shadowbeast Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hei, Tenkte jeg skulle opprette en tråd for dette emnet. Er for oss som skal ha skriftlig eksamen i faget Økonomistyring, med fagkode SAM3033, våren 2010. Det vil altså si den kommende eksamen som er 4 juni. Antar dere som har blitt trukket i faget til nå har fått vite det. Forberedelsesdelen vil bli utgitt i morgen, og finnes da på udir sine nettsider. Jeg kommer til å legge ut en lenke på forumet. Tråden er for å spekulere i hvilken type oppgaver vi får, hvilke bilag som kommer på regnskapet og så videre. Aller først kan jeg jo spørre om det er noen her på forumet som har blitt trekt i dette faget? Er det noen som gruer/gleder seg? Er det noen her som har jobbet med de gamle eksamener? De fra høsten og våren 2009 altså? Hadde vært fint om noen også satt med fasit/svaret til disse... Eller om du bare er veldig flink i faget. Er en oppgave jeg stusser litt på. Mvh, Kristian Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hei du! Jeg er også trukket ut i økonomistyring eksamen. For min del er dette helt greit ettersom det er ett av mine bedre fag. Hadde dødd hvis jeg hadde kommet opp i R1. Det er for såvidt litt spesiellt fordi jeg er den eneste på hele skolen som er trukket opp i økonomistyring. Har også jobbet litt med de gamle eksamenene, men har neppe en fasit, for å si det sånn! Men var det ikke egentlig sånn at forberedelsesdelen skulle bli gitt 24 timer i forveien? Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Er et greit fag for min del også, har ikke noen store huller i kunnskapen. Er litt rart å være den eneste, men jeg har opplevd det selv. Heldigvis da så er du den eneste som trenger å spørre læreren om assistanse. Jeg antar du kjenner til kalkyleoppgaven i V09 (http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V09/SAM3033_Okonomistyring_E_V09.pdf). Jeg lurer litt på hvordan du har løst denne. Jeg har ingen slike oppgaver eller teori om hvordan de løses i boken min. Problemet for meg er: Det er snakk om å fastsette prisen på et produkt som servicebedriften tilbyr. Det blir sagt ingenting om hvor lang tid en klipp&vask tar. Det er vel dessuten vanskelig å regne ut hvilken prosent indirekte kostnader blir? Indirekte kostnader/varekostnaden blir jo et hinsides prosenttall. Har du forresten gjort H09 og V09-eksamenen, og har svaret ditt lagret på PC hjemme? Forberedelsesdelen blir gitt 24 timer i forveien ja. Så den kommer på udir sine hjemmesider i morgen tidlig, og du kan vel hente en kopi på skolen din. Jeg bare tenkte å opprette tråden litt tidligere... For øvrig tror jeg vi kan forvente en miljøoppgave eller lignende. Da de to foregående eksamener har tatt for seg rammevilkår, samt foretaksformer. Er selvsagt også litt annet teori som er aktuelt for den siste oppgaven. Ser jo ut som greia er slik: Regnskap, nøkkeltallanalyse, en form for budsjett og en teorioppgave. I tillegg til kalkyle som ble gitt på V09, men ikke H09. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Har ikke selv gjort oppgaven om produktkalkyler, men har ett løsningsforslag liggende. Hvor skal jeg evt. laste opp? Endret 2. juni 2010 av Zarfax Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Hmm, du kan vel laste opp på rapidshare eller lignende sider? Evt om du har en hjemmesideadresse? Om du ikke får det til så kan du bare sende meg PM på forumet med mailadressen din, så adder jeg deg... Så kan du sende der. Skulle gjerne hatt det i dag om mulig Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2010/Forberedelse%203.%20juni/SAM3033_okonomistyring_F_V10.pdf Her er forberedelsesdelen for dere som ikke har hentet den på skolen eller lignende. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Takk Edit: Nice! Regnskapsanalyse! Virker ikke som det er en miljøoppgave, men hva er revisjon? Har du økonomifolagets bok? Må sette meg litt inn i det med aksjeselskap, har ikke drevet noe særlig med dette før. Noe spesiellt å huske på? Endret 3. juni 2010 av Zarfax Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg har nok boken fra Dalefag. Forresten det løsningsforslagt på V09 oppgave 1 som du sendte meg: Hvem har laget det? Er det ikke gjort en feil på siste to bilag? Avsatt utbytte er blitt 25 000, og ikke 25% som oppgaveteksten sier. Dermed blir også overført egenkapital feil. Ellers er jo skattekostnaden 14 700 riktig så vidt jeg ser. I et A/S så blir jo skatt alltid 28% av resultatet. Det er jo voldsomt mange feil i fasitten til boken min f.eks... Blir skremt egentlig. Ble nok ingen miljøoppgave denne gangen heller - haha. Næringsdrivende som er regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2 (1) skal påse at årsregnskapet revidieres av en registrert revisor eller statsautorisert revisor i samsvar med § 2-2 (revisjonsplikt) når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov. Det handler rett og slett om en person med 5-årig mastergrad i økonomi (f.eks. fra NHH) som samtidig har fått autorisasjon til å være revisor, så vidt jeg husker. Står nok bedre forklart i boka. Jeg vil anta du kanskje må gjøre rede for hvilke regler som gjelder for han, hvilke bedriftr som har revisjonsplikt... Kanskje snakke om etiske dilemma for en revisor? Hvilke plikter han har? Hvilken rolle han har i bedriften / samfunnet? Noe sånt. Det som slår meg er at det er kun 4 oppgaver i år. Jeg kan fortelle deg såpass: Du vil nok på oppgave 1: Få en gjennomgående regnskapsoppgave. Kan være du blir spurt om å gjøre utregninger som å vise til endring i egenkapitalen o.l. Oppgave 2: Analyser nøkkeltallene for bedriften. Mest sannsynlig blir du foret disse tallene fra tidligere regnskapsår de har hatt. Oppgave 3: En slags budsjettoppgave. Lurer på om det kan bli et likviditetsbudsjett, om de ønsker å gjøre det litt tricky. Like greit å lese på alle 3 budsjettypene. Tvilsomt på at det blir budsjettkontroll, da det er et annet læreplanmål. Oppgave 4: Den forklarte jeg i forrige avsnitt Hva mener du? Lenke til kommentar
Anonymanonym Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) . Endret 27. juni 2014 av Anonymanonym Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Læreren min som har laget løsningsforslaget, slik jeg ser det tror jeg du har rett ja, det er jo 25% ikke 25000 som skulle blitt satt av til utbytte. Boka vår vrimler også av feil, står f.eks. at bruttofortjenesten regnes i prosent av varekostnad. Har en retteliste som jeg må se på hele tiden:/ Virker som at du har litt peil på dette iallefall, hvilken karakter satser du på? Blir greit å slippe produktkalkyler iallefall, har ikke hatt om dette på mange måneder for min del. Kan det ikke spesiellt godt heller. Oppgave 1 og 2 tror jeg skal gå greit, går ganske greit med den modellen jeg bruker. Hva bruker du for å føre regnskap? Budsjett har jeg ikke helt kontroll på, det gikk rimelig dårlig på dette punktet på tentamen, failet litt på bl.a. hvor man skal ha med mva. Har ett eget kapittel om revisjon i boka ser jeg nå, men har ikke sett på det enda. Edit: Leif Endret 3. juni 2010 av Zarfax Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg går selvfølgelig for en sekser om mulig. Kan vel havne på en femmer om jeg gjør en blunder, og fører inn feil kontonr eller tall. Teorioppgaven er jo også en potensiell fare, alt avhengig av hvilke krav sensor setter. Men skal forsøke å kvalitetssikre. Har fått seks på alle andre eksamen i alle fall. Jeg bruker modellen av John Totland, med andre ord den samme som deg. Ser det av løsningsforslaget. Synd læreren din ikke lagde det for flere oppgaver, men var uansett greit å se at jeg hadde rett på oppgaven. Hos meg heter den konter, men det er bare dalefag som har gjort om navnet. Totland har jo hjemmeside, der heter den bare 'regnskap.xls'. Jeg antar du driver å gjør forberedelsen til oppgave 1 nå? Jeg synes det var voldsomt mange føringer på saldobalanse. Kan det være vi får sluttføring/avslutning av regnskapet for året? Da altså mange interne bilag i slutten av mnd? Husker å ha gjort noen slike oppgaver i boka. Jeg ser vi får 3 bilag med avskrivning av inventar, men det er jo en enkel føring. Dere/du burde også se på periodisering. Kan se ut som du vil få en føring med beholdningsendring og en med rentekostnad. Har du ført ferdig en konter med alle innførte saldobalanse enda? Gjorde nettopp ferdig min. Viktig å dobbeltsjekke at du har ført riktige tall. Er lett å plutselig skrive 115000 framfor 15000. Jeg lurer litt på hvorfor det står "Bilag 500" i forberedelsesdelen. En saldobalanse skal jo ikke føres med bilagsnr. Det må vel bare bety at første bilag på eksamen er 500. Du fører interne bilag med nr, ja? Slik som "31.12.2009 - 500 - endret rentekostnad"? Da selvsagt i modellen Lenke til kommentar
chrisso92 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Noen som har funnet bransjetallene for en slik bedrift ? legg inn link Lenke til kommentar
okonomi Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Hei. Jeg er også trekt ut i økonomistyringeksamen. Jeg lurer på om det er noen andre som stusser på at det IKKE er oppgitt konto 2700 utgående mva. og 2710 inngående mva. i forberedelses delen? Det er kun oppgitt konto 2740 oppgjørskonto mva. Læreren vår hadde ingen forklaring på dette heller Endret 3. juni 2010 av okonomi Lenke til kommentar
mae87 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei, Er det noen som vet hvilken ferdigmodell de bruker på eksamen? Jeg har meldt medg opp som privatist og leser hjemme, og kjenner jeg mangler litt informasjon om hvordan eksamen foregår. Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Flott at det kommer flere til tråden. Har egentlig ingen spesiell forklaring hvorfor det kun er oppgitt konto 2740. Av loven vet vi at mva-avgiften for termin 5 betales den 10. desember. Dermed er det lite sannsynlig at du skal betale denne, da termin 6 betales den 10. februar. Om jeg får rett, så skal du avslutte regnskapet. Dermed vil du ikke ha behov for å vite konto 2700 og 2710. Du trenger kun å vite om du er skyldig mva, eller om du har mva til gode. Siden det er oppført på kreditsiden så er nok selskapet skyldig 55 400 i mva. Tipper med andre ord at man ikke vil få en regnskapsoppgave like de to som er gitt på foregående eksamener. Datahuset AS driver 'engroshandel med datamaskiner, tilleggsutstyr til datamaskiner samt programvare '. Om du søker litt på SSB så finner du nøkkeltall for bransjen. Lenke til kommentar
shadowbeast Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Mae87: På privatisteksamen vil du kunne ta bruke den/de modellene du selv ønsker. Det er en fordel om du har minnepenn hvor du kan ta med modellen/forberedelsesdelen. Du skal tross alt føre inn saldobalanse i oppgave 1 på forhånd (sparer deg litt tid). Kan være de har modeller innlagt på PCene i eksamenslokalet, men av en eller annen grunn så tviler jeg. Hvilken bok har du valgt å kjøpe? Om du går inn på nettsidene til forlaget så finner du modeller der. Eksamen foregår på helt vanlig måte. Du har lov til å ta med alt av hjelpemidler, unntatt ting til kommunikasjon. Det betyr at mobiltelefoner, minnepenner med trådløst nettverk osv utgår. Om du har med en mobiltelefon vil du måtte slå denne av og legge den synlig evt hos en eksamensvakt. Du burde med andre ord ta med læreboken din, og eventuelle kilder/tekst du føler er relevant. Lenke til kommentar
Jente21 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei! Jeg tar faget som privatist og har brukt boken økonomistyring av Bengt E. Olsen. Er ikke helt fornøyd med boken, men satser på at det skal gå bra i morgen. Har noen spørsmål jeg gjerne ønsker svar på. Skal besvarelsen leveres elektronisk eller skal den skrives ut, eller det valgfritt? Har valgt å gå for modellene som ligger på nettsiden til boken, men er usikker på noe. Er litt usikker på mva en, men det blir nok lettere å se i morgen når vi vet hva de vil frem til. Men stusser også på fakturaene fra 2010, disse er jo nevnt i saldobalansen i 2009. Noen andre som stusser på det ? Også lurer jeg på hvordan prosedyrer dere har til komentering av regnskap/balanse etc. Det er mye av det jeg poster jeg har lyst til og kommentere, hvordan pleier dere å løse dette? Kommentere i word f.eks? Setter stor pris på litt tips ettersom jeg er ute etter en god karakter=) Lykke til alle sammen! Lenke til kommentar
Pellex Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei! Skal også ha denne eksamen i morgen. Det jeg stusset litt på var at vi ikke hadde konto for avsatt utbytte, noe som er vanlig i et AS. Jeg ser for meg at vi kommer til å få i oppgave å avslutte regnskapet med avskrivninger, endringer osv. Etter det regner jeg med at vi skal sette opp inngående balanse og videre føre posteringer for første termin 2010. Hva tror dere om det? Lenke til kommentar
Pellex Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Men stusser også på fakturaene fra 2010, disse er jo nevnt i saldobalansen i 2009. Noen andre som stusser på det ? Setter stor pris på litt tips ettersom jeg er ute etter en god karakter=) Lykke til alle sammen! Det betyr bare at kjøpet er skjedd i 2009, mens betalingen ikke finner sted før i januar 2010. Vanligvis skjer jo varekjøp per 30 dager... Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Var å trente så fikk ikke svart før nå. Enig i at det var veldig mange føringer i saldobalansen, dette kommenterte også læreren min. Dette kan nok som du sier tyde på mange sluttføringer som bl.a. avskrivninger. Det foreløpige årsresultatet mitt er 149 250, hva fikk dere her? Hva er periodisering forresten? Har ikke hørt det uttrykket før. Ang. utskrift så har jeg forstådt det slik at det er ett læreplanmål i digital kompetanse, og hvis du ikke skriver ut vil det altså si at du ikke vet hvordan man gjør det og det vil kunne trekke ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå