Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen våren 2010: Økonomistyring [SAM3033] (forberedelsesdag)

Anbefalte innlegg

Må si meg enig der. Blir litt feil å lære deg en helt ny modell rett før du skal ha eksamen. Er lett å bli stressa under eksamen da, og plutselig så stryker du. Dessuten er ikke Totlands excel-modell noe spesielt annerledes enn den dere andre bruker. Den er bare litt mer automatisert, da du f.eks. slipper å overføre privatuttak.

Villss: Les kapitlene av de aktuelle tema du har fått. Så gjør du noen regnskapsoppgaver, og du er klar. Selvsagt forutsatt at du har gjort forberedelsesdelen av regnskapet. Da slipper du unna 10-15 min med arbeid på eksamensdagen. Ellers er det ganske lite du kan gjøre. Grunnarbeidet har man lagt uker og måneder i forveien i et slikt fag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, igrunn er det ikke så dumt å bruke excel. for meg er det mindre komplisert enn andre modeller nå ihvertfall. jeg fant fint ut hvordan man printern ut, og det ser veldig ryddig ut. det var det jeg var redd for. bare spør om du lurer på hvordan du setter opp før utskrift!

Lenke til kommentar

Totlandmoddelen? hvor lastes den nedifra? http://okforlaget.no/?artikkelid=309 ?

Vi har ikke lært å bruke denne modellen i undervisningen. Vi bruker Exel regneark:

660742.jpeg

og så går kontoene videre bortover med saldoen under hver konto..

Hadde vært fint om noen kunne lagt ut bilde av hvordan totland-modellen skal se ut ferdig utfylt? med saldobalnsen for Datahuset AS. Sliter litt nå...

Har økonomiforlagets bok. Er budsjettering i kap. 9?

takk for svar :)

er cirka slik min modell også ser ut. men den blir så laaaang:p skjønner virkelig ikke hvordan det skal gå om man skal printe.. men får vel spørre eksamensvakta da? om man kan få levere på minnepenn etc. synes totlandmodellen ser ekstremt vanskelig ut til å begynne å lære seg nå.. budsjett er vel kap 9 ja.

Vi har fått beskjed om å levere oppgaven elektronisk, altså på internett via fronter.

Jeg vurderte å skifte til totland-modellen fordi jeg vet at det var mange som strøyk/fikk redusert karakter på økonomi eksamen fordi de ikke brukte nyeste regne-modell (totland-modellen er fra nov. 08 om jeg ikke tar helt feil)..

Men jeg føler meg rimelig sikker på exel og har ingen problemer med å føre regnskap og bruke exel.

Håper virkelig ikke jeg blir trekt ned i karakter pga. jeg ikke bruker totland-modellen. Isåfall har jeg jo klagerett ;)

Men jeg forstår ikke hvordan dere får 142 950 som årsresutat. Er det noe i forbindelse med totland-modellen?

Endret av okonomi
Lenke til kommentar

Totlandmoddelen? hvor lastes den nedifra? http://okforlaget.no/?artikkelid=309 ?

Vi har ikke lært å bruke denne modellen i undervisningen. Vi bruker Exel regneark:

660742.jpeg

og så går kontoene videre bortover med saldoen under hver konto..

Hadde vært fint om noen kunne lagt ut bilde av hvordan totland-modellen skal se ut ferdig utfylt? med saldobalnsen for Datahuset AS. Sliter litt nå...

Har økonomiforlagets bok. Er budsjettering i kap. 9?

takk for svar :)

er cirka slik min modell også ser ut. men den blir så laaaang:p skjønner virkelig ikke hvordan det skal gå om man skal printe.. men får vel spørre eksamensvakta da? om man kan få levere på minnepenn etc. synes totlandmodellen ser ekstremt vanskelig ut til å begynne å lære seg nå.. budsjett er vel kap 9 ja.

Vi har fått beskjed om å levere oppgaven elektronisk, altså på internett via fronter.

