Gå til innhold

Gitar eller bass

Ferdizz

Anbefalte innlegg

Hei, har vurdert å få meg bass nå og begynne på basstimer, men er litt i tvil om jeg skal begynne med bass eller gitar. Synes gitar frister, men bandet jeg skal være med i har allerede to gitarister og jeg har så treige fingrer :p Og så synes jeg bass høres litt bedre ut, men har lyst å kunne spille noen kule soloer osv. Hva anbefaler dere meg? Jeg har så og si ingen erfaring fra før av. Kunne begge deler vært en ide? Isåfal, hvilket instrument burde jeg begynne med/ta (bass)gitar timer i? Og så lurte jeg på om dette ser ut som en okay pakke: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=135&artno=222533 kom gjerne med forslag til andre billige/gode pakker, hvis dere vet om noen. Har ikke så mye penger så tror jeg sier 2500 kr er maks for (bass)gitar med forsterker og tilbehør.

EDIT: Og angående musikksjangrer så liker jeg litt metal. Litt som Metallica, Three days grace, A day to remember, Underoath og lignende :)

Uansett, takker for svar :)

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja tror nok jeg starter på gitarkurs og låner en gitar av en venn så sparer jeg mest penger og lærer tross alt det jeg har mest lyst til. Og hvis jeg skulle ha lyst å gå over til bass så tror jeg det er lettere å gå fra gitar til bass enn fra bass til gitar med tanke på alle grepene osv.

Lenke til kommentar

Velg det du har mest lyst til, men det er sant at det er lettere for en gitarist å lære seg litt bass enn det er for en bassist å lærer seg å spille litt gitar. Det er nok mange flere gitarister som spiller bass i et band enn omvendt, og det aller kuleste er jo å være flink på begge deler. En idè kan jo være å kjøpe bass nå først, og så spare til en akustisk, eller en billig elektrisk. Elektriske gitarer kan fint spilles gjennom en bassforsterker, en bass kan ikke spilles gjennom de fleste gitarforsterkere.

Lenke til kommentar

Gå for det du føler mest for-men husk fordelen med å være bassist (sånn bortsett fra at det, som nevnt over, er mye kulere ;) ) er at i de fleste sammenhenger er bassister mangelvare, så det er lett(ere) å finne et band som bassist.

Hvis du lærer teorien for gitar, så får du mye gratis om du senere vil lære deg å spille bass, om du bare kan grep - uten å vite noe om hvorfor de er som de er - så hjelper ikke gitarkunnskap så mye. Høyrehåndsteknikk og feeling er også helt forskjellige ting.

Lykke til, hva du nå ender opp med.

M.

Lenke til kommentar

Ja tror nok jeg starter på gitarkurs og låner en gitar av en venn så sparer jeg mest penger og lærer tross alt det jeg har mest lyst til. Og hvis jeg skulle ha lyst å gå over til bass så tror jeg det er lettere å gå fra gitar til bass enn fra bass til gitar med tanke på alle grepene osv.

Lær deg gitar. du lærer deg også bass uten at du vet det. du innser det først når du vet hvordan et grep er bygd opp :) men Bass soloer er jævlig fett da XD

Lenke til kommentar

Bass er det som er definitivt enklest.

Kan du gitar kan du bass!

Nei og nei. Det er det bare noe eplekjekke gitarister innbiller seg.

que?

Har vert step-in i andre band som bassist mange ganger jeg! og det nesten uten å ha spilt bass fra før! kan nok tenke meg at ting som "slapping" og teknikker som dette krever en del øving, men alt basic kommer med gitaren :thumbup:

Lenke til kommentar

Altså, hvis du kan spille et instrument med plekter, så er det jo veldig lett å lære seg et annet et med plekter, det gjelder både bass til gitar og Gitar til bass.

Men det å virkelig spille bass, altså bruke bass teknikker o.l. er faktisk like krevende som det er å spille gitar, om ikke mer.

Om man skal velge bass eller gitar, gå for bass, mer groovy og mye større sjanser for at du finner deg et band.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Altså, hvis du kan spille et instrument med plekter, så er det jo veldig lett å lære seg et annet et med plekter, det gjelder både bass til gitar og Gitar til bass.

Men det å virkelig spille bass, altså bruke bass teknikker o.l. er faktisk like krevende som det er å spille gitar, om ikke mer.

Om man skal velge bass eller gitar, gå for bass, mer groovy og mye større sjanser for at du finner deg et band.

Som jeg sa er det stort sett bare det du gjør med venstre hånda (Høyre for de keivhendte!) som kan brukes på begge instrumenter, men det er mange teknikker med høyrehånda og på bass. På gitar er det stort sett bare plekter/fingerspill, mens på bass er det mye mer.

Så kan du gitar kan du basic bass! :)

Lenke til kommentar

Som jeg sa er det stort sett bare det du gjør med venstre hånda (Høyre for de keivhendte!) som kan brukes på begge instrumenter, men det er mange teknikker med høyrehånda og på bass. På gitar er det stort sett bare plekter/fingerspill, mens på bass er det mye mer.

Så kan du gitar kan du basic bass! :)

det kalles 2 ekstra minutter på google og youtube for oss gitarister :whistle: :whistle:

Lenke til kommentar
que?

Har vert step-in i andre band som bassist mange ganger jeg! og det nesten uten å ha spilt bass fra før!

Og dermed bekrefter du akkurat det jeg skrev. ;) Jeg har spilt med sikkert 50 gitarister som tror de kan spille bass. De tok feil alle som en.

Har du spilt gitar har du en grunnleggende forståelse for plassering av toner på halsen. That's it.

Lenke til kommentar

Anyway, jeg ville somsagt gått for bass, bassert på at da er det lettere å finne et band. det som også er positivt er at selv om mange ikke alltid legger merke til deg, så så spiller bassen en utrolig viktig rolle, det er liksom limet som holder instrumentene sammen.

Og en god bass linje er ofte det som kan gi en sang det lille ekstra

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Anyway, jeg ville somsagt gått for bass, bassert på at da er det lettere å finne et band. det som også er positivt er at selv om mange ikke alltid legger merke til deg, så så spiller bassen en utrolig viktig rolle, det er liksom limet som holder instrumentene sammen.

Og en god bass linje er ofte det som kan gi en sang det lille ekstra

Bassen er pulsen, og som alle vet dør du uten pulsen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...