Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen våren 2010: Økonomistyring [SAM3033] (forberedelsesdag)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men stusser også på fakturaene fra 2010, disse er jo nevnt i saldobalansen i 2009. Noen andre som stusser på det ?

Setter stor pris på litt tips ettersom jeg er ute etter en god karakter=)

Lykke til alle sammen!

Det betyr bare at kjøpet er skjedd i 2009, mens betalingen ikke finner sted før i januar 2010. Vanligvis skjer jo varekjøp per 30 dager...

ja, men jeg mener det er mest korrekt å registrere når betalingen skjer, ikke handelen, eller faktura kommer. Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar

Ordinert årsresultat: 142 950. Ser du har 7 000 ekstra, føringen med dette er "Annen rentekostnad 8150". Fordi driftsresultatet (det er uten finans- og rentekostnad/inntekt) er nemlig 149 950. Trolig har du hoppet over denne? Jeg er ganske sikker på at forberedelsen min er korrekt, da jeg la sammen alle tallene og fikk samme som på forberedelsesarket.

Er enig med Zarfax ang å skrive ut. Du skal også vise til at du forstår hvilke utskrifter de ber om. Jeg ville nok derfor skrevet kommentarer til regnskapet i word, da det vanskelig lar seg gjøre i et excel-dokument, eller?

Jeg la også merke til kundefordringene og levrandørgjelden. Det kan jo bety at man skal gjøre minimum del 1 og 2 av regnskapsføring for januar. Kanskje er oppgaven såpass stor at man avslutter for 2009 (desember), og så åpner, registrerer og avslutter for januar i tillegg. Men virker vel som mye arbeid? Da er i så fall de resterende oppgaver av mindre størrelse. Sensor får jo veiledning i hvor mye hver oppgave teller. Vanskelig å si.

Uansett, når det står "per 08.01.2010 - 2%", så betyr det at regningen forfaller den 8 januar og har blitt gitt 2% rabatt.

Kundefordringer og levrandørgjeld skal du ikke føre opp på saldobalansen innenfor de kontoer, men du skal istedenfor føre opp: "31.12.09 - 24002 - 110 000", altså en for hver av levrandørene. 24002 er kontonret til komplett AS i oppgaven.

Lenke til kommentar

ja, men jeg mener det er mest korrekt å registrere når betalingen skjer, ikke handelen, eller faktura kommer. Hva tenker dere om dette?

Ja, du fører et bilag når du registrer fakturaen. Som da føres inn på konto for levrandør eller kunde, og motsatt konto med varesalg/varekjøp. Ved varekjøp har du avg.pliktig og avg.fri.

Så vil du senere føre en *betaling* av faktura. Denne vil da føres senere, avhengig av hvor lang *kredittid* du har hos levrandør eller for kunde. Da fører man på motsatt enden av levrandør/kunde og med bankinnskudd eller kontant, avhengig av hvordan man betaler/får betalingen.

Om en kunde altså betaler deg 500kr over bank for varer, så vil du føre kundenr 24001 "Jens AS" på kredit, og 1920 (på Konter-modellen) "bankinnskudd" med 500kr på begge sider.

Når det gjelder årsresultatet ditt så har du åpenbart gjort noen feil. Det er kun konto "1500 Kundefordringer" og konto "2400 Leverandørgjeld" som *ikke* skal føres. Derimot skal du føre, "15003 Haugen kurssenter, faktura 250 per 04.01.2010 96 000", og de resterende der + levrandører.

Du får bare undersøke at du har skrevet alle tall riktig, og ført de på rett siden av kredit/debet

---

Zarfax: Periodisering er når noe betales på forhånd f.eks., eller en endring i varebeholdningen. Endring i forskuddsbetalt husleie er en av periodiseringensbilagene man kan få. Kan være din bok bruker noe annen terminologi/begrep.

Har du funnet noen stikkord angående revisoroppgaven? Eller de resterende...?

Lenke til kommentar

Ja, du fører et bilag når du registrer fakturaen. Som da føres inn på konto for levrandør eller kunde, og motsatt konto med varesalg/varekjøp. Ved varekjøp har du avg.pliktig og avg.fri.

Så vil du senere føre en *betaling* av faktura. Denne vil da føres senere, avhengig av hvor lang *kredittid* du har hos levrandør eller for kunde. Da fører man på motsatt enden av levrandør/kunde og med bankinnskudd eller kontant, avhengig av hvordan man betaler/får betalingen.

Om en kunde altså betaler deg 500kr over bank for varer, så vil du føre kundenr 24001 "Jens AS" på kredit, og 1920 (på Konter-modellen) "bankinnskudd" med 500kr på begge sider.

Når det gjelder årsresultatet ditt så har du åpenbart gjort noen feil. Det er kun konto "1500 Kundefordringer" og konto "2400 Leverandørgjeld" som *ikke* skal føres. Derimot skal du føre, "15003 Haugen kurssenter, faktura 250 per 04.01.2010 96 000", og de resterende der + levrandører.

