Gå til innhold

Canon EOS 550D m/ 18-55mm IS VS Sigma 10-20mm

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et Canon 1000D i over et år nå og er veldig fornøyd. Jeg har brukt kamera mye, men har lyst til å utforske enda mer og tilegne meg mer kunnskap om lukketid, ISO verdi, blender osv. Akkurat nå føler jeg bare at jeg kan en del ting halvveis noe som gjør sitt til at jeg ikke får brukt dette tilstrekkelig for å få til optimale bilder. Det blir mye prøving og feiling i manuell modus som riktignok noen ganger fører til bra bilder. Samtidig merker jeg til stadighet at det hadde vært fint å ha muligheten til å filme med kamera. Jeg merker også behovet for å kunne ta brede landskapsbilder og muligheten til å kunne zoome mer inn enn jeg kan med 18-55 mm objektivet som fulgte med.

Jeg vurderer derfor å sette meg opp på et fotokurs og gå til innkjøp av Canon 550D med 18-135 mm her når jeg drar over til USA om ca 2 uker. I tillegg vurderer jeg å benytte sjansen og gå til innkjøp av Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC som fotovideo.no selger til 1999 på fredag (er dette objektivet forresten kompatibelt med 550d??)

Spørsmålet er, vil dette dekke mine behov? Jeg prøvde å finne bilder tatt med standard 18-55mm til Canon samt med Sigma 10-20mm for å se vidvinkelforskjellen, men jeg klarte ikke å finne noe på nett. Noen her som har tatt "samme" bilde med begge objektiver for å sammenligne? Er også usikker på om jeg skal kjøpe kamera i USA siden prisforskjellen ikke er så stor som jeg håpte den var. Valutakursen er ganske dårlig nå, og USD er priset rundt 6,5 ser jeg. Andre som har erfaringer med kjøp i USA? Hvordan er det med garanti etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge du er mest opptatt av utvide horisonten din fotografisk, så trenger du strengt tatt ikke nytt hus.

Jeg tror det er bedre at du bruker alle pengene på optikk og fotokurs.

10-20mm er veldig vidt, kun området 18-20mm dekkes av begge objektiver. Tamron har en webside som viser hva de forskjellige brennvidder gjør, men har ingen link akkurat nå.

En ultra-vidvinkel er morsomt, men også litt krevende. Sigma's 10-20mm er et greit objektiv så det kan anbefales, særlig til prisen.

Andre objektiver du bør vurdere er Canon's 60mm f/2.8 Macro og 55-250mm IS (tele). Du vil nok også få stor glede av å bytte ut 18-55mm-en hvis du har utgaven uten IS. Tamron 17-50mm f/2.8 er mye for pengene.

Lenke til kommentar

Tamron har en webside som viser hva de forskjellige brennvidder gjør, men har ingen link akkurat nå.

Here you go :)

Hvis du er ute etter og utvide kvaliteten på bildene er nok ikke veien og gå for et 18-135.

Som tom sier så er det bedre og bruke objektiver som er litt mer spesialtilpasset til formålene.

Sigma 10-20 er et godt kjøp,spesielt nå som den er på tilbud.

Canon 55-250 IS er en kjempegod budsjett-telezoom.

Vil også legge Fastobjektivet Canon 50mm f1,8 på listen over objektiver som er greie nybegynnerobjektiver for å utvide den fotografiske horisonten.

Lenke til kommentar

Tusen takk!! Denne var VELDIG NYTTIG!! :)

Canon 55-250 IS er en kjempegod budsjett-telezoom.

OK, da har jeg notert meg Canon 55-250 som et alternativ her. Kjempegreier!

Sigma 10-20 er et godt kjøp,spesielt nå som den er på tilbud.

Merker jeg fikk lyst på denne nå. Spesielt etter å ha sjekket tamron siden.

Jeg solgte faktisk akkurat mitt 1000D på finn.no, så da må jeg ha meg nytt uansett. Da holder jeg nok en knapp på 550D siden dette også kan brukes til å filme med. Viss da ingen andre har andre forslag som dere heller mener jeg bør vurdere som dog ikke må koste mer enn 550 D? Spørsmålet er også om jeg bør kjøpe med objektiv eller kun hus og så kjøpe objektiv utenom. Kjøper nok Sigma 10-20 uansett (dette er kompatibelt med 550D ikke sant?).

Lenke til kommentar

550D er et greit kamera hvis videodelen er viktig,bare vær oppmerksom på at dette er ganske nytt innen speilrefleks og har noen barnesykdommer,bla annet får du kun manuell fokusering.

Vil uten tvil anbefale og kjøpe et kamera med en standarzoom inkludert,spesielt hvis du ikke har noen preferanser.

Når det gjelder Sigma er det en tredje parts fotoutstyrsprodusent "3part"og lager bla. objektiver til flere forskjellige kameraprodusenter,så hvis du kjøper et Sigmaobjektiv må du være sikker på at det er tilpasset til og passe til et Canon EOS kamerasystem.Omtrent alle kameraprodusenter har forskjellige innfatninger og programvare,så et Nikonobjektiv passer ikke direkte på et Canon kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...