Gå til innhold

Nye kabinettvifter - anbefalinger?

stalemate

Anbefalte innlegg

Skal ha inn to 120mm vifter som skal styres av en Sunbeam Rheobus. Noen forslag om hva som vil lønne seg?

Min prioritering ligger på å få det så stille som mulig - trenger neppe å blåse 150cfm for å si det slik. :wink:

Tenkte på Papst sin 120mm- noen erfaringer med den?

Pr i dag bruker jeg enermax 120mm som har egen rheostat (satt på max og kobla til rheobus)- men desverre er det et problem å "få i gang" viftene når jeg starter maskina - det virker som de må ha en ganske kraftig "startpuls" for å starte å gå - etter at de er i gang, kan jeg gå ganske langt ned på turtallet. Er dette et problem jeg bare må regne med, når jeg har så store vifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo lage deg en bryteranordning som overstyrer viftestyringsenheten din ved å tilføre 12V så lenge bryteren er på, for så å koble til viftestyringa når bryteren er av. Altså en slags oppstartsswitch. På denne måten kan du beholde vifta du har, men samtidig få et stille nok system.

Har noenlunde samme problem med ei 80mm Enermax vifte, men på 7V (inn mot regulatoren) og med hastighetsregulatoren på middels starter den hver gang og samtidig holder den seg relativt lydløs.

Når vifta likevel skal settes ned i hastighet så spiller jo ikke typen vifte så altfor mye, bare kjøp noe billig 'skvip', den vil fortsatt flytte omtrent like mye luft som ei dyrere vifte når støynivået blir satt til det samme.

Lenke til kommentar
Kan man forvente at forskjellige vifter starter enklere enn andre?
Ja, det kan man. De fleste forhandlere av vifter viser et spenningsområde der vifta vil operere, f. eks. har Enermax 120mm vifta du har fra før et spenningsområde på 6V til 13.8V (gjerne +-et par %). Setter du den lavere vil den ikke starte, men den kan oftest snurre rundt hvis du først starter den innenfor området for så å sette den ned. (som du sier selv).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...