Jeg vurderte å skifte til totland-modellen fordi jeg vet at det var mange som strøyk/fikk redusert karakter på økonomi eksamen fordi de ikke brukte nyeste regne-modell (totland-modellen er fra nov. 08 om jeg ikke tar helt feil)..

Men jeg føler meg rimelig sikker på exel og har ingen problemer med å føre regnskap og bruke exel.

Håper virkelig ikke jeg blir trekt ned i karakter pga. jeg ikke bruker totland-modellen. Isåfall har jeg jo klagerett ;)

Men jeg forstår ikke hvordan dere får 142 950 som årsresutat. Er det noe i forbindelse med totland-modellen?

Forstår ikke selv:S

15003 Haugen kurssenter, faktura 250 per 04.01.2010 96 000

15006 Bilhuset, faktura 255 per 18.01.2010 60 000

24002 Komplett AS, faktura 2055 per 08.01.2010 - 2 % 110 000

skal vi føre inn dette i tillegg til å føre inn

1500 - kundefordringer og 2400 - Leverandør gjeld?

EDIT: noe som vet hva som menes med 2 % ?

Endret av Pepsicola
Lenke til kommentar

du får tallet 142 950 ved å avslutte inntekts og kostnadskontoene til resultatkontoen. deretter tar du debet - kredit på resultatlinjen. jeg bruker jo excel, får samme tall:)

håper ikke, og synes det er merkelig, om de skal dømme ned og negativt om man bruker andre modeller. om man får samme resultat, har man gjort det riktig, og kanskje til og med gjort mer jobb. (dog skulle jeg ønske jeg hadde visst alt dette om totland tidligere...)

Lenke til kommentar

du får tallet 142 950 ved å avslutte inntekts og kostnadskontoene til resultatkontoen. deretter tar du debet - kredit på resultatlinjen. jeg bruker jo excel, får samme tall:)

håper ikke, og synes det er merkelig, om de skal dømme ned og negativt om man bruker andre modeller. om man får samme resultat, har man gjort det riktig, og kanskje til og med gjort mer jobb. (dog skulle jeg ønske jeg hadde visst alt dette om totland tidligere...)

Jeg bruker totland modellen fra dalefag som heter konter

bruker du også den ?

Lenke til kommentar

bruker du også den ?

nei, har laget en egen mal i excel. som ligner på hvordan de har satt opp regnskapet i økonomiforlagets bok

Endret av kg224
Lenke til kommentar

bruker du også den ?

nei, har laget en egen mal i excel. som ligner på hvordan de har satt opp regnskapet i økonomiforlagets bok

ok men du fikk også 142 950 eller?

Lenke til kommentar
takk :) du er til stor hjelp! men kan du si hvilke dato du skrev på fakturaene sliter med det og vet du hva som menes med 2 % :S:S:S ?

det er bare hyggelig det. men jeg er ikke til så stor hjelp videre, jeg skjønner ikke hvordan fakturaene skal føres, hvor de skal føres eller OM jeg skal føre de i regnskapet.

skal saldoliste kunder og saldoliste leverandører opprettes som egne kontoer, eller føres som bilag?

jeg lurer på om 2% betyr kontantrabatt, men er ikke sikker. jeg prøvde å få svar på det tidligere her på forumet uten hell :ermm:

Lenke til kommentar
takk :) du er til stor hjelp! men kan du si hvilke dato du skrev på fakturaene sliter med det og vet du hva som menes med 2 % :S:S:S ?

det er bare hyggelig det. men jeg er ikke til så stor hjelp videre, jeg skjønner ikke hvordan fakturaene skal føres, hvor de skal føres eller OM jeg skal føre de i regnskapet.

skal saldoliste kunder og saldoliste leverandører opprettes som egne kontoer, eller føres som bilag?

jeg lurer på om 2% betyr kontantrabatt, men er ikke sikker. jeg prøvde å få svar på det tidligere her på forumet uten hell :ermm:

i totlandsmodellen så føres det inn i kontoplan men vet ikke hva jeg skal gjøre videre vet ikke hvordan modellen din ser ut heller :S:S

