Gå til innhold

Betaling av leie for kjellerleilighet!

Anbefalte innlegg

Hei jeg er lærling for energimontør og leier en kjellerleilighet for 4000kr inkl. strøm,parabol, internett osv.

Nå blir det slik at jeg kommer til å være borte fra leiligheten i en hel måned. Er det slik at jeg må betale full pris for leia den måneden?

Blir jo som sagt ikke der på en hel måned. Fikk også høre at en kompis betaler halv pris den måneden han er borte, men er det noen lover for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fordi du er dårlig til å planlegge, så skal utleieren tape penger?

Det kan jo ikke være en overaskelse hva du får i feriepenger, at sommeren kommer eller at leien skal betales?

Hvis du får mindre leie så vil jeg si du har en utrolig snill utleier.

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg er dårlig til å planlegge. Er bare at jeg ikke hadde noen annen sted å flytte til, når det ikke eksisterer hybler i denne bygda :thumbdown:

betale klarer jeg sikkert, men da må jeg få låne fra foreldrene mine i såfall.

Lurte bare på om det var noen lover som gjorde slik at kompisen min fikk betale kun halv husleie den måneden han var borte!

Lenke til kommentar

Selv om du ikke oppholder deg i leiligheten i det tidsrommet så er det fortsatt du som disponerer den, og dermed er du også bundet av kontrakten du har signert med utleier. Unntak vil være om det er noe galt med leiligheten som gjør at du ikke kan bo der, som da utleier må hefte for og reparere.

Det er naturligvis lov å spørre, og du vil mest sannsynlig få nei. Faktisk vil eg si det er såpass åpenbart at du ikke får det at du vil gi et dårlig inntrykk ovenfor utleier om spørsmålet stilles.

Lenke til kommentar

Slett ikke umulig (eller urimelig) å få til slike ordninger. Hvis trådstarter f.eks. bor på et sted der det er nokså begrenset etterspørsel etter leieobjekter utenom skoleårets 10 måneder kan redusert leie i denne perioden være et godt alternativ til at leietagere velger å flytte ut i juni og komme tilbake i august.

Lenke til kommentar

Utleiere trenger slett ikke være urimelige :D Jeg hadde tidligere enn utleier som når han hørte at jeg hadde blitt permitert så slo han av 50% av husleia med øyeblikkelig virkning til permiteringa var over (3-4 mnd) Veldig trivelig kar mao

Lenke til kommentar

Det er ikke urimelig å kreve avtalt leie for avtalt tid.

Helt enig, derfor er slikt bare en bonus. Men noen ganger så kan det lønne seg å ha et godt forhold til utleier, spesielt hvis vedkommende har hatt problemer med å finne gode leietakere tidligere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...