Gå til innhold

Stille fokusmotor og bildestabilisering verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på Sigma 24-70 f/2.8 og Sigma 70-200 f/2.8, men ser at det finnes to forskjellige varianter av begge disse og her er det også en del prisforskjell ute og går.

 

24-70-variantene koster 4000,- og 6000,- mens 70-200 koster 6000,- og 11500,-

 

Så vidt jeg kan se på JapanFoto`s nettsider, så er det kun en bedre og "roligere" fokusmotor som er forskjellen på 24-70 objektivet, mens på 70-200 så er forskjellen at den dyre varianten har bildestabilisator.

 

Jeg antar at de derfor er like gode optisk sett?

 

Så kommer hovedspørsmålet:

 

Er det verdt disse ekstra kronene for å få mer stille fokusmotor og bildestabilisator eller er det bedre å bruke pengene på noe annet?

 

Kanskje det også er noen her inne som har prøvd ut begge variantene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det også er noen her inne som har prøvd ut begge variantene?

 

Nyeste 70-200 blir vel tilgjengelig først i disse dager, så jeg tviler på at noen har prøvd begge enda.

 

Jeg har dagens versjon (EX DG HSM II), har tatt en del tusen bilder det halvåret jeg har hatt det, hovedsaklig action, og har ingenting å utsette på hverken bildekvalitet (på fullformat) eller andre ting som fokushastighet, byggekvalitet eller værtetting eller mangel på sådan (den har sett en del snø og regn i løpet av dette halvåret). Noe softe hjørner (utenfor det området en APS-C-sensor dekker) kan påvises på 200mm vidåpent på testplansjer, men det er vel mer ett teoretisk problem - jeg har ikke forkastet ett eneste bilde på grunn av dette.

 

Hovedsvakheten er at den feilfokuserer (frontfokuserer) - ikke noe problem for meg da feilen er lik fra gang til gang og kan kompenseres for med AF micro adjust i kamerahuset, men har man ikke kamera med denne muligheten vil jeg ikke uten videre anbefale objektivet. Du bør i hvertfall kjøpe det fra norsk forhandler med mulighet til å bruke angrerett/reklamasjonsrett om du er i "målgruppen".

Lenke til kommentar

Hovedsvakheten er at den feilfokuserer (frontfokuserer) - ikke noe problem for meg da feilen er lik fra gang til gang og kan kompenseres for med AF micro adjust i kamerahuset, men har man ikke kamera med denne muligheten vil jeg ikke uten videre anbefale objektivet. Du bør i hvertfall kjøpe det fra norsk forhandler med mulighet til å bruke angrerett/reklamasjonsrett om du er i "målgruppen".

 

Kjenner jeg Sigma rett, varierer fokusfeilen fra objektiv til objektiv. Man kan sikkert være heldig og få et objektiv som ikke frontfokuserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...