Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Core2Duo @ 85 grader etter bytte av hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg byttet hovedkort i går, fra et Gigabyte P35 DQ6 til Asus P5Q Deluxe, og etter første oppstart går jeg rett inn i BIOS og finner at temperaturen på prosessoren er 85 grader. Da har det gått ca 20-30 sekunder. Fra før av har temperaturen vært rundt 40-50 grader.

Jeg har også lastet windows og la merke til at etter jeg tok "testen" hvor man får poeng for hvor rask pc'en er, så sank CPU og RAM fra 6,4 til 5,2, så noe er åpenbart feil.

Slik jeg tenker det, så kan det være mulig at CPU er nedklokket av temperaturen og drar med seg hastigheten på minnet i samme slengen (som forøvrig er 4x2GB OZX-et-eller-annet).

Så til årsak.

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg, er for lite kjølepasta mellom prosessor og kjøler. Kjøleren er forøvrig en Scythe Ninja med svær vifte på, og før har altså temperaturen på cpu vært ca 40-50 grader.

Jeg hadde ingen ny kjølepasta liggende når jeg byttet over til nytt hovedkort, så smurte bare det gamle litt utover slik at det iallefall ble et jevnt, men ganske tynt lag både på prosessor og kjøler.

Har dere noen ideer eller forslag til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har jo ingenting med bios eller windows å gjøre hvis han har temps på det nivået etter noen få sekunder etter han har trykket på på-knappen.

Det er dårlig kjølepasta og sjekke at cpu vifte sitter ordentlig godt fast og sjekke at vifta sviver i det hele tatt.

Det er igrunnen det eneste som kan forårsake slik temperatur under slike forhold som trådstarter forklarer her

Lenke til kommentar

har jo ingenting med bios eller windows å gjøre hvis han har temps på det nivået etter noen få sekunder etter han har trykket på på-knappen.

Det er dårlig kjølepasta og sjekke at cpu vifte sitter ordentlig godt fast og sjekke at vifta sviver i det hele tatt.

Det er igrunnen det eneste som kan forårsake slik temperatur under slike forhold som trådstarter forklarer her

Takk for bekreftelsen. Jeg får tusle meg ut i byen og finne litt kjølepasta i morgen. Viften går, og et skikkelig fastmontert på siden slik den alltid har vært.

Noen som btw vet hvor man får kjøpt kjølepasta i trondheim sentrum? Gidder ikke helt å kjøpe det fra nettbutikk :)

Lenke til kommentar

helt nytt hovedkort. hadde ok temps før. hadde ikke ny kjølepasta.

hvis du ikke tar den så skjønner ikke jeg

så lenge han har 80grader før bios i det hele tatt er loaded så er det ikke noe bios feil. så lenge det er nytt HK så er det heller somregel aldri bios feil da de ligger inne med det nyeste somregel med mindre det har ligget i butikken i mange mnd/år

Lenke til kommentar

Selve hovedkortet er ganske gammelt i den forstand at det neppe er aller første revisjon jeg sitter med. Vi snakker DDR2-minnekort fra 2007-2008, så jeg håper at jeg har en relativt fersk BIOS.

Et annet indisium på at det ikke er BIOS som feilrapporterer, er at prosessoren er merkbart tregere.

Lenke til kommentar

prosessoren blir automatiskt treigere når den blir så varm. -10 til +10 er det absolutte perfekte arbeidstemperatur for elektronikk. 10-50 grader virker det helt greit og ytelsen er helt på topp. 70grader+ så begynner ytelsen å synke og tingane begynner å kreve mer strøm (tyngre å bære elektronikk gjennom varmen) 90grader+ så begynner det å bli farlig for smelting av komponenter. 120grader+ ikke forvent å kunne se noen komponenter hele etterpå, da er alt smelta.

når man kommer i en slik temp så bruker ting mer strøm for å kunne holde seg oppe i ytelse og da igjen blir mer varme. men ved 75grader så dropper ytelsen litt enten man vil eller ikke. jo høyere temp deretter jo større ytelse dropp

med engang du får tempen ok så vil den bli like rask som tidligere

håper dette halp litt ;)

at HK er fra 2007/2008 kan bety at du trenger å flashe biosen, MEN det skjer ingenting med tempen på cpuen slik som du beskriver her. det er først etter windows har starta og cpu har arbeidet litt du merker at den er varm og treig når det er bios sin feil.

du kan fint flashe bios da ting vil gjerne bli litt mer stabilt og fint men tempen hjelper det ikke på

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

@DrHawkins: Alltid kjekt med litt trivia!

@mandela: Skal se litt over festemekanismen om noen dager når jeg får kjølepastaen. Den var et skikkelig ræl å montere og krevde litt bryting og bending.

Uansett så synes jeg det er fascinerende at den når en så høy temperatur på så kort tid, når det nesten ikke er noen arbeidsoppgaver å bryne seg på. Det er jo nesten slik at jeg får dårlig samvittighet av å ha sendt den gjennom en windows experience index assessment i den tilstanden.

Lenke til kommentar

Det her høres garantert ut som monteringsfeil enn noe annet, har selv samme kjøleren og det er lett å montere den feil pga tyngden. Da blir det fort varmt på core 2 duo...

Ps : Samme kjøler med og uten kjølepasta til meg : +- 4C.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ok, folkens.

Da har jeg nettopp strøket på et generøst lag med kjølepasta på både kjøler og CPU, samt dobbelsjekket at selve kjøleren er skikkelig montert.

Resultat:

Temperatur = 27 grader like etter oppstart, og holder seg rundt 40-50 til vanlig.

Windows Experience Index-scoren min på minne og cpu gikk også tilbake til 6,4 istedenfor 5,2 som den lille overopphetingen sørget for.

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...