Du får bare undersøke at du har skrevet alle tall riktig, og ført de på rett siden av kredit/debet

---

Zarfax: Periodisering er når noe betales på forhånd f.eks., eller en endring i varebeholdningen. Endring i forskuddsbetalt husleie er en av periodiseringensbilagene man kan få. Kan være din bok bruker noe annen terminologi/begrep.

Har du funnet noen stikkord angående revisoroppgaven? Eller de resterende...?

Jeg har registrert kontoene 15003, 15006 og 24002 fremfor 1500 og 2400. Og har ført som forberedelsen viser og fått lik sum på kredit og debet. Men allikevell ender jeg opp med -1094560 i årsresultat.

Ettersom dette på en måte er IB har jeg ikke motpostert, men gjort akkurat d samma som i forberedelsen, er det det som er feil? Men det er ikke så mange kolonner i modellen heller...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvilken modell du bruker, eller hvordan du har ført. Klarer du å ta et screenshot av det og laste opp på www.bildr.no ? Da kan man i så fall forsøke å hjelpe deg bedre.

Ikke meningen å ta av tiden deres. Har lastet opp to bilder nå. Fint om du gidder å ta en kikk. Tusen takk for svar.

Endret av Jente21
Lenke til kommentar

Er et greit fag for min del også, har ikke noen store huller i kunnskapen. Er litt rart å være den eneste, men jeg har opplevd det selv. Heldigvis da så er du den eneste som trenger å spørre læreren om assistanse.

Jeg antar du kjenner til kalkyleoppgaven i V09 (http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V09/SAM3033_Okonomistyring_E_V09.pdf). Jeg lurer litt på hvordan du har løst denne. Jeg har ingen slike oppgaver eller teori om hvordan de løses i boken min. Problemet for meg er: Det er snakk om å fastsette prisen på et produkt som servicebedriften tilbyr. Det blir sagt ingenting om hvor lang tid en klipp&vask tar. Det er vel dessuten vanskelig å regne ut hvilken prosent indirekte kostnader blir? Indirekte kostnader/varekostnaden blir jo et hinsides prosenttall. Har du forresten gjort H09 og V09-eksamenen, og har svaret ditt lagret på PC hjemme?

Forberedelsesdelen blir gitt 24 timer i forveien ja. Så den kommer på udir sine hjemmesider i morgen tidlig, og du kan vel hente en kopi på skolen din. Jeg bare tenkte å opprette tråden litt tidligere...

For øvrig tror jeg vi kan forvente en miljøoppgave eller lignende. Da de to foregående eksamener har tatt for seg rammevilkår, samt foretaksformer. Er selvsagt også litt annet teori som er aktuelt for den siste oppgaven. Ser jo ut som greia er slik: Regnskap, nøkkeltallanalyse, en form for budsjett og en teorioppgave. I tillegg til kalkyle som ble gitt på V09, men ikke H09.

Endret av Jente21
Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig usikker på den revisjonsoppgaven. Har gjort ett par oppgaver på budsjettering og regnskap nå, men aner ikke hva revisjons oppgaven kan handle om. Føler derfor at jeg ikke får gjort så mye. Har jo lest litt om hva en revisor gjør bl.a. Vil dog tro at det blir en mindre oppgave om dette siden det er teoretisk og er ett lite læreplanmål.

Som du sier så virker det som at det er litt få oppgaver, iallefall med tanke på at det virker som at mye av regnskapet er ført allerede og at en revisjons oppgave trolig er relativt liten. Har dere noen bra kilder for nøkkeltall inenn databransjen? Får sikkert noe tall på eksamen, men det hadde vært greit å ha litt i bakhånd.;)Får se litt på SSB nå, men det er ikke akkurat lett å finne frem spør du meg.

Edit: Jente21 linken funker ikke.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Jeg bruker den akkurat samme modellen.

Du må gjerne sende en lenke til bildet på bildr.no

Slik som www.bildr.no/mittbildeherblabla/blabla.jpg :p

Ellers blir det vanskelig å se hvor du har ført feil.

Edit: Etter du laster opp bildet får du nemlig en lenke som du kan gi til andre. Process.php som du gav oss nå er lenken til å laste opp bilder selv.

Zarfax: Revisoroppgaven blir nok ren teoretisk, og ingen utregninger. Er ikke slik at man skal kunne kunnskap på nivå med mastergrad i økonomi. Mer interessant hvilken type regnskap- og budsjettoppgave vi får! :)

Endret av shadowbeast
Lenke til kommentar

Det du har glemt er å fjerne MVA-kode når du fører saldobalanse. Den skal kun være der når du fører aktuelle bilag. De betalte jo MVA når de solgte varene for lenge siden, kan ikke betale ny MVA når de fører dem opp på saldobalanse.

Ellers ser du ut til å ha gjort alt riktig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...