Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til valg av PC til videregående skole!

Anbefalte innlegg

Hei, folkens! Jeg begynner på videregående skole i år, og har fått utlevert et skriv om hvilke bærbare PCer jeg kan velge mellom:

http://rfk.telehuset.no/butikk/hp-8530p/ - HP 8530p

http://rfk.telehuset.no/butikk/hp-6530b/ - HP 6530p

http://www.eplehuset.no/elevmac/default.aspx - MacBook 13,3" 2,4 GHz eller MacBook Pro 13,3" 2,4 GHz.

Siden MacBookene ikke fristet noe særlig, tenker jeg på HP 8530p. Denne ser ut som en veldig god PC. Jeg har søkt litt på nettet om den, og den virker både bra og dårlig. En ting jeg la merke til, er at på Telehuset sine sider, står det at PCen ikke har Bluetooth, mens på nettet står det at den har det. Det er tydeligvis veldig mange modeller av denne PCen, så jeg er usikker på om PCen på Telehuset er en annen enn de jeg ser på nettet.

Jeg trenger en PC som er kraftig, har bra batteri, har god (og middelsstor) skjerm og greit med minne. Jeg har aldri før hatt en bærbar PC, og den stasjonære PCen jeg har nå er Fujitsu Siemens Amilo Desktop Pi 3620. Se vedlagt fil for å se spesifikasjonene til denne PCen.

På papiret, ser HP 8530p ut som en PC som kommer til å være like kraftig som min nåværende stasjonære PC?

Er det noen som har en HP 8530p, og har eventuelle feil/mangler/egen omtale om denne PCen?

Jeg er ikke nødt til å kjøpe en PC fra disse sidene, men det er disse sidene jeg har fått utlevert av kommunen. Et pluss er jo at PCene er mye billigere på disse sidene enn i butikker. Hvis jeg skal kjøpe en bærbar PC som ikke finnes på disse sidene, er jeg villig til å strekke meg til ca. 10 000 kr.

Er det noen PCer som er bedre enn HP 8530p/ca. like kraftig som min nåværende stasjonære pc som koster max 10 000 kr?

Jeg trenger hurtige svar, fristen for å bestille PC fra skolesidene er 6. juni.

- Takk

post-130524-1275487832,2258_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun trenger en maskin til skolearbeid of surfing så holder de maskinene der.

Jeg synes dog de var veldig dyre i forhold til hva man kan få for 6000kr idag.

Denne maskinen fra Toshiba koster nesten det samme men er sinnsykt mye kraftigere enn de modellene fra hp du har linket til.

Toshiba Satellite L650-11R , pris 5995kr. Den duger til og med til alle nye spill som Bad Copmpany 2 etc. Kvalitetsmessig så er den også overlegen HP.

Lenke til kommentar

Den HPen er jo ganske utdatert forhold til dagens pcer rent spesifikasjonsmessig. Fordelen er at det er en businessmodell, som jeg vil si er et godt valg for skolepcer, siden disse oftest har en helt annen byggekvalitet og service forhold til maskiner laget for hjemmemarkedet. Vet ihvertfall at HP har hjem-på-døra-service for businessmodeller. En spill-PC er det definitivt ikke.

Vidarkri: vet du at den Toshibaen har bedre kvalitet enn den HP'en? HP for bedriftsmarkedet er noe HELT annet enn for privatmarkedet. Toshiba har dog generelt veldig bra kvalitet på alle sine modeller.

Lenke til kommentar

Det er vrient å motsi en så omfattende test hvor over 30000 maskiner er med.

Jeg har ikke sjekket bakgrunnsmaterialet for testen men jeg antar at dette gjelder alle serier fra alle produsenter.

Hvis det er interessant så kan jeg lage en egen tråd om testen slik at den er lettere å finne.

Lenke til kommentar

Sjekket Toshiba Satellite L650-11R, og den ser veldig bra ut. I forhold til HP 8530p, er Toshibaen suveren på alle måter? Eller er det noen områder HPen er bedre på?

I tillegg: PCen jeg nå kjøper må takle multitasking av mange tunge programmer. PCen jeg kjøper nå blir jeg "stuck" med i flere år, så det er viktig at jeg kjøper en kvalitet-PC.

Lenke til kommentar

Sjekket Toshiba Satellite L650-11R, og den ser veldig bra ut. I forhold til HP 8530p, er Toshibaen suveren på alle måter? Eller er det noen områder HPen er bedre på?

I tillegg: PCen jeg nå kjøper må takle multitasking av mange tunge programmer. PCen jeg kjøper nå blir jeg "stuck" med i flere år, så det er viktig at jeg kjøper en kvalitet-PC.

Hvis mulig så ville jeg nok gått for storebroren som koster 7495kr.

Den har en atskillig bedre cpu som nok vil være med på å strekke livsløpet på maskinen noe. Toshiba Satellite L650-12X

Lenke til kommentar

Toshibaene er vesentlig mye bedre på alle tekniske punkter.

HPen er en eldre maskin med eldre teknologi.

Fordelen med hpen er hjem-på-døra-service og du får med forsikring i prisen.

Skal du reklamere på Toshibaen må du forvente 2-4 ukers service på Infocare.

Når det er sagt er Toshiba blant de beste i klassen på feilprosent.

Batteriet er muligens bedre på HP'en.

Lenke til kommentar

HPen har nok bedre batteritid, på prosessorsiden er det ikke stor forskjell. Skjermkortet på HPen er slapt.

Det skal være skole-pc, er vekt viktig? Disse to (Toshibaen og HPen) er nærmere 3 kilo.

Skal du spille på den? Hvis ikke så kan denne være verdt en kikk.

Må du ha 15"?

Denne parkerer HPen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Dette er samme modellene som brukes på de videregående skolene i Vestfold. Jeg trodde faktisk at årets elev-pc case ville ha nye modeller, da med 6540 / 8540 serien av de samme modellene.

Er ikke sikker på hvilke avtaler Rogaland har klart å forhandle frem, men om disse maskinene inkluderer ADP garanti (idiotforsikring, kan repareres for hva som helst utenom hærverk inntil 3 ganger på 3 år) er de absolutt et godt valg.

Selv ville jeg valgt 6530 (eller 6540 hvis det blir modellen når pcene skal deles ut) da den er lettere å ta med seg, den er billigere, og ikke minst er den maskinen skolen kommer til å ha flest delemaskiner / lånemaskiner til.

Garanti og reparasjon her på østlandet fungerer sånn at IT-avdelingen på skolen tar en kikk på pcen og sender inn feilmelding til HP eller HP's underleveradør som kommer til skolen og reparerer maskinen dagen etter maskinen er feilmeldt.

Om du ønsker 8530 (eller 8540) og er bekymret for manglende blåtannmodul er dette enkelt å ettermontere i disse maskinene. Om den har blåtann eller ikke kommer ann på produktnummeret. Dette sier noe om hva maskinen inneholder. Vestfoldskolene bruker p/n GW682AV på sine 8530 maskiner. Jeg husker ikke om denne inneholder blåtann eller ikke. Mulig dette kan søkes opp hos HP.

Forøvrig er det enkelt å finne instrukser for å reparere selv etter at garantien har gått ut på HP sine maskiner med et enkelt google søk "8530 service and maintenance guide". Kjekt for å åpne maskinen for rengjøring av vifte og kjøleribbe :)

Lenke til kommentar

HPen har nok bedre batteritid, på prosessorsiden er det ikke stor forskjell. Skjermkortet på HPen er slapt.

Det skal være skole-pc, er vekt viktig? Disse to (Toshibaen og HPen) er nærmere 3 kilo.

Må du ha 15"?

Denne parkerer HPen.

Jeg skal nok spille på den, da jeg vil ha en bærbar pc jeg kan bruke til alt, ikke bare skolearbeid. Vekt tror jeg ikke jeg bryr meg så mye om egentlig.

Acer Aspire TimelineX 5820TG er vel like bra som Toshiba Satellite L650-12X?

Lenke til kommentar

Må du ha 15"?

Denne parkerer HPen.

Jeg skal nok spille på den, da jeg vil ha en bærbar pc jeg kan bruke til alt, ikke bare skolearbeid. Vekt tror jeg ikke jeg bryr meg så mye om egentlig.

Acer Aspire TimelineX 5820TG er vel like bra som Toshiba Satellite L650-12X?

Acer bør du holde deg unna om du vil holde pcen unna serviceverkstedene.

Lenke til kommentar

Er det noen i denne tråden som faktisk har Acer Aspire TimelineX 5820TG, Toshiba Satellite L650-12X eller HP 8530p? Det hadde vært kjekt å få noen personlige meninger og anbefalinger om disse PCene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kvalitetsmessig så er den også overlegen HP.

HP Pavilion er ganske rævva i kvalitet ja, HP for bedriftsmarkedet (B-serien/Compaq, ProBook og EliteBook) er langt mye mer solide maskiner og disse går det sjeldent noe fysisk galt med. Men ellers så priser HP bedriftsprisene sine høyt og pr. dags dato så er mange med utdatert hardware, men satt akkuratt opp en 6540b for en kunde, konge maskin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...