Lenke til kommentar

har prøvd å føre det inn nå. virker som du ikke trenger bry deg med 2% enda, det er en rabatt medregnet i prisen på 110000 tror jeg. vent å se til imorgen, kanskje du skjønner mer da. jeg sliter med å finne ut hvor jeg skal motpostere på kundene.. jeg lot vær å føre inn saldo på 1500 og 2400, og førte tallene som bilag istedet.

men regner med det ordner seg imorgen når vi får mere info. en bør vel legge seg nå! lykke til imorgen:)

Lenke til kommentar

jaja, da var eksamen over, hvordan gikk det folkens?

Middels for min del føler jeg, fikk en jævla hodepine så jeg ville egentlig bare bli ferdig. Tor regnskapsanalysen gikk bra, regnskapsføringen gikk bra, men likviditetsbudsjettet gikk ikke så bra. Fikk en kraftig negativ likviditetsreserve. Hva fikk dere her?

Edit: Må le litt når jeg ser at det er mest aktivitet i tråden kl. 12 om kvelden, litt siste liten-panikk kanskje? Hvor er skjønnhetssøvnen folkens?

Printet dere ut forresten? Jeg fikk vite at det jeg bare kunne levere elektronisk

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Jeg printet ut, var vanskelig å levere elektronisk når ingen brukte sin egen PC.

Likviditetsbudsjettet var ganske dårlig ja, men spørsmålet er om du burde satt kredittiden for kunder til 15 dager - eller ikke. Det står jo "de ØNSKER" - i godt norsk betyr det de har planlagt å gjøre, dog ikke helt.

Om du satte til 30 dager, så fikk du et veldig negativt likviditetsbudsjett, om du satte til 15 dager var det fortsatt dårlig, men ikke fullt så.

Forresten, printet du ut omsetningsoppgave som oppgaveteksten ba om? Den ville jo vært helt tom, da vi kun fikk konto 2740. Omsetningsoppgaven henter tall fra 2710 og 2700. Jeg presiserte dette, og lurte på hvorfor de copy&pasta oppgaveteksten fra tidligere eksamen hvor omsetningsoppgaven ville fungert... Makan til tull.

Gikk kjempebra for min del, blir vel 6 eller 5.

Btw Hva førte du under årets skattekostnad?

Lenke til kommentar

Satte det til 15 ja, husker du sånn ca. hva du fikk sa du?

Kan ikke si jeg husker omsetningsoppgaven, så gjorde vel ikke det da. Årets skattekostnad husker jeg heller ikke, men gjorde det da iallefall. Revisjonsoppgaven syntes jeg også var noe tull, bare skrev litt av det som stod i boka.

Edit: Hva skrev du på oppgaven hvor man skulle forklare om kontoen 2500(?). Jeg skrev at de hadde betalt for me tidligere og fikk igjen på skatten. Hadde egentlig ikke peil. Burde satt meg mer inn i akkurat dette.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

9967 på sluttsum i alle fall. Juli måned var det vel snakk om -102 890? Likviditetsreserven ble satt til 70K. Altså 30K + 20% av 200k, som spesifisert i oppgaven, du husket det?

Jeg forklarte vel konto 2500 som: Ilignet skatt ble høyere enn forhåndsberegnet skatt, slik at bedriften måtte betale resterende beløp som restskatt - noe sånt. Dermed ville man få et debetbeløp på kontoen. Et kreditbeløp ville vel betydd at man har betalt for mye skatt, og derfor fikk tilbake.

Revisjonsoppgaven skrev jeg vel 1 1/2 sider på. Beskrev litt lovverk, litt etiske dilemma samt litt av revisors rolle.

Omsetningsoppgaven er altså når du printer ut, men du leverte elektronisk så da blir det unødvendig. Syns dog det er rart dere leverer elektronisk, da oppgaven sier du skal printe ut rapportene i henhold til lovverket. Om du leverer elektronisk får du ikke vist din kompetanse i rettslæredelen av faget.

Endret av shadowbeast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...