Meh. Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Hei! Jeg holder på med å bygge et PC-kabinett av MDF, og i den anledning skal jeg lyse opp føttene jeg skal lage. Føttene skal se ca. slik ut: Jeg vurderer å bruke en (eller flere) transistorer for å få disse lysdiodene til å blinke i takt med lyden/musikken fra PC-en. Jeg har gjort noe lignende tidligere, men nå trenger jeg nye transistorer, og lurer på om noen her gidder å hjelpe meg. Hvilke transistor(er) burde jeg velge? Endret 2. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg kan starte med si det at den mest vanlige transistoren er NPN transistoren, evt PNP transistoren. Her ser du forskjellen på bildet under. En transistor fugerer som en vannkran som åpner og lukker seg. Mange transistorer trenger 0.6v inn på basen for å begynne å lede fra collector til emitter, og jo mer spenning den får, jo bedre leder den. Altså ved 0.6v leder den litt, mens på feks 1.0v leder den mye bedre. Her har du en genial guide som viser deg akkurat hvordan du kan koble opp føttene på kabinettet ditt: http://www.thebestcasescenario.com/forum/showthread.php?t=17055 Håper det hjelper deg litt på vei Endret 2. juni 2010 av HansiFansi Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Så jeg skal med andre ord bruke en PNP i og med at spenningen fra 3,5mm jacken er mye lavere enn den som skal gå til diodene? Eller har jeg misforstått? Som du kanskje husker laget jeg jo en lignende greie i arbeidsloggen, men da bare prøvde jeg et par transistorer jeg hadde liggende Men er det ikke andre forskjeller på forskjellige typer PNP? Endret 2. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Tenk deg at du må ha spenning fra minijacken inn på basis, 3/12 -v på collector og dioden(e) på emitter Prøv det med di transistorene du har Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg tror ikke jeg har flere transistorer til overs, men jeg kan jo alltids ta en prat med data og elektronikk læreren Endret 2. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg tror ikke jeg har flere transistorer til overs, men jeg kan jo alltids ta en prat med data og elektronikk læreren Det er en god idè Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Men tror du jeg vil greie meg med en transistor som "styrer" alle lysdiodene? Jeg vurderer å ha to slik at jeg kan ha de venstre føttene til å blinke i takt med lyden på venstre høyttaler, og få høyre lyd på høyre fot osv... Endret 2. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 tjaa.. det kommer litt ann på om du bruker "små eller store" transistorer.. De store tåler mer enn de små.. Spørr læreren din så kan han sikket finne den som passer best til deg Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Den er grei! Tusen takk for hjelpen! EDIT: Er det bare meg eller er det litt sjukt at det var to sider i denne tråden før noen hadde svart? Endret 2. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå