Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen våren 2010: Økonomistyring [SAM3033] (forberedelsesdag)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ønsker du å skalere i excel? Trodde Totland-modellen var tilpasset A4-utskrift fra før?

 

I word er det avhengig av hvilken versjon du har, men du velger det når du har trykket på print, og kommer til valg av printer og lignende. Der kan du skalere størrelsen. Men hvorfor skulle du ønske å skalere i word? Der er det i alle fall skalert til A4, da hele dokumentet er A4-størrelse.

 

Bare lurer ^^

Lenke til kommentar

Hah, vet ikke helt hva jeg driver med. Skulle av en eller annen grunn kopiere over fra Totland modellen over til word, da ble det litt stort. Henger også litt igjen i at jeg failet episk på tentamen på utskrift, det ble vel totalt en 15s. Brukte ikke Totland moddelen da.

Lenke til kommentar

Haha, må le litt... Da forstår jeg hvorfor du ønskte å skalere. Håper du husker å ta utskrift med Totland-modellen på eksamen. Det blir mye mer oversiktlig og enkelt da. Øvingen går bra?

 

Jeg ble nettopp helt ferdig. Regnet igjennom noe likviditets og resultatbudsjett nå. Har lest litt på revisjon, var ikke særlig mye å hente der. Jeg så litt på regnskapsanalyse, men det er ikke særlig vanskelig. Jeg har dog ikke orket å gjort noen regnskap, da det bare handler om å føre riktig tall på riktig konto og riktig side av kredit/debet. Det har jeg gjort mye før. :)

Lenke til kommentar

Skal huske på det på eksamen;)

 

Øvingen går bra for min del, føler egentlig at jeg har god kontroll. Regnskap og regnskapsanalyse er lett, har med ett par oppgaver jeg har gjort før som jeg bare kan se på hvis jeg står fast på noen føringer. Får vel ta en større budsjettoppgave før jeg tar kvelden. Det blir digg å være ferdig med eksamen i morgen, selvom det neppe blir før halv tre tiden. Flere som har ekstra tid pga. f.eks. pollenallergi? Kjempepraktisk :D

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et problem! og trenger desperat hjelp.

Jeg er en av de som har brukt vanlig regneark i excel, og det virker som det vil ta alt for mye tid. Derfor lastet jeg ned totlandmodellen, men problemet er at jeg ikke har debet og kredit under bruttobeløp, slik som jeg så på et av bildene på forrige side.

Hvordan får jeg opp dette? Jeg har dog en debetkonto og kreditkonto, men kreditkontoen går det ikke an å skrive til. "diagrammet eller cellen du prøver å skrive til er beskyttet"

HJELP! :p

 

edit: evt. kan noen kanskje laste opp deres modell? ikke ferdig utregnet selvfølgelig, men selve modellen :)

Endret av Xtaze
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et problem! og trenger desperat hjelp.

Jeg er en av de som har brukt vanlig regneark i excel, og det virker som det vil ta alt for mye tid. Derfor lastet jeg ned totlandmodellen, men problemet er at jeg ikke har debet og kredit under bruttobeløp, slik som jeg så på et av bildene på forrige side.

Hvordan får jeg opp dette? Jeg har dog en debetkonto og kreditkonto, men kreditkontoen går det ikke an å skrive til. "diagrammet eller cellen du prøver å skrive til er beskyttet"

HJELP! :p

 

edit: evt. kan noen kanskje laste opp deres modell? ikke ferdig utregnet selvfølgelig, men selve modellen :)

 

Du må trykke på alternativer og aktivere makroer slik at du kan skrive i cellene. jeg har brukt regnskap1.xls

Lenke til kommentar

skal også ha eksamen imorgen... jeg har aldri hatt undervisning i dette faget og har meldt meg opp som privatist. har ALDRI hørt om totlandmodellen før, bare lest i boka og har leget min egen mal i excel. og nå begynner jeg å kaldsvette her, trodde vi skulle levere oppgaven elektronisk. får man ikke ha med egen pc på eksamen? iiik. jeg klarer ikke å lære meg ny modell på noen timer, og det føles ut som alt jeg har øvd på er feil.

hvor får dere tallet 142950 fra?

Lenke til kommentar

skal også ha eksamen imorgen... jeg har aldri hatt undervisning i dette faget og har meldt meg opp som privatist. har ALDRI hørt om totlandmodellen før, bare lest i boka og har leget min egen mal i excel. og nå begynner jeg å kaldsvette her, trodde vi skulle levere oppgaven elektronisk. får man ikke ha med egen pc på eksamen? iiik. jeg klarer ikke å lære meg ny modell på noen timer, og det føles ut som alt jeg har øvd på er feil.

hvor får dere tallet 142950 fra?

Jeg er rimelig sikker på at du kan bruke din egen mal i excel, jeg hadde heller ikke hørt om totlandmodellen før noen dager siden.. Det eneste er at totlandmodellen har så mye automatikk at det er mye lettere enn å gjøre det selv i excel, det har jeg hørt ihvertfall.

Endret av Xtaze
Lenke til kommentar

HJELP MEG!

 

På konto 2500 står det 15.000 kr. Hva betyr dette? Er dette penger selskapet skylder eller har til gode? Når man skal føre dette her skal man da legge til 15.000 til den beregnete skatten?

 

VÆR SÅ SNILL SVAR; sliter her jeg sitter. :dontgetit:

 

Det betyr at selskapet beregnet 15000 for lite i skatt sist år. Derfor må det legges til 15000 i årets skatteberegning....

Lenke til kommentar

ok.. det gjør jo forsåvidt ikke noe om jeg må bruke litt lenger tid, men er redd for at det skal bli for uoversiktlig.

den blir jo ekstremt lang, så da må jeg spørre; veit noen hvordan jeg da skal få printa det ut i excel? må jeg dele den opp, skalere ned, eller hva?

 

jeg skjønner lite her. på blandt annet saldoliste leverandør står det: Komplett AS, faktura 2055 per 08.01.2010 - 2 % = 110 000. Er dette beløpet (110000) medregnet rabatten på 2%? eller betyr det at jeg skal finne rabatten. Og betyr 2%'en at det er kontantrabatt?

 

veet at dette kanskje virker som dumme spørsmål men jeg er helt rådvill. er vanskelig å lese og forstå når jeg ikke har noen å spørre:s

Lenke til kommentar

Hva er feil her? haha, jeg har ikke peiling på denne totland modellen! Det skal jo bli rødt og - det jeg skriver på kredit! sånn som på bildene side2 :p

+ på konto nr. 5 der det står 1500 kundefordringer, der skal det egentlig utdypes til 15003 og 15006, men dette går ikke heller! da jeg skriver inn 15003 som kontonr, så skal jeg skrive inn haugen kurssenter --> Diagrammet eller cellen du vil skrive til er beskyttet! Nå begynner jeg å bli stressa... HJELP

 

http://bildr.no/view/660707

Endret av Xtaze
Lenke til kommentar

Totlandmoddelen? hvor lastes den nedifra? http://okforlaget.no/?artikkelid=309 ?

Vi har ikke lært å bruke denne modellen i undervisningen. Vi bruker Exel regneark:

660742.jpeg

 

og så går kontoene videre bortover med saldoen under hver konto..

Hadde vært fint om noen kunne lagt ut bilde av hvordan totland-modellen skal se ut ferdig utfylt? med saldobalnsen for Datahuset AS. Sliter litt nå...

 

Har økonomiforlagets bok. Er budsjettering i kap. 9?

 

takk for svar :)

Endret av okonomi
Lenke til kommentar

Totlandmoddelen? hvor lastes den nedifra? http://okforlaget.no/?artikkelid=309 ?

Vi har ikke lært å bruke denne modellen i undervisningen. Vi bruker Exel regneark:

660742.jpeg

 

og så går kontoene videre bortover med saldoen under hver konto..

Hadde vært fint om noen kunne lagt ut bilde av hvordan totland-modellen skal se ut ferdig utfylt? med saldobalnsen for Datahuset AS. Sliter litt nå...

 

Har økonomiforlagets bok. Er budsjettering i kap. 9?

 

takk for svar :)

 

er cirka slik min modell også ser ut. men den blir så laaaang:p skjønner virkelig ikke hvordan det skal gå om man skal printe.. men får vel spørre eksamensvakta da? om man kan få levere på minnepenn etc. synes totlandmodellen ser ekstremt vanskelig ut til å begynne å lære seg nå.. budsjett er vel kap 9 ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...