Andyhaa Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hei! Jeg holder på med en prøveeksamen i historie(vg3) og jeg sitter litt fast. Jeg trenger en konkret og "innsnevret" problemstilling som jeg kan lage ett 15 min. foredrag om, temaet er Den kalde krigen/europeisk etterkrigstid. Er det noen som har ett forslag til en problemstilling? Sitter helt fast, så alle forslag er velkommen! Lenke til kommentar
warneck Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Når du skal ha en problemstilling vil den stille et spørsmål som du tror er sannsynlig, og ønsker svar på. Det kan være f.eks: "Var forholdet mellom Russland og USA preget av hvem som var sittende president?"; "Ble forholdet kjøligere som følge av cubakrisen?"; "Hvordan påvirket den kalde krigen den teknologiske og militære utviklingen?"; "Hvordan brukte russerne og amerikanerne sin inflytelse på resten av verden, for å få dem over på sin idelogi?". Dette er ikke for å gi deg perfekte problemstilling, men for å sette deg i gang slik at du forstår hva en problemstilling i historie betyr. Lenke til kommentar
Andyhaa Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Når du skal ha en problemstilling vil den stille et spørsmål som du tror er sannsynlig, og ønsker svar på. Det kan være f.eks: "Var forholdet mellom Russland og USA preget av hvem som var sittende president?"; "Ble forholdet kjøligere som følge av cubakrisen?"; "Hvordan påvirket den kalde krigen den teknologiske og militære utviklingen?"; "Hvordan brukte russerne og amerikanerne sin inflytelse på resten av verden, for å få dem over på sin idelogi?". Dette er ikke for å gi deg perfekte problemstilling, men for å sette deg i gang slik at du forstår hva en problemstilling i historie betyr. Takker, likte "Hvordan påvirket den kalde krigen den teknologiske og militære utviklingen?", har du noe imot om jeg bruker den? Det virker som noe jeg kan jobbe ut fra. Det eneste jeg har kommet frem til selv er "Den kalde krigen, ett sjakkspill der resten av verden var spillebrikker?" Men den virker for generell og det blir utrolig mye og presse inn i 15 minutter Lenke til kommentar
warneck Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Versegod å bruk den. Jeg har intet i mot at du gjør det. Det blir tross alt bare å ta inspirasjon fra andre, noe som i ord betyr kreativitet. Problemstillingen du kom med selv hørtes litt tung ut ja, og ikke særlig snever. Usikker på hvordan du hadde klart å gitt et svar på den også. Du får jobbe bra og ha lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå