x4

30x4

30x4

benkpress medium grep til kloss

27,5x6

37,5x6

45x5

52,5x4

52,5x4

52,5x4

52,5x4

markløft

52,5x6

57,5x5

67,5x4

67,5x4

67,5x4

67,5x4

kabel roing

3x8 (100kg)

nedtrekk mot hode ( errstatning av face pulls)

3x8

30kg

35kg

45kg

Lenke til kommentar

uke 2 økt 4

*OPPVARMING*

STRAK MARK - L

20x6

25x6

27,5x5

32,5x5

32,5x5

32,5x5

MILLITÆRPRESS - L

22,5x6

27,5x6

32,5x5

37,5x4

37,5x4

37,5x4

37,5x4

KNEBØY STOPP 3/4 - L

35x6

37,5x6

42,5x5

42,5x5

42,5x5

42,5x5

chins/pull ups - M/T

4 chin ups

6 pull ups

5 negative chin ups

sidehev - M

3x8

5kg

7,5kg

7,5kg

triceps i kabel - M

3x8

60kg

60kg

60kg

biceps (i curls stang) - M/T

3x8

30kg

30kg

30kg

Lenke til kommentar

uke 3 økt 1

oppvarming.

knebøy med stopp i bunn

35x6

37,5x6

42,5x5

42,5x5

42,5x5

42,5x5

42,5x5

benkpres med stopp sakte ned + stopp

27,5x6

37,5x6

50x4

55x3

55x3

55x3

55x3

markløft på kloss

37,5x6

42,5x6

52,5x5

57,5x4

57,5x4

57,5x4

sittende hantelpress

4x8 noen av settene vart bare på 5-7 reps ( 17,5kgs manualer)

så noen set med mage til slutt, der hvor jeg holder armene strake og knea opp i været syk øvelse! 3set nesten failure.

kommentar: på hantelpress klarer jeg nesten ikke puste så må bare gi meg, noen tips til hvordan jeg burde puste der? og markløft på kloss var litt vanselig i dag måtte ta den på knebøy griea og hadde vondt i benet i dag etter løpingen på skolen :/. 3000 meter neste mandag på skolen får håpe det IKKE gå¨r ut over treningenneste uke

og det vart ikke så stor stopp på knebøyen siden jeg hadde veldig vondt bak knærne.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...