Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen spørsmål angående panel:

Har en stue med kjøkken i leiligheten som måler 4.6 x 3.07 meter (14kvm) og jeg lurte på om hvor mye det ville kostet for hvit panel vegg her? Ser at det står på byggmax her at det er 109kr kvadratmeter? Vil de da si 109*14 for totalpris?

Så lurte jeg på hvordan man eventuelt legger det? Er allerede tapetsert vegg der og lister både oppe og nede. Vil det være lettest å bare rive listene, kjøpe nye og skyte opp panel med en spiker oppe og nede der listen vil komme for å dekke til? Vil det være nok for å få det til å henge? Eventuelt bare lim rett på gammel vegg ? hehe

Eventuelt pris på fine greie lister? Og grei måte å montere? Ønsker helst ikke å male da.. Hvit MDF har jeg hørt er saken jeg må lete etter :p

Edit: Hvordan ville dere fikset overgang fra hvit til mahogny ? Gulvet vårt ser lignende ut som bildet under. Og nå er overgangen med en mahogny list nede til en kremfarget hvit. Vi ønsker eggehvit panel.

image008.jpg

Endret av ziller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har noen spørsmål angående panel:

Har en stue med kjøkken i leiligheten som måler 4.6 x 3.07 meter (14kvm) og jeg lurte på om hvor mye det ville kostet for hvit panel vegg her? Ser at det står på byggmax her at det er 109kr kvadratmeter? Vil de da si 109*14 for totalpris?

Så lurte jeg på hvordan man eventuelt legger det? Er allerede tapetsert vegg der og lister både oppe og nede. Vil det være lettest å bare rive listene, kjøpe nye og skyte opp panel med en spiker oppe og nede der listen vil komme for å dekke til? Vil det være nok for å få det til å henge?

Eventuelt pris på fine greie lister? Og grei måte å montere? Ønsker helst ikke å male da.. Hvit MDF har jeg hørt er saken jeg må lete etter :p

Platene er 240cm høye og 60cm brede. Se heller på hva hver plate koster og regn ut hvor mange du trenger.

Platene er veldig greie å montere, ta ned lister og skyt spiker oppe og nede, samt i fjæra på platene. På den ene siden av hver plate er det en tapp(fjæra) som går langs hele høyden på plata, denne spikrer du i veggen, så skyver du neste plate som har en fordypning(nota) i seg inn på den første plata. Akkurat som å legge klik laminat :)

Det er viktig at du får skruene i fjæra helt inn, hvis ikke kan det bli vanskelig å skyve på plass neste plate.

Når du så setter opp lister igjen vil veggen være helt perfekt og man vil ikke se en eneste spiker :)

Når det kommer til taklister så ville jeg gått for gulvlister her og. Hulkil lister er kronglete og vanskelig dersom du ikke har gjort det før. Evt så får du en snekker til å ta det slik at du slipper å bruke altfor mye tid og penger på listverk.

Jeg kjøper alltid ferdigmalte lister, den tiden du bruker på å male dem, koster mer enn det prisdifferansen blir. I tillegg må du ha maling og pensler som også koster litt.

Du får pusse opp alt uten å male en eneste ting, det er herlig!

Edit: Ser jeg skriver både spikring og skruing her... Jeg pleier som regel å skru alt sammen, men det går fint å spikre alt også.

Er noen av veggene yttervegger? Litt skummelt å feste platene rett på det gamle dersom du perforerer dampsperra...

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Det er to stk som er uttervegg, er da allerede skrudd i dem da jeg kjøpte leiligheten. Er fra 1950 huset og er renovert som han kallte det i 2002. Det er treplanker som vegg nå. Så vet ikke hvordan jeg ser om det er "damsperre"? Jeg er helt grønn på slike ting. Det jeg kan mest er data ! Og der er det ganske enkelt hehe.

Angående lister tenkte jeg bare sånne vinkler som man skyter en tynn spiker i. Er det som er fra før sånne med vinkel som runder av overgangen. På gulv er det bare sånne med flat bunn under som er lagt inntil veggen og da matcher gulvfargen.

Tror det må tenktes på.. Vi har nå

gulv: Mahogny,

gulvlist: mahogny

vegg: kremhvit

taklist hvit

tak: hvitt

Må vel kanskje beholde oppsettet her utenom veggen? Slik at overgangen blir litt "smooth" fra gulv til vegg med en mahogny gulvlist?

Lenke til kommentar

Det er to stk som er uttervegg, er da allerede skrudd i dem da jeg kjøpte leiligheten. Er fra 1950 huset og er renovert som han kallte det i 2002. Det er treplanker som vegg nå. Så vet ikke hvordan jeg ser om det er "damsperre"? Jeg er helt grønn på slike ting. Det jeg kan mest er data ! Og der er det ganske enkelt hehe.

Angående lister tenkte jeg bare sånne vinkler som man skyter en tynn spiker i. Er det som er fra før sånne med vinkel som runder av overgangen. På gulv er det bare sånne med flat bunn under som er lagt inntil veggen og da matcher gulvfargen.

Tror det må tenktes på.. Vi har nå

gulv: Mahogny,

gulvlist: mahogny

vegg: kremhvit

taklist hvit

tak: hvitt

Må vel kanskje beholde oppsettet her utenom veggen? Slik at overgangen blir litt "smooth" fra gulv til vegg med en mahogny gulvlist?

Jeg synes ihvertfall det er pent med lister i samme som gulvet, men listene vil bli litt for lange dersom du legger ny vegg utenpå den gamle. Så du trenger en sag som kan kappe i 45 graders vinkel.

Dampsperra er ett lag plast som er imellom isolasjonen og de veggene du ser når du sitter i stua. Denne skal helst være inntakt for å unngå fukt og råteskader i veggen.

Siden huset ditt er renovert i det siste så er det sannsynlig at stenderne står med cc60, dvs at det er 60 cm fra senter til senter på stenderne bortover. Da skal du i utgangskpunktet treffe disse når du setter opp de nye platene. Da vil du ikke ødlegge dampsperra, fordi den ligger i klem mellom den gamle veggen og stenderne.

Ser du spikerne på de plankene som er på veggen nå? Hvis de er slått inn lodrett nedover veggen så er det mest sannsynlig en stender der. Da skal det være 60cm til neste lodrette rekke med spiker, dersom snekkern gjorde det riktig når han renoverte.

Lenke til kommentar

Tror ikke dem har renovert i den forstand. Tror han mente at han har pyntet på det ytre! Men ja er CC60CM mellom stenderene. Så om jeg kan bruke dem uten problemer så er jo det greit. Men hva med oppe og nede (Bak listene). Skal jeg bare ta på stender der og da?

Nei, det trenger du ikke, det er toppsvill og bunnsvill hele veien der. så da har du frie tøyler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...