Gå til innhold

Trenger anbef. av makroobjektiv med stor DOF

Anbefalte innlegg

Er konklusjonen at det ikke er noen vei rundt problemet vårt, annet enn å gå for mindre sensorstørrelse eller bevege seg lenger fra motivet, og dermed få med ansiktet og heller ikke komme like langt "inni" munnen slik at man "mister" litt av høyden og bredden i munnen - om dere skjønner :p

Ikke helt - her vil det hjelpe med et makroobjektiv med mindre brennvidde. Forstørrelsen blir lik for fokusplanet for alle 1:1 makroobjektiv på nærgrensen, men vinkelen blir litt forskjellig.

Her vil et makroobjektiv med lavere brennvidde, som 50mm eller så, kunne gi litt mer "inni" munnen selv om du rygger bittelitt - fordi arbeidsavstanden er kortere, selv om du ikke er helt på nærgrensen..

Ok. Så et makro-objektiv med mindre brennvidde vil altså hjelpe, men ifølge Anew ikke løse problemet. Hvor mye mindre brennvidde er i såfall å anbefale? Nikon/Tamron 60mm, Sigma 50mm, Tokina 35mm, Sigma 24mm?

Mindre sensorer kan ikke blendes ned like mye før diffraksjon kicker inn. Den forskjellen spiser stort sett opp hele "fordelen" mindre sensorer har på dybdeskarphet. Det er derfor større sensor alltid gir bedre kontroll på dybdeskarpheten.

Ville levert tilbake hele pakken og kjøpt et lyssterkt kompaktkamera,for eksempel Panasonic LX3.

Nautica mener liten sensor er tingen, Anew mener tydligvis at muligheten til liten blender oppveier fordelen med liten sensor.. hmm...

Faren min har jo som sagt et Canon Powershot i dag med ringblits. Er det kanskje beste løsning da?

Jeg er rimelig forvirret nå :/

Takk for all hjelp so far btw :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han bruker nå et Canon powershot G-et-eller-annet, og er forsåvidt fornøyd med det.

For meg høres det enkelt ut, han har noe som virker, fortsett å bruke det. Bildekvaliteten blir ikke like god som fra et speilrefleks hvis du behersker utstyret godt, men kjapt, enkelt og godt nok slår (nesten) perfekt i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Han bruker nå et Canon powershot G-et-eller-annet, og er forsåvidt fornøyd med det.

For meg høres det enkelt ut, han har noe som virker, fortsett å bruke det. Bildekvaliteten blir ikke like god som fra et speilrefleks hvis du behersker utstyret godt, men kjapt, enkelt og godt nok slår (nesten) perfekt i mange tilfeller.

Forsåvidt helt enig se#, men så hadde det hjulpet på samvittigheten å vite at investeringen i speilrefleks ikke var helt bortkastet :p (dessuten er det sjans for at jeg kan overta canon-blitzen hvis han ikke trenger den lenger, hehe ;) Misforstå meg rett, jeg er selvfølgelig mest opptatt av at han skal ha en løsning som fungerer best mulig for ham! Men det er klart at hvis den løsningen innebærer en blitz til meg så er jo det en fin-fin bonus :)

Lenke til kommentar

Gutter (og jenter) - jeg trodde dere kunne bedre enn som så.

Tydeligvis ikke ...

Dybdeskarphet er ganske riktig et resultat av sensor-størrelse, brennvidde på objektivet og avstand til motivet, men jeg trodde dere hade fått med dere at så lenge sensorstørrelse og utsnitt er likt (som det typisk er når man snakker om macro, hvor målet er 1:1 gjengivelse), så eliminerer brennvidde og fokusavstand hverandre, om designet er ca likt. Se f.eks her: http://toothwalker.org/optics/dof.html#macro

Dette var nytt for meg. Da har jeg lært noe i dag også.

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at fotografen (tannlegen) plasserer fokuspunktet enten på fortennene eller jekslene når han egentlig skulle plassert det ca. midt i mellom for å få begge i fokus? Kanskje han til og med bruker grønn auto som plasserer fokuspunktet der kameraets automatikk tror det skal være, nemlig på "closest subject"?

Lenke til kommentar

Pentax Optio W90 har en form for 'ringblits' i form av tre små LED-lamper rundt objektivet. Det er vanskelig å finne eksempler på hvordan dette fungerer, men kan virke som det er relativt brukbart, spesielt i kombinasjon med konstant lys (fyller inn skyggene). Forstår det som om disse kan slås på utenom 'digitalt mikroskop'-funksjonen.

Ser ut som det koster rundt 2400kr, altså en del under Lester Dines eget modifiserte Pentax Optio:

W90 i Prisguiden

Ned Bunnell om 'digitalt mikroskop'-funksjonen i W90.

Disse linkene er på tysk, men inneholder en del interessant informasjon, samt testbilder fra W90:

http://verbesserungen.wordpress.com/2010/04/19/thronfolger-fur-die-sanyo-xacti-e6-e60-erste-klinische-bilder-aus-der-pentax-optio-w90/

http://verbesserungen.wordpress.com/2009/01/26/digitale-fotografie-in-der-zahnarztpraxis-kamerasysteme-licht/